Avatar billede taio Novice
02. maj 2003 - 08:31 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

PDF Print = SendObjekt

Hej alle eksperter.

Jeg har lavet et lille fakturaprogram til hjemmebrug. Pt. kan jeg sende mine faktura via e-mail gennem "SendObjekt" hvor jeg benytter "snapshot" som Output. Mit spørgsmål går ud på, hvordan bruger jeg Acrobat Distiller (PDF)som Output istedet for? Da der er flere og flere som benytter Acrobat.

På forhånd tak..!
Avatar billede ereoljo Nybegynder
02. maj 2003 - 11:03 #1
I nedenstående eksempel kan du bruge ShellExecute til at printe til din destiller. Eneste krav er at du har destilleren som default printer. Lav et modul i access og prøv det.

Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" _
(ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, _
ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd _
As Long) As Long

sub pdf_convert

dim subpath,filename as string

lngResult = ShellExecute(form_name, "print", subpath & "\" & filename, "", "", SW_HIDE)  'converetere fra sub biblioteket.

end sub
Avatar billede ereoljo Nybegynder
02. maj 2003 - 11:06 #2
jeg kan se at jeg mangler at skrive lidt om lngresult denne variable skal også lige erklares ligesom subpath og filename som string.

Hvis resultatet af shellexecute er 2 så kan den enten ikke finde filen du prøver at printe eller så har du ikke en viewer til filen.
Avatar billede terry Ekspert
02. maj 2003 - 20:29 #3
Hi SoftHouse>I gave this link to you a while back, cant you use this to create a PDF?
http://www.mvps.org/access/reports/rpt0011.htm
Avatar billede taio Novice
02. maj 2003 - 21:59 #4
Ereoljo, jeg har ikke testet din løsning idet jeg har ikke mulighed for at sætte destilleren som default printer.
Avatar billede taio Novice
02. maj 2003 - 22:04 #5
Terry, jeg kan godt huske at jeg har fået en løsning af dig før, men jeg kan ikke bruge den i vba. (manglende kompentance) men hvis du har en løsning i macro-sendobjekt-output=distiller. Som tidligere fortalt, bruger jeg denne funktion uden problemer med Snapshot. Jeg ville bare gerne have distiller som output istedet for. Funktionen under macro virker udemærket, hvis bare jeg kunne få en dll / komponent til destiller.
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2003 - 12:24 #6
There are other componenets on the market but I think they will all cost money. I'll see if I can find something and get back.
Avatar billede taio Novice
05. maj 2003 - 12:30 #7
Mange tak Terry
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2003 - 18:51 #8
Avatar billede taio Novice
07. maj 2003 - 20:15 #9
terry - Jeg må desvære sige at jeg ikke får noget ud af det. Er der andre metoder som kan anvendes? Eller kan jeg sende en database til dig, så kan du måske vise mig hvad der skal gøres....På forhån tak.!
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2003 - 20:25 #10
shouldnt we split the problem into two parts? one we need to create a PDF file from some document or other, and two we want to be able to send the pdf file in a mail!
Avatar billede taio Novice
07. maj 2003 - 20:32 #11
Er det et spørgsmål om point? Jeg er villig til at give lidt flere point hvis du kan løse det. ;-)
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2003 - 20:49 #12
No, it isnt a question of points. I have made some suggestions and had hoped that you could figure it out yourself. If I need to solve it then I would have to get hold of Distiller and/or Acrobat or what ever and try doing it all and that could take A LONG TIME, and in the end I may not get it to work and then where are we ?
Avatar billede taio Novice
07. maj 2003 - 21:06 #13
Jeg er kommet så langt at jeg har fundet metoden til at generer en pdf udfra en rapport. Nu mangler jeg bare at når jeg kør koden, at den sender den pdf automatisk via en email. Ligesom når jeg sender "sendobjekt - output = snapshot"
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2003 - 21:23 #14
I think I have asked before but can this be done via Outlook (automation)?
Avatar billede taio Novice
07. maj 2003 - 21:28 #15
Ja, jeg kan sagtens sende en mail automatisk via sendobjekt/output/snapshot. Det sætter jeg op i en macro. Når jeg så kører macroen sender den en email automatisk via microsoft outlook....
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2003 - 21:34 #16
But if you automate Outlook you can attach a file too!
Avatar billede taio Novice
07. maj 2003 - 21:39 #17
Har ikke helt forstået dit svar...!
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2003 - 21:41 #18
This is how you automate Outlook to send a mail.

Private Sub Command0_Click()
Dim OutL As Outlook.Application
Dim Item As MailItem
Dim Receiver As Recipient

    Set OutL = New Outlook.Application

    Set Item = OutL.CreateItem(olMailItem)

    With Item

        .Subject = "The subject"
        .Body = "This is the body of the mail - http://www.eksperten.dk"
        .FlagStatus = olFlagMarked
        .Attachments.Add "C:\somePDF.pdf"

        Set Receiver = .Recipients.Add("taio@softhouse.dk")

        If Not Receiver.Resolve Then
            .Display
        Else
            .Send
        End If
    End With

    Set Item = Nothing

End Sub
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2003 - 21:42 #19
NOTE: You need a reference to Outlook.
Avatar billede taio Novice
07. maj 2003 - 22:00 #20
Jeg får en fejl på:
Dim OutL As Outlook.Application
Dim Item As MailItem
Dim Receiver As Recipient

--NOTE: You need a reference to Outlook.-- hvordan?
Avatar billede terry Ekspert
08. maj 2003 - 18:14 #21
tools+references menu and then find Outlook
Avatar billede taio Novice
08. maj 2003 - 22:49 #22
Jeg har fundet ud af det. Tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
09. maj 2003 - 18:20 #23
did you get it to work? Hope so :o) and tak for points.
Any chance of seeing how you create a PDF file from a report?