Avatar billede bullerfis Nybegynder
27. april 2003 - 23:35 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Min hdd er smadret - 100 pts til svar

Hey
Jeg har en 120 gb seagate. Jeg lukkede et program også genstarte min computer bare. Så da jeg genstartede sagde den NLTDR mangler tryk CTRL ALT DEL for at genstarte hvilke sikkert betydede at partitionstabellen var i stykker. Men så geninstallerede jeg. Men her kommer problemet så. Jeg ville gå ind på den 120 gb efter reinstall men så sagde win at disken ikke var formateret. Men jeg havde brugt disken i nogle uger. Jeg tror fil system er gået i stykker. Hvad gør jeg for at redde den / få mine filer? Har nogle meget vigtige filer på...
Avatar billede fc-komodo Nybegynder
27. april 2003 - 23:43 #1
Prøv at tjekke om det er "SMART programmet" på din hd som er gået i stykker!
Du kan downloade et program www.seagate.com, der kan du finde en fejl søger!

/Mvh Komodo
Avatar billede casualty Nybegynder
27. april 2003 - 23:47 #2
Jeg havde det præcis det samme problem som dig, med en HD af samme mærke med samme kapacitet. Jeg løste det ved at boote computeren op med en startdiskette og derefter kunne jeg sagtens finde dataene på mit drev, hvorefter jeg flyttede dem og sendte disken til rep.

Prøv det. Mvh Casualty
Avatar billede dittlau Nybegynder
27. april 2003 - 23:55 #3
Jeg går ud fra at du kører WIN NT/2000/XP, hvis dette ikke er tilfældet, har der til at starte med bare siddet en NT-diskette i a-drevet.
Du kan prøve at sætte en ny harddisk i maskinen, som primary og sætte din 120 GB Seagate til Secundary. Derefter installerer du på den nye Primary harddisk, og kan efter endt installation, læse fra din secondary disk (120 GB). Hvis du ikke kan læse på den når dette er gjort, er der altid www.ibas.dk, men det er ikke billigt.

/dittlau
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 00:14 #4
jeg ved ikke hvor vigtige dine data er. men jeg bruger r-studio til data recovery, det virker fint. du skal bare sætte disken som slave i en comp som virker, og køre programmet. det koster 40 dollar for enten fat eller ntfs, eller 70 dollar for begge systemer. der findes også pc-inspector, det er gratis, men virker kun til fat.
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 00:15 #5
men det tager nok en 10 timer, at scanne din disk igennem og genopbygge filsystemet.
Avatar billede bullerfis Nybegynder
28. april 2003 - 09:01 #6
casualty det kan ikke lade sig gøre da det er RAW
Og det r-studio kan jeg ikke få til at virke.
Andre ideer? Der er 100pts på højkant
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 09:13 #7
r-studio er skam ikke så svært, og det er ikke for pointenes skyld, det er for at hjælpe dig. Du starter programmet op, og prøver på at klikke på ikonet med mapperne, for at se diskens struktur. sandsynligvis fortæller den dig at der ikke er noget filsystem, om disken skal scannes. du siger ja, og så går der nogle timer, og du får en liste over mulige filsystemer, hvor du så kan klikke dig igennem mapperne og finde dine data.
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 09:14 #8
jeg vil gerne prøve at guide dig igennem
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 09:15 #9
når du så har fundet dine filer, skal de gemmes til en ANDEN disk, ellers risikerer du at overskrive data du skal bruge.
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 09:19 #10
under device/disk står dine fysiske disk helt ud til venstre. en lille smule indrykket under hver fysisk disk står partitionerne oplistet. du kan kun vise stisystemet i en PARTITION ved at klikke på den og derefter på mappe/sti ikonet. Hvis der ikke er nogen partition i pågældende drev, scanner du så findes den eller de.
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 09:27 #11
du har nok ingen andre muligheder, hvis dine partitionsoplysninger og fat er forsvundet. Ellers vil jeg gerne finde dine data for dig, men så er det ikke point :)
Avatar billede bullerfis Nybegynder
28. april 2003 - 11:20 #12
Hmm den siger at der kun er en 30 gb partition på men der var en 120 gb partition. De 30 gb tror jeg at der var fri.
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 12:10 #13
prøv at se om der ligger et filsystem på den partition:
- klik på partitionen
- vælg knappen med mappestrukturen
hvis der ligger et filsystem, kan du nu browse igennem folderne. hvis ikke, er du nødt til at scanne partitionen eller evt. hele disken. det kan tage tid....
Avatar billede bullerfis Nybegynder
28. april 2003 - 13:32 #14
Hvad hed den jeg skulle gå ind under? Drivetest?
Avatar billede funkeychicken Nybegynder
28. april 2003 - 13:32 #15
skal lige have mails på denne her :
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 13:54 #16
1. du starter r-studio
2. du vælger den partition du vil se ved at klikke på den. hvis der ikke er vist en partition, scanner du disken. Når der vises partitioner, vælger du en.
3. du klikker på knappen som viser den gule mappestruktur
4. du kan nu browse igennem mapperne
Avatar billede bullerfis Nybegynder
28. april 2003 - 14:01 #17
jamen hvilke knapp skal jeg gå ind under?
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 15:09 #18
når du starter programmet, har du en todelt skærm foran dig. Venstre side viser hele disken. Rykket helt ud til venstre står hvad hele disken hedder. Hvis du har flere fysiske diske, står de der alle sammen. Der står også floppy og cdroms. Hver fysisk disk har (en lille smule indrykket) underpunkter som viser de eksisterende partitioner. Når du klikker på en diskbetegnelse, eller en partitions/drevbetegnelse, vælger du den. I højre skærmside vises fysiske oplysninger om det valgte emne. Det kan du nok ikke bruge til så meget. Men hvis du har valgt en disk/partition/drev, kan du klikke på mappestrukturknappen øverst, og du får vist drevet ligesom i stifinderen, og du kan undersøge alle mapper/filer. Hvis du har valgt et emne hvor der ikke findes en mbr/fat, bliver du spurgt om drevet skal scannes. Hvis du vælger ja, undersøger programmet disken bit for bit og prøver at opbygge en mappestruktur/partition. Der er ofte flere muligheder, alle muligheder blive vist til sidst, de mest sandsynlige med flest data i grøn farve. Når så du klikker på sådan en partition og vælger at se mappestrukturen, vises mapperne og indhold. Slettede (af win) mapper vises overstreget med et rødt kryds. Du kan nu vælge mapper/filer som du vil gemme og du kan angive hvor du vil gemme dem henne. Når du er færdig med at pille alle de data ud som du kan bruge, kan du formatere/genindstallere drevet og kopiere data tilbage.
Avatar billede ebe Praktikant
28. april 2003 - 16:43 #19
sker der noget? :)
Avatar billede bullerfis Nybegynder
28. april 2003 - 22:11 #20
ja det ser ud til at virke
vil du have pts?
Avatar billede bullerfis Nybegynder
28. april 2003 - 23:35 #21
Tak for hjælpen forresten :)
Avatar billede ebe Praktikant
29. april 2003 - 08:21 #22
ja tak :)
held og lykke!
Avatar billede ebe Praktikant
29. april 2003 - 15:00 #23
tak for points!
Gik det hele ok?
Avatar billede bullerfis Nybegynder
29. april 2003 - 17:52 #24
Ja det var fint
Avatar billede ebe Praktikant
29. april 2003 - 19:30 #25
godt :)