Avatar billede jd Nybegynder
28. april 2003 - 18:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Internet både gennem netkort og modem?

Hej -

Hvordan har jeg mulighed for både at gå på internettet gennem netkortet (LAN/ADSL) og via analogt modem? Altså ikke samtidigt.
Den analoge forbindelse er sat op og virker, men sætter jeg netkablet i kan jeg ikke få forbindelse!?

På forhånd tak!

mvh Jonas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. april 2003 - 20:20 #1
Det afhænger lidt af om der er router på ADSL'en eller det er et ADSL-modem.

Hvis det er et ADSL-modem, sætter du kablet i og installerer så den software der følger med opkoblingen. Den vil lave en "dialup" forbindelse gennem netkortet, så du kan få aktiveret adsl-opkoblingen.

Hvis det er en router, er det meget mere simpelt, idet du blot skal ind i egenskaberne på netkortet og sætte at den skal hente ipaddressen automatisk. Herefter skal du ind i Internet indstillinger | forbindelser og vælge at den aldrig skal ringe op, samt ind i LAN og sætte "automatisk registrering af internet indstillinger".

(jeg kører engelsk windows, så det kan være at oversættelsen af menupunkterne ikke passer helt)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. april 2003 - 20:22 #2
Jeg går ud fra at kablet du sætter i er det du fik med sammen med dit ADSL udstyr, så det har jeg ikke taget hensyn til i besvarelsen.
Avatar billede toppus Nybegynder
28. april 2003 - 20:32 #3
Gå ind i funktioner og internetinstillinger og derinde i forbindelser sæt hak i "Brug altid standartforbindelsen" så vil den ringe op via dit modem.
Hvis den står til "Ring aldrig til en forbindelse" så bruger den LAN/ADSL
Avatar billede jd Nybegynder
28. april 2003 - 21:49 #4
tonnybrandt:> Det er gennem en router og alt er sat op som du nævner (standard) problemet er at internettet ikke virker når den prøver LAN-forbindelsen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. april 2003 - 21:56 #5
Ok, så må vi se hvad den kan finde ud af.
Prøv dette i en dosboks:
ping 130.57.4.27
ping www.novell.com

begge kommandoer pinger novell's server og hvis begge kommandoer svarer ved vi at iptrafik og dns virker.

Hvis det virker, så prøv om der er hul til internet trafik således :
i dosboksen skriv :

telnet www.novell.com

den skal herefter give en tom skærm. Skriv
get
og tryk enter og den burde skrive en hel masse på skærmen.

Hvis dette også virker, kan vi koncentrere os om internet explorer'en
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. april 2003 - 21:57 #6
Hovsa, der var en fejl i ovenstående. Nederste del skal se således ud :

Hvis det virker, så prøv om der er hul til internet trafik således :
i dosboksen skriv :

telnet www.novell.com 80

den skal herefter give en tom skærm. Skriv
get
og tryk enter og den burde skrive en hel masse på skærmen.

Hvis dette også virker, kan vi koncentrere os om internet explorer'en
Avatar billede jd Nybegynder
11. maj 2003 - 14:21 #7
hurra for windows - pludselig virker det.
Tak for hjælpen tonnybrandt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. maj 2003 - 19:18 #8
Takker for point :-)