Avatar billede cpawdk Nybegynder
28. april 2003 - 16:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

fej ved kørsel af script fra prompt.

Jeg har følgende script, som jeg gerne vil have sat ind i et cronjob, så det kan blive kørt en gang i måneden:

<?
include ("connect.php");
$conn = mysql_connect($host, $user, $password);
mysql_select_db($db);

$insertSQL = "UPDATE start SET month='0' where id !='0'";
mysql_query($insertSQL) or die(mysql_error());
?>

Dette script virker fint i en browser, men hvis jeg kører det i en prompt på min debian box, så for jeg følgende fejl:

X-Powered-By: PHP/4.1.2
Content-type: text/html

<br />
<b>Fatal error</b>:  Call to undefined function:  mysql_connect() in <b>/home/knold/html/start/update.php</b> on line <b>4</b><br />

Ellers kan jeg godt køre andre scripts fra prompten uden fejl.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. april 2003 - 16:11 #1
Så sæt lynx til at åbne siden som et cronjob?
Avatar billede cpawdk Nybegynder
28. april 2003 - 16:12 #2
Det skulle jo gerne kunne lade sig gøre, ved hjælp af php alene..
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. april 2003 - 16:14 #3
De andre scripts du snakker om der virker inkluderer du også filer og connecter til mysql i dem?
Avatar billede cpawdk Nybegynder
28. april 2003 - 16:15 #4
nej.. Jeg har prøvet med et simpelt "hello world" script.. Men jeg vil da lige prøve med en lille include halløj som du siger..
Avatar billede cpawdk Nybegynder
28. april 2003 - 16:19 #5
inc.php:
<? $test = "Hello world"; ?>
inc2.php:
<? include("inc.php");
echo $test;
?>

# php4 inc2.php
X-Powered-By: PHP/4.1.2
Content-type: text/html

Hello World
Avatar billede cpawdk Nybegynder
28. april 2003 - 16:21 #6
Men det er nu det første script hvor jeg har connectet til mysql.
Avatar billede tipsen Nybegynder
28. april 2003 - 16:31 #7
Hvad sker der, hvis du prøver:

<?
include ("connect.php");
dl("mysql.so");
$conn = mysql_connect($host, $user, $password);
mysql_select_db($db);

$insertSQL = "UPDATE start SET month='0' where id !='0'";
mysql_query($insertSQL) or die(mysql_error());
?>
Avatar billede tipsen Nybegynder
28. april 2003 - 16:34 #8
Der står også mange steder, at du skal compile med mysql-support:

--with-mysql=shared
Avatar billede cpawdk Nybegynder
28. april 2003 - 16:35 #9
det hjalp.. Mange tak ;)

Men hvad er det præcist der sker?
Avatar billede tipsen Nybegynder
28. april 2003 - 16:44 #10
så er det fordi du ikke har compilet php med support for mysql - at bruge dl() henter funktionen dynamisk når scriptet køres - det er en meget langsommere metode og det anbefales at du compiler php med mysql support i stedet!