Avatar billede btolstrup Nybegynder
01. maj 2003 - 14:23 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Exclude af IP-adresser

Hejsa

Jeg har et spørgsmål omkring eskludering af visse IP-adr.

Mit site køre på en server som ligger lokalt. På denne server vil jeg gerne have en admin-modul, som ingen kan ramme udefra.

Så mit spørgsmål går på om jeg på noget måde kan få oplyst request-holderen/clientens IP-adr; så jeg kan udelukke den fra at se mit admin-modul.

Er klar over at der selvsagt skal være logon+password på admin-modulet alligevel. Men det ville da virke lidt smartere hvis jeg kunne afvise folk der vil forsøge at se admin-modulet på baggrund af deres IP-adr.

Min adgang fra en lokal IP-adr, f.eks. 192.168.1.1 vil så være den eneste der kunne nå modulet.

Kan dette lade sig gøre og hvordan?

(Eller burde det være en Apache konfigurering der skulle til i stedet for??)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
01. maj 2003 - 14:27 #1
Det burde nok laves som opsætning af web/jsp server, men du kan finde klientes IP adresse med: request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2003 - 14:27 #2
request.getRemoteAddr()

returnerer IP adresse på client.
Avatar billede medions Nybegynder
01. maj 2003 - 14:28 #3
Hvis du smidder dette i toppen af dit dokument:

<%
  if (!request.getRemoteAddr().equals("102.168.1.1")) {
    response.sendRedirect("http://192.168.1.3/ikke_adgang.jsp");
  }
%>

//>Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2003 - 14:32 #4
Du vil normalt også kunne sætte det i server konfigurationen.

For Tomcat se:
  http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-4.1-doc/config/valve.html

Hvsi du kører Apache foran din JSP engine kan den naturligvsi også
konfigureres til at gøre det.
Avatar billede disky Nybegynder
01. maj 2003 - 15:23 #5
Du kan gøre det både i Apache config og i configurationen af din JSP server.

Problemmet med at give folk adgang på baggrund af deres IP er en meget usikker løsning, mange har flydende IP og IP adressen kan nemt snydes.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2003 - 15:55 #6
Nu vil han kun give 192.168.1.1 adgang og hvis hans router
opfører sig fornuftigt så bør ingen udfra kunne komme ind
med den adresse.
Avatar billede disky Nybegynder
01. maj 2003 - 16:10 #7
arne:
Hvis du kendte til tcpip protokollen ville du vide at 192.168.x.x ikke bliver routet videre på internettet, det er en gruppe af ip'er der er beregnet til intranet. Så ingen kan komme udefra med den IP adresse.

Men ligemeget hvad skal han alligevel gøre noget extra, og den bedste løsning er uden tvivl username/password alt andet bliver hacket i løbet af no time.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2003 - 16:17 #8
1) Netop - derfor forstår jeg ikke dit svar !

2) Og hvordan så det, når vi nu er blevet enige om #1 ?
Avatar billede disky Nybegynder
01. maj 2003 - 16:37 #9
Jeg snakker generelt om usikkerheden i at lave sikkerhed ud fra ip adressen, derfor er det en dum ide at gøre det, og derfor anvender alle sikre systemmer username/password.

Jeg fortæller ham ganske emkelt at den ide i snakker om er meget dårlig.

For hvad når han engang ønsker han også kan administrere sit site udefra internettet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2003 - 21:30 #10
btolstrup>

Tid at lukke spørgsmålet ?
Avatar billede btolstrup Nybegynder
18. maj 2003 - 07:41 #11
Yep