Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 10:51 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

$_SESSION & Browser kompatibilitet

Jeg har hørt rygter om at ikke alle browsere kan bruges til $_SESSION, er det rigtigt? hvis ja hvilke er det så?, og i tillæg er der nogen der ved om man kan teste browserkompatibilitet nogen steder?
Avatar billede schaefner Juniormester
29. april 2003 - 10:56 #1
Mener ikke det har noget med browseren at gøre. Folk kan menuelt slå sessions fra og så er der ikke så meget du kan gøre. Du kan teste det ved at oprette en sesion og så se om den er sat eller ej.
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 11:03 #2
Man kan da kun slå cookies fra? Sessions virker altid hvis du overfører session id via en GET eller POST variabel.
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 11:07 #3
det vil jeg også mene, grunden til jeg spørger er at jeg har fået at vide fra mit webhotel at det kan være grunden til at jeg får så uhørt mange error code 404. eller fordi der er fejl i links. jeg ved dog at der ikke er fejl i dem, da jeg manuelt har været alle sammen igennem...
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 11:14 #4
Lyder som en meget dårlig undskyld hvis fejlen ligger hos din host.
Avatar billede schaefner Juniormester
29. april 2003 - 11:15 #5
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 11:15 #6
ken fejlen skyldes at jeg anvender session_start() på alle siderne?
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 11:22 #7
schaefner jeg har lige prøvet at slå cookies fra, og afvise dem (godt nok i ie6) men siden virker alligevel... www.beachcamp.dk/order.php
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 11:23 #8
schaefner> Det er da kun (session) cookies. SID kan stadig overføres via query string osv.
Avatar billede iphase Nybegynder
29. april 2003 - 11:35 #9
øhm, sessions gemmes jo på serveren, og den holder vel styr på det, man skal vel ikke overføre den via en POST eller en GET? man kan jo bare hente ens session vars via $_SESSION['var'] ikk?

tsm: man skal altid starte en side der bruger sessions med session_start(); og det skal gøres før der kommer noget html output.
Hvis du bruger includes skal du også sørge for at starte din session før nogle af dine includes begynder at lave html output.

tsm, prøv atlave en test side:
--- 1.php ----
<?php
start_session();
    session_register('test');
    $_SESSION['test'] = "test";
?>

----2.php----
<?php
start_session();

    echo $_SESSION['test'];
    $_SESSION['test'] = "hest";
        echo $_SESSION['test'];
?>

åbn den første fil og så uden at lukke browseren skrift adressen til den næste fil, så burde der stå "test hest".

ikke testet, men burde virke!
Avatar billede iphase Nybegynder
29. april 2003 - 11:38 #10
UPS!! der skal selvfølgeligt stå session_start(); og ikke start_session();

men har lige testet det virker
Avatar billede iphase Nybegynder
29. april 2003 - 11:39 #11
btw: beachcamp er lauched på tv, er det så ikke lidt skod at siden ikke virker endnu? ;9
Avatar billede iphase Nybegynder
29. april 2003 - 11:40 #12
Får jeg en gratis billet hvis jeg fixer jeres side? ;)
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 11:47 #13
iphase> Hvis session cookien ikke findes skal PHP havde at vide på anden måde i hvilket SID der er lagret de korrekte data, altså via GET eller POST. Det er derfor altid en god ide at overføre SID via query stringen.
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 11:53 #14
ipchase > problemet er at vi kan ikke se nogen fejl udover en masse 404
Avatar billede iphase Nybegynder
29. april 2003 - 11:59 #15
jamen virker det jeg skrev?? for så er du jo sikker på at sessions virker.
Avatar billede iphase Nybegynder
29. april 2003 - 12:01 #16
nu virker jeres side da fint.. det gjorde den ikke for lidt siden.

så du må have løst problemet
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 12:16 #17
tsm> Kan du ikke se i din apache error log hvilke filer det er der er 404 på?
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 12:16 #18
vent lige så prøver jeg at undersøge
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 12:46 #19
Det er squ underligt det her... hvorfor det virker engang imellem, jeg har lige prøvet at blokkere alle cookies.. og det virker... men kan der være forskel på browsene? vores primære hits er fra IE5-6...
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 13:01 #20
andy> Jeg har lige fået svar fra webhotellet, der er kun een 404 i error_log, så det må næsten være stats programmet der har et bug, for der er flere 404 end er er 200
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 13:27 #21
Ja, det lyder som om det er noget galt der. Du kan stole på error loggen i apache
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 13:28 #22
Anyway hvis du har adgang til htaccess så smid dette op i en .htaccess in din web root:
ErrorDocument 404 http://www.beachcamp.dk/
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 13:48 #23
Jeg tror at jeg har fundet fejlen... der var en javascript funktion som ikke var blevet slettet som aldrig blev kaldt... denne refererede via nogle vars til filer som var slettet. og det er de filer som den ikke har kunne finde, heldigvis er det ikke noget som brugerne har kunne se
Avatar billede andy Nybegynder
29. april 2003 - 13:57 #24
ok :)
Avatar billede tsm Nybegynder
29. april 2003 - 14:07 #25
jeg takker alle for indsatsen... det er et helvede at rette fejl! som man ikke kan se