Avatar billede noerager Nybegynder
28. april 2003 - 12:50 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Modem vs Adsl

Vedr hastighed på Adsl og 56 modem
Den teoretiske hastighed på et modem er jo 56/8 7 kilobyte i sekundet men sjældent kommer man vel over de 5, altså et tab på ca. 25%

Er det det samme med en adsllinje der kører 256/8 = 32
som kun kører ca. 24-27 kb
Avatar billede soreno Praktikant
28. april 2003 - 12:59 #1
Tabet skyldes overhead på de protokoller der benyttes (TCP/IP).

ADSL står for Asymetric Digital Subscriber Line. Altså en asymetrisk linie, dvs. up og download påvirkes ikke (teoretisk) af hinanden. F.eks. 256 Kb/s til upload og 512 Kb/s til download.

Så vidt jeg husker er et modem symetrisk, dvs. 56/8 KB/s båndbredde til rådighed - hvis der downloades med 3 KB/S kan er der kun 4 KB/s til download.

Med det overhead der er på de protokoller der benyttes er det ikke urealistisk at du sjældent (som bruger) oplever mere end 5 KB/s.
Avatar billede noerager Nybegynder
28. april 2003 - 13:00 #2
og det vil dermed sige at tabet ikke er på adsl'en
Avatar billede soreno Praktikant
28. april 2003 - 13:03 #3
Nej, det er samme protokol (TCP/IP) og dermed fåes samme tab.
Overhead skyldes at hver pakke som sendes kræver noget metadata, f.eks. modtager/afsender IP og port, længden på pakken, checksum osv.
Avatar billede riversen Nybegynder
28. april 2003 - 13:06 #4
stor forskel på upstream og downstream kan også have inflydelse på tab af hastighed
Avatar billede noerager Nybegynder
28. april 2003 - 13:07 #5
Det vil sige at i realiteten er adsl 256/128 ca. 4-5 gange så hurtigt som
56 kb
Avatar billede soreno Praktikant
28. april 2003 - 13:13 #6
Set fra et teoretisk synspunkt så er den så hurtig:

Adsl total båndbredde:
256+128 = 384/8 = 48 KB/s

Modem total båndbredde:
56/8 = 7 KB/s

48 / 7 ~ 6,8 gange.
Avatar billede soreno Praktikant
28. april 2003 - 13:15 #7
Men det ville ikke være fair at sammenligne på denne måde. Et 56K modem benytter teknikker som har optimeret båndbredden efter den erfaring at der downloades mere end der uploades.
Avatar billede fdnet.dk Nybegynder
28. april 2003 - 19:57 #8
Du skal altid regne med et tab på din adsl forbindelse.

Som andre også udregner er den teoretiske max speed på en 256 download 256/8 = 32 kb/s

Dette downloader du dog ikke med. Der et tab. Kan ikke huske det præsise tal man regner med, men hastigheden på en 256 plejer at ligge på 26-30 kb/s
Avatar billede fdnet.dk Nybegynder
28. april 2003 - 19:58 #9
svar
Avatar billede noerager Nybegynder
29. april 2003 - 10:11 #10
takker