Avatar billede dougheffernan Nybegynder
30. april 2003 - 19:55 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Omdøbe filer i mappe

Jeg søger et program (VB) som kan omdøbe alle filer i en mappe, som jeg selv bestemmer, til at hedde f.eks.
1.htm
2.htm
3.htm
4.htm
Altså en fortløbende navngivning.
Jeg vil gerne have muligheden for at vælge hvilket tal filerne skal begynde med, da det drejer sig om en "sam-kopiering" af filer fra flere forskellige mapper (mange filer med sammenfaldende navne)

Any ideas?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
01. maj 2003 - 07:11 #1
ssFDESKTOP = &H0
ssFFLAGS  = &H1
ssFTEXT    = "Omdøb filer i folder"

sSelectedPath = SelectFolder (ssFDESKTOP, ssFTEXT, ssFFLAGS)
If Len(sSelectedPath)=0 Then
    Wscript.quit
Else
    set fso=createobject("scripting.filesystemobject")
    thisfolder=sSelectedPath

        for each f in fso.getfolder(thisfolder).files
            i = i + 1
            f.name = i & ".htm"

        next

end if

Function SelectFolder(ssFROOT, ssFASK, ssFFLAGS)
  Set oSHA = CreateObject("Shell.Application")
  Set oSF = oSHA.BrowseForFolder(0,ssFASK,ssFFLAGS,ssFROOT)
  If Instr(TypeName(oSF),"Folder")<> 1 Then Exit Function
  For Each oItem in oSF.ParentFolder.Items
    If oItem.Name = oSF.title Then
      SelectFolder = oItem.path
      Exit Function
    End If
Next
SelectFolder = oSF.title
End Function

//akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
01. maj 2003 - 07:20 #2
Denne her giver dig mulighed for at vælge hvad første filnavn skal være.

http://www.eybye-kjaer.dk/uploads/files/rename_med_starttal.vbs

//akj
Avatar billede sion Nybegynder
01. maj 2003 - 08:32 #3
Jeg har faktisk et komplet VB-program (hjemmelavet self. ;)) som gør præcis hvad du efterspørger... Dog har jeg ikke tid til at sende dig det før mandag (er igang med eksamensprojekt på HTX), så skrive lige hvis du er interesseret.
-Sion
Avatar billede martin_moth Mester
01. maj 2003 - 08:47 #4
Jeg har faktisk OGSÅ et komplet VB-program (hjemmelavet self. ;)) som gør præcis hvad du efterspørger... Jeg kan sende det allerede NU, så skrive lige hvis du er interesseret.
-Martin

PS: Det er ret lækkert, synes jeg, med preview på billedfiler osv. :-D
Avatar billede martin_moth Mester
01. maj 2003 - 08:55 #5
Ved du hvad - snup du det bare på

www.kalundborgdyreklinik.dk/martinmoth/rename.zip

/MartinMoth
Avatar billede sion Nybegynder
01. maj 2003 - 09:53 #6
Jaja, martin_moth, det er jo altsammen meget godt, men der er jo ingen source med... Jeg fandt faktisk ud af at jeg også havde filerne på min bærbare (som jeg sidder ved), så der er jo ikke noget i vejen for at du lige kan kaste et blik på programmet (med kildekode self. ;)). Filen ligger på http://www.gn.dyndns.dk/03/masseomdoeb.zip
-Sion
ps. no disrespect martin moth :)
Avatar billede martin_moth Mester
01. maj 2003 - 10:00 #7
He he, går nok.
Regnede med, at han blot havde behov for et program, ikke nødvendigvis at han selv ville (om)skrive det, og derfor ikke behøver kildekoden :o)
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
04. maj 2003 - 01:17 #8
Takker for hjælpen.
Avatar billede kimc Nybegynder
12. maj 2003 - 17:49 #9
martin moth> super funky program du har der. Respekt.
Avatar billede martin_moth Mester
12. maj 2003 - 18:55 #10
Takker ;o)

Hvis du sælger det videre, vil jeg gerne have 50% af din fortjeneste ;o)
Avatar billede kimc Nybegynder
13. maj 2003 - 18:02 #11
...det skal jeg nok, skriv dit Visa-nummer her så overfører jeg pengene til dig :-)

(en ide til en forbering kunne være at man kunne omdøbe filerne til nonsens-navne, så de i stedet for 001, 002, 003... kunne blive til sddkdiss, dkskisia, odkkdiei...)