Avatar billede javadi Nybegynder
28. april 2003 - 01:29 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Opgave i netværk

Hej
Jeg er i gang med at lave en opgave i netværk. I den forbindelse har jeg 3 hovedspørgsmål, som vil gerne stille til jer eksperter. Jeg ønsker ikke en fuld løsning men en skub i den rigtige retning.

netværket består af ialt 75 enheder (ink.  1 Router).

spg 1: Hvilken IP net område vil du/I anbefale?
Jeg vil umiddelbart vælge Klasse B. Er det et rigtigt valg? Hvordan regningen ser ud?

Til printerne vil jeg tildele statisk IP. Jeg ved, at man også kan tildele Dynamisk IP adresser.
Spg 2: En argument for, at man normalt tildeler Statisk IP adresser til netværks printer?

Systemet består af 3 sektioner hvor den ene er et sensativt område , og den anden skal være  et lukket område overfor resten af systemet. Resten (som består af flere afdelinger)deler et fælles net. Den "sensativt" område har nogle gange behov for at hente/sende informationer fra de øvrige afdelinger.
For at opfylde ovenstående behov vil jeg bruge en firewall.

Spg 3: Kan man gøre det på andre måder for?

Tak
Avatar billede kling0n Nybegynder
28. april 2003 - 04:40 #1
spg 1: dunno... hvis netværket ikke bliver større end ca 75 enh. er 192.168.1.* umiddelbart et godt bud til dhcp addresser.Så kan du lægge statiske ip'er i 192.168.0.*

spg 2:  printerne vil i princippet altid være tændt i sådan et netværk... det er generelt populært at sørge for maksimal oppetid på så mange services som muligt.. så hvis du giver printerne statisk ip og sætter brugernes konf til at tilgå printeren på en fast ip vil de kunne printe stort set uanset hvad du ellers har gang i på netværket (i.e. DNS-serveren lægges ned etc..) ... modargumentet er selvfølgelig, at hvis du tilgår printere på navn (og dermed anvender DNS-serveren) kan du bare opdatere DNSen og så skulle det spille...d er er dermed et maintenance-mæssigt "pro" ved at benytte netbios names til printerne... du kan osse sætte en printserver op og lade den fordele loadet til de tilgængelige printere og dermed servere en optimeret printerydelse til hele netværket..

spm 3... du opretter et separat subnet med egne servere, egen router etc og sørger dermed for at der er så lidt fælles traffik mellem de to netværk som muligt... Derefter kan du jo evt koble to maskiner sammen med en krypteret forbindelse hvor de relevante data bliver overført.. (men hvad der er den bedste løsning er meget afhængigt af hvad det er for nogle transaktioner du vil udføre....)

-håber du kan bruge det.. god fornøjelse med opgaven!
Avatar billede kling0n Nybegynder
28. april 2003 - 15:41 #2
øhh.. vil gerne have point for det, hvis det var hjælp nok..
Avatar billede javadi Nybegynder
28. april 2003 - 22:11 #3
Hej kling0n: Jeg har læst din kommentar. Det lyder rigtige godt. For at være sikker på, jeg har forstået 100%, har jeg følgende spørgsmål:
Ad spm 1)
- Hvad så hvis netværket vokser til f.eks 100 enheder?
- Kan jeg bruge andre klasser (klasse a eller C)?
- Hvad er den bedste argumentation for at Bruge Klasse B frem for  andre klasser?
- Kan du evt. lave en udregnig omkring subnet maskning ?

Ad spm 2)  Jeg skal ha´tid til at tænke. Jeg er ikke sikker på om jeg har forstået.

Ad spg 3 )
- Hvordan er sikkerheden, når man vælger en router?
- opnår man en lige så højt sikkerhed som Firewall?
- Når du siger en krypteret forbindelse, hvad er det du mener?
Avatar billede kling0n Nybegynder
29. april 2003 - 01:43 #4
anbefalet læsning omkring netværksklasser:
(1) http://www.burningvoid.com/iaq/network-class.html
(2) http://www.sover.net/~jwills/subcalc.html (med fokus på subnet masks etc..)
Avatar billede net_nerd Nybegynder
01. maj 2003 - 16:22 #5
Subnets - Den simple metode:

Antag at du er blevet tildelt netværket 192.168.1.0/24. Dette betyder at du har flg. IP adresser til rådighed:

192.168.1.0 til 192.168.1.255

Disse 256 adresser vil du gerne have delt op i flere subnets og på det ene subnet skal der være plads til 100 computere (hosts)

Vi er nød til at angive subnet masken som potenser af 2:

2^6 = 64 ... altså ikke nok til 100
2^7 = 128 ... aha..her er altså plads til 100

Subnet maske bliver 255.255.255.128

Det vil altså sige at dit oprindelige netværk nu er delt i to med hver 128 adresser:

Net1: 192.168.1.0 til 192.168.1.127
Net2: 192.168.1.128 til 192.168.1.255

Lad os sige at en computer har IP: 192.168.1.25 - denne ligger i Net1
Lad os sige at en computer har IP: 192.168.1.153 - denne ligger i Net2

Begge computere skal have subnet maske 255.255.255.128 - og de kan nu ikke "se" hinanden. De ligger på hvert sit net.

Hvad nu hvis du gerne vil have 428 computere på det samme subnet. Det er der jo ikke plads til indenfor 256?

Subnets - den ikke så simple metode:

Igen skal vi udtrykke subnet masken i en potens af 2

2^8 = 256...ikke nok til 428
2^9 = 512....jeps der er plads

Bliver subnet masken så 255.255.255.512....nej....det kan den ikke.

IP adressen 192.168.1.10 udtrykkes binært som:
11000000.10101000.00000001.00001010

Subnet masken 255.255.255.0 udtrykkes binært som:
11111111.11111111.11111111.00000000 (8 nuller)

De 8 nuller tilsidst angiver at vi har plads til 2^8 = 256 computere. Vi har lige set at 2^9 = 512 - vi skal altså bruge 9 nuller for at få plads til 428 computere:

11111111.11111111.11111110.00000000 (9 nuller)

Dette giver i decimal notation

255.255.254.0 eller udtryk nutidig som /23 (Hvor 23 angiver antallet af 1 - taller)

Dine tilgængelige adresser er så:

192.168.0.0 til 192.168.1.255 ialt 512 adresser

Jeg ved godt det er en smule langhåret første gang, men jeg håber det hjalp...
Avatar billede net_nerd Nybegynder
01. maj 2003 - 16:23 #6
jeg vil da også gerne have point :)
Avatar billede snowball42 Nybegynder
20. maj 2003 - 17:06 #7
Til spørgsmål 3 kan du også bruge en Router, og lave access lists, det burde også kunne afhjælpe dig at f.eks. har kun bruger x adgang til en bestemt enhed på en bestemt port, og f.eks. har serveren i det "sensative" område kun mulighed fra at komme fra sit eget net bag routeren til resten af maskinerne og ikke omvendt.