Avatar billede clausjul Nybegynder
01. maj 2003 - 21:57 Der er 34 kommentarer og
3 løsninger

Langsom PC??!

Nu giver jeg 200 point på højkant til den, som kan løse problemet med en langsom PC:

Konfiguration:
Pentium4 2,66 MHz
512 MB RAM
18 GB SCSI HD
80 GB Ultra ATA HD
128 MB RAM NIVIDA grafikkort
Soundblaster lydkort
Pinnacle Studio 8 videoredigeringskort

OS: Windows XP

Efter jeg skiftede fra Pentium III 1 ghz til P4 2,66, så er den blevet dobbelt så langsomt som PIII'eren!!!

Programmer som kører hele tiden:

Norton Antivirus
Spam Inspector
Norton Utilties
MSN Messenger
Hotbar til Outlook

Hvorfor kører min PC'er så langsomt? Opstarten varer over en minut mod ca. ½ min på den gamle PC, som også havde en hel masse programmer installeret... Er der nogen som kender til problemet??
Avatar billede fido82 Nybegynder
01. maj 2003 - 22:00 #1
har du formateret og reinstalleret efter du skiftede cpu og bundkort ?
Eller vil det nok hjeælpe en del
Avatar billede clausjul Nybegynder
01. maj 2003 - 22:01 #2
Ja, jeg har fdisket og formattetet - Altså begyndte jeg helt fra bunden!
Avatar billede fido82 Nybegynder
01. maj 2003 - 22:02 #3
load default settings i bios
opdater dine chipset drivere, og alle andre drivere
Avatar billede tobias28 Praktikant
01. maj 2003 - 22:11 #4
Det er ikke sådan at du har antivirus til at scanne noget i opstarten vel? (Bag ved opstartsskærmen) Ps. Er strømforsyningen den rigtige?
Avatar billede clausjul Nybegynder
01. maj 2003 - 22:12 #5
Det har jeg også gjort - og driverne er de nyeste man kunne finde på nettet. Jeg har lagt mærke til, at harddisken holder en pause på ca. 10-15 sek under boot af winXP - hvorfor?
Avatar billede clausjul Nybegynder
01. maj 2003 - 22:13 #6
--> tobias28: Antivirusset kører kun i baggrunden og scanner slet ikke noget. Strømforsyningen burde være korrekt, da det hele er samlet sammen af forhandleren.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
01. maj 2003 - 23:16 #7
Pentium 3 er hurtigere og bedre end Pentium 4 sørgeligt men sandt.

Du kan se om der er noget i opstarten som du kan stoppe.
Start
Kør
Skriv: msconfig
Fanebladet start
Se om her ligger en masse unøvendige opstart.
Der ligger sikkert en masse som du ikke ved hvad er. Du kan gå på denne adresse:http://www.pacs-portal.co.uk/startup_pages/startup_full.htm
Gå allerneders på siden, så kommer du til et alfabet. Her kan du klikke på begyndelses bogstavet ud for de ting som du har liggende. Der står ud for hver ting om det er anbefalet at de kører i start eller om du rolig kan slette vingen. Men pas på ikke at fjerne vingen ud for nogle vigtige opstartsfiler.
Avatar billede hub Nybegynder
01. maj 2003 - 23:18 #8
At den pauser under opstart, kunne tyde på et problem med en af dine diske eller en controller. Jeg ville mistænke RAID i første omgang.
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. maj 2003 - 06:58 #9
Men øhhh...er det den samme Hardware du kører med? Jeg mener i din P3 maskine havde du da de samme diske, grafikkort, Ram, etc. Hvis det er rigtigt hvad aovergaard siger, har jeg en P3 - 700 Mhz du må købe ;-)  ....nå, men det tror jeg nu ikke helt på, da jeg selv lige har opgraderet og jeg kører også med de samme programmer (dvs. nu kører jeg endda nogle større), og min er hurtigere.
Avatar billede clausjul Nybegynder
02. maj 2003 - 07:24 #10
--> hub: Jeg har ikke RAID installeret.

--> aovergaard: P4 er da hurtigere end P3 i teorien! Det er bare konfigurationen som er helt galt ;-)

Jeg er meget interesseret i at vide om den pause under boot - det kan være at hunden ligger begravet der.
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. maj 2003 - 07:36 #11
Hardware?? Din bios er sat til Quick-boot ikke? Hvis ikke tæller den alle dine ram op hver gang du genstarter og det kan sagtens tage 10-15 sek for 512 Mb.
Avatar billede clausjul Nybegynder
02. maj 2003 - 07:53 #12
Men pausen sker mens der er WinXP logo (flaget) på skærmen? Kan det betyde noget? I BIOS har jeg sat opsætningen til Optimize settings.
Avatar billede foralias Praktikant
02. maj 2003 - 08:41 #13
Har du et netkort i maskinen, eller på bundkortet som du ikke bruger?
Avatar billede clausjul Nybegynder
02. maj 2003 - 09:18 #14
Har et netkort på bundkortet som jeg bruger. Dog bruger jeg ikke lydkortet.
Avatar billede foralias Praktikant
02. maj 2003 - 09:26 #15
ok. Har du prøvet at installere windows _inden_ du monterer dit videoredigeringskort. Det kan hænde at installationen har lidt bøvl med at installere de korrekte drivere til dit chipsæt, hvis der er ekstra kort installerede. Slå for en sikkerheds skyld lige lydkortet fra inden du starter med install.
Avatar billede hub Nybegynder
02. maj 2003 - 10:16 #16
Tryk f8 under opstart og vælg logføring af opstart-kig derefter hvad den laver mens den venter..
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. maj 2003 - 10:29 #17
Hvis din bios er sat til silent boot, tæller den rammene op bagved xp-logoet, og laver også alle de andre ting bagved. Hvilken bios har du, så tjekker jeg det lige! Hvis du ikke ved det, kender du så navnet på bundkortet?
Avatar billede clausjul Nybegynder
02. maj 2003 - 10:31 #18
Jeg skal lige tjekke derhjemme - vender tilbage!
Avatar billede aovergaard Nybegynder
02. maj 2003 - 17:16 #19
Med hensyn til hastigheden på Pentium 3 og Pentium 4, så holder vores EDB administrator på at Pentium 3 er hurtigere end 4. Han er sikker på at det kun er lavet for at få folk til at skifte der computere ud - deraf min kommentar omkring hastigheden.

Har du fået tjekket om der ligger en masse i opstarten som skal fjernes, så hastigheden kan øges igen?
Avatar billede clausjul Nybegynder
02. maj 2003 - 18:36 #20
jeg har fjernet nogle i opstarten, men det har ikke hjulpet. Jeg mener selv at harddisken som er en Ultra ATA 80 GB (delt i to paritioner) er langsom.

--> tobias28: Bios er en AMIBIOS version 1.21.12
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. maj 2003 - 09:46 #21
Når jeg trykker på F8 ved boot af XP og vælger logføring ved opstart - hvor finder jeg så den logfil?
Avatar billede tobias28 Praktikant
03. maj 2003 - 11:39 #22
er det ikke i C-root?
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. maj 2003 - 13:00 #23
Nej - har søgt efter bootlog.txt uden held og stifinder viser de skjulte filer.
Avatar billede tobias28 Praktikant
03. maj 2003 - 14:23 #24
Er du sikker på det clausjul? Prøv i dos-prompten i c-roden, at skrive:

dir/ah  - så skulle du gerne få de skjulte filer frem!  Du kan også skrive: dir/ah/s/p  - så får du alle skjulte filer på det aktuelle drev.
Avatar billede hub Nybegynder
03. maj 2003 - 14:27 #25
Jeg har ikke en XP til rådighed lige nu, men flg står under hjælp i 2000:

Starter Windows 2000 og logger alle de drivere og tjenester, systemet har indlæst (eller ikke har indlæst) til en fil. Denne fil hedder ntbtlog.txt og findes i mappen %windir%. Fejlsikret tilstand, Fejlsikret tilstand med netværk og Fejlsikret tilstand med kommandoprompt tilføjer en liste over alle de drivere og tjenester, der er blevet indlæst, i startlogfilen. Startlogfilen er praktisk, hvis du vil prøve at finde frem til den nøjagtige årsag til systemets startproblemer.

Mon ikke det sammegælder for XP -ellers tjek Hjælp
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. maj 2003 - 14:42 #26
Ja, bootlog ligger i C:\Windows\ntbtlog.txt - jeg har lagt mærke til nogle af dem:

Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\lbrtfdc.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\Sfloppy.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\i2omgmt.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\Changer.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\Cdaudio.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \SystemRoot\System32\Drivers\PCIDump.SYS
Driveren blev ikke indl‘st \??\C:\WINDOWS\System32\Drivers\SYMIDSCO.SYS

Men jeg aner jo ikke hvad de står for...

Desuden har jeg også lagt mærke til, at når jeg starter outlook XP, så ved opstart kommer der en 10 seks pause UDEN at harddisken kører!!!
Avatar billede hub Nybegynder
03. maj 2003 - 15:05 #27
Jeg har lige lavet en start med log på den maskine jeg sidder ved nu. Der mangler også at blive indlæst et par drivere--nogle af de samme som dine, så det siger nok ikke helt så meget som jeg troede. Ikke helt gennemskueligt, desværre. Jeg går ud fra at du har tjekket systemloggen for fejl?
Jeg tror, der er en grundlæggende fejl i din konfiguration, men det kan ikke skade at bruge "bootvis" der er et MS-prog der optimerer starten til ideelt <25 sekunder.
Avatar billede hub Nybegynder
03. maj 2003 - 15:06 #28
Avatar billede samara Nybegynder
03. maj 2003 - 15:09 #29
anskaf dig SpeedUpMyPC. eller skriv msconfig i start-kør og klik på fanebladet start og fjern alle flueben, tryk anvend og genstart. det skal nok hjælp vis det ikke 2k du bruger
MVH Samara
Avatar billede tobias28 Praktikant
03. maj 2003 - 15:11 #30
Det behøver jo nødvendigvis ikke, at være windows, der skal optimeres, men din HD som du selv var inde på. Hvor lang tid er det siden, at du formaterede? Det kan jo godt være at en fuldstændig Scandisk(detecte fejl på HD) og bagefter en Defragmentering ( selvom at det tager 20 år) ville hjælpe! Der er nogle programmer, der er ekstremt gode til, at rode på ens HD. Har du prøvet det?
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. maj 2003 - 18:13 #31
Jeg har nu kørt scandisk og defragmentering uden resultat.

Så kørte jeg bootvis og den sladrer da en del. Det som faldt mig for brystet var en fil, som hedder isapnp.sys - efter den er indlæst, så holdes der en længere pause på ca. 40 sekunder. Så isapnp.sys lyder som noget bøvl med plug'n'play, hva?
Avatar billede dwark Nybegynder
04. maj 2003 - 10:18 #32
Jeg kender en de fik en SCSI hdd og så tog det længere tid før den startede op!!
Avatar billede clausjul Nybegynder
04. maj 2003 - 10:36 #33
Hm, jeg prøver at fjerne controlleren for SCSI og se hvad der sker. Historien forsætter....
Avatar billede hub Nybegynder
04. maj 2003 - 11:16 #34
Du kan da umuligt have nogle ISA kort i en så moderne PC?
isapnp.sys brugest til at starte plug&play på ISA kort.. Din BIOS må have misforstået et eller andet. Pausen skyldes sikkert at den leder efter ISA kort..
Avatar billede clausjul Nybegynder
04. maj 2003 - 17:54 #35
Jeg har fundet ud af den lange pause i boot: Det var simpelthen fordi slave-stikket var sat i master-harddisken.... Altså det ultra-ata stik .. hmpf...
Avatar billede clausjul Nybegynder
04. maj 2003 - 17:57 #36
Jeg synes at de 3 som har svaret skal have tildelt points - selv om de ikke direkte har løst problemet - men de har mere/mindre ledt mig til en løsning ;-)

Dog er der stadigvæk lidt langsomt i outlook som sikkert er et enkeltstående problem.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. maj 2003 - 21:29 #37
Jamen så takker jeg da for point:)