Avatar billede hadro Novice
30. april 2003 - 14:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Intra-net homepage

Jeg har oprettet en intra-net HP.
Jeg vil meget gerne have det således at man på andre pc´er e i netværket kan nøjes med at skrive http:\\pc`ens-navn\
I øjeblikket skal jeg skrive Ip adressen for at "fange" den.
Det har jo noget at gøre med DNS .. men kan det lade sig gøre uden registrering i DNS server. Det er en windows 2000 server
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
30. april 2003 - 14:35 #1
det kan du gøre ved at tilføje serverens IP i din hosts fil. er at finde i windows\system32\drivers\etc\  mener jeg. :-)
Avatar billede hadro Novice
30. april 2003 - 14:43 #2
ja .. men det er jo ik så smart at skulle gøre det ved alle klienter ...
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. april 2003 - 14:45 #3
du skal lave en forward lookup zone i din dns. og så skrive det navn du vil bruge, og ip'en på maskinen. Navnet skal være det samme som du bruger i din IIS eller apache....
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. april 2003 - 14:59 #4
og så skal du have tilføjet serverens ip til dns på hver af klienterne. du kan evt, sætte denne i routeren, eller serveren, hvis du har sådanne til at udele ip adresser.
Avatar billede hadro Novice
30. april 2003 - 15:05 #5
Maskinen er tilføjet i DNS serveren ...
Men hvordan rent windows mæssig gør jeg således det lykkes ... ovenstående er lidt bredt formuleret...
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
30. april 2003 - 15:19 #6
hmm. jeg tror min løsning er den nemmeste. som dit nertværk er sat på, går jeg ud fra dine klienter benytter sig af din ISP´s DNS server til at omsætte navne til IPér. -er dettte ikke korrekt?
Avatar billede hadro Novice
30. april 2003 - 15:53 #7
der er ca. 230 pc`ere som dette skal sættes op på .... men jo det er korrekt ... men alligevel NEJ .. det er ik den letteste løsning så :-)
Avatar billede hadro Novice
30. april 2003 - 16:06 #8
:-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. april 2003 - 16:25 #9
Alle klienter skal have tilføjet dns serverens ip til deres dns liste. Dette kan gøres i et dhcp scope, hvor man simpelthen bare skriver ip adressen ind...

Og hvis så at forward lookup zone virker, og IIS / apache køre som den skal så burde det virke....
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
30. april 2003 - 18:08 #10
jeg kan ikke udmiddelbart se andre løsninger. det er jo ikke nemt at lave en intern IP om til noget som din ISP kan servere dns requests til?
ret mig hvis jeg tager fejl.
-hvis du har 230 maskiner i netværket, har jeg svært ved at forestille mig du ikke bruger noget multicast eller lign til at fx. ghoste alle maskinerne med. ?

alternativet var at ændre alle maskinernes dns server til en intern DNSservers ip, men det er vist bare et besværliggøre problemet yderligere. :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. maj 2003 - 11:44 #11
tinepingvin->>
Der bliver ikke snakket om at siden skal ses offentligt! Derved skal ISP'en ikke bruges hvis det er en intranet side!
Avatar billede fortes Nybegynder
01. maj 2003 - 11:58 #12
hvorfor lader du ikke din 2000 server stå som DNS server, og så bruge DNS forwarding til din ISP. til de forespørgsler din server ikke kan klare. Så kan du bruge IIS og via Group policy så definere en startside til dine brugere. eksempelvis http://<servernavn>/startside.html
Sådan gør vi på min arbejdsplads
Avatar billede mcp Nybegynder
05. maj 2003 - 20:03 #13
Du kan da bare lave en Group Policy i Active Directory det låser brugerenes start side i Internet Exploreren fast til IP nummeret på din Webserver.

Det er sku da langt det smarteste, da Home knappen dermed vil få lidt menning ;-) Så du siger bare til hvis jeg skal fortæle dig hvordan man gør...

mvh. MCP
Avatar billede cogito Nybegynder
06. juni 2003 - 11:53 #14
MCP> Hvor sætter man det i GPO? Jeg kan godt finde den der læser URL - men, ikke finde den hvor jeg sætter hvilken url der skal være home-page.
Avatar billede cogito Nybegynder
06. juni 2003 - 11:59 #15
læser=låser