Avatar billede mobilboy Nybegynder
27. april 2003 - 10:24 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket Grafikkort?

Hej

Jeg har en computer med et onboard 64 mb grafik kort. Kan jeg godt købe et andet grafikkort og sætte i maskinen, og så frigøre de 64 mb, til ram?

Jeg har tænkt på at købe følgende:

http://www.2it.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1323

Er der nogen der har et bedre forslag, i nogenlunde samme prisklasse?

Det skal siges, at jeg vil skifte grafikkort, fordi jeg ikke kan spille Splinter Cell og at det går utroligt langsomt i C & C Generals.

Ville jeg kunne spille disse spil, med ovenstående grafikkort?

Håber på nogle gode svar.
Avatar billede c-holst Novice
27. april 2003 - 10:40 #1
Nu siger du jo ikke noget om resten af din computer, men dette kort vil nok booste ydelsen markant...onboard grafik er vel ikke specielt egnet til spil.
Om prisen er ok...tjek www.edbpriser.dk
Avatar billede c-holst Novice
27. april 2003 - 10:42 #2
Det er vel nok noget af det mindste man bør købe i dag. Mange herinde har dog ikke meget til overs for noget der starter med mx, men det er jo en prioriteringssag.
tjek også www.hardwaretidende.dk for info og tests
Avatar billede egidiussen Nybegynder
27. april 2003 - 10:43 #3
Hejsa
Jeg vil ikke anbefale at købe et "low-end" grafikkort som GF4 MX er. Du får mere ydelse ud af at købe et GF3 Ti200 eksempelvis:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617928

Der findes sikker også Radeon kort som er bedre en det MX-kort, men dem kender jeg ikke så godt, måske kunne det være:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364997892

En sidste mulighed kunne være det nye GeforceFX 5200 - det kender jeg dog slet ikke.
Du kan læse lidt om de forskellige korts ydelse her: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/03/23/8278963.

Skipper
Avatar billede mobilboy Nybegynder
27. april 2003 - 11:03 #5
Min computer ser sådanne ud:

AMD XP 2000+
512 mb ram. (Hvor der så fratrækkes 64 til onboard grafik)

Ville jeg uden problemer kunne sætte et af ovenstående kort i maskinen?

Hvad er der galt, med kort der starter med MX?
Avatar billede mobilboy Nybegynder
27. april 2003 - 11:10 #6
Det skal lige siges, at jeg benytter en fladskærm, hvis det kan have noget betydning (Maks opløsning 1024x768).
Avatar billede c-holst Novice
27. april 2003 - 12:17 #7
det er skrabede versioner, men det er jo en prioriteringssag. men et ti4200 matcher nok den specs. lidt bedre. men der er intet i vejen med mxkortene. kun er det ikke kan så meget og derfor er billigere
Avatar billede lrd Nybegynder
27. april 2003 - 12:19 #8
Lidt dyrt men ville helt sikkert anbefale GeForce Ti 4200 med 128 DDR Ram
Avatar billede egidiussen Nybegynder
27. april 2003 - 12:33 #9
Du skulle ikke få problemer med at sætte nogen af de omtalte kort i din maskine. Jeg anbefaler GF3 Ti200, da jeg mener at det er det kort du får mest ud af for de kroner og ører du omtaler.
Hvis du vil give lidt mere (og få mere ydelse) så skal du købe et GF4 Ti4200:

Palit:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617937

MSI:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364647928

POW:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627900
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627905
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627907

Skipper
Avatar billede mobilboy Nybegynder
27. april 2003 - 12:46 #10
Hvad betyder det, at et grafikkort har DVI? Er det noget jeg kan bruge til noget?

Jeg har valgt at sætte en max. pris på 800,- jeg forlanger ikke det helt vilde, bare en væsentlig forbedring.

Hvad kan anbefales i den prisklasse?
Avatar billede lrd Nybegynder
27. april 2003 - 12:48 #11
Avatar billede lrd Nybegynder
27. april 2003 - 12:49 #12
DVI bruges til fladskærme og er rent digitalt.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
27. april 2003 - 12:51 #13
Mit forslag i den prisklasse er og bliver Palit GeForce3 Ti200 til ca 750 kr.
HOLD DIG LANGT FRA MX-versionen af GF4.
DVI er digital billedudgang, og bruges til fladskærme, som kræver digital signal, i stedet for den analoge, som normale skærme kræver.

Skipper
Avatar billede lrd Nybegynder
27. april 2003 - 12:53 #14
Palit har synes jeg fået et dårligt ryg med deres kort. Jeg har for en måned siden skiftet mig Palit ti 4200 ud med et fra MSI.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
27. april 2003 - 12:58 #15
Men min fladskærm kører vel analog? (Den kører pt. på mit onboard grafik kort)

Hvad er forskellen mellem et GF3 og et GF4 grafikkort?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
27. april 2003 - 17:22 #16
Det kan du læse om på Nvidia's hjemmeside.

Skipper
Avatar billede lrd Nybegynder
28. april 2003 - 18:51 #17
fandt du udaf noget
Avatar billede mobilboy Nybegynder
28. april 2003 - 21:11 #18
Jeg har bestilt et GF MX 404 eller noget lignende.

Ved godt i frarådede MX serien, men jeg prioterede prisen højst.

Det kommer med posten imorgen.

Hvad skal jeg gøre, når jeg har sat det i? Maskinen skal vel vide, hvilket kort den skal benytte...?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
28. april 2003 - 21:50 #19
Du skal slå onboard grafikkort fra i BIOS og du skal sætte det nye kort i.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
28. april 2003 - 22:02 #20
ok... det prøver jeg...

Hvis det ikke virker, hører i fra mig...
Avatar billede mobilboy Nybegynder
29. april 2003 - 15:35 #21
Nu har jeg modtaget grafik kortet, og har sat det i maskinen...

Hvad gør jeg så?

Windows finder ingen ny hardware?

Skal jeg ordne det i bios? og hvad hedder det evt.?

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede c-holst Novice
29. april 2003 - 17:57 #22
Hmm du kan ikke slå det fra i biosen, eller du ved ikke hvordan. Nyere bundkort gør det selv
du siger den ikke finder nogen ny hardware, men under enhedsinstillinger kan du se på hvilket kort skærmen kører.
Kortet virker jo øjensynligt, for du kan jo se skærmbilledet, (vel i 480 600) hvis skærmen er sat på det nye kort.
så skal du vel bare have installeret dine drivere
Avatar billede mobilboy Nybegynder
29. april 2003 - 20:19 #23
Nej, det virker ikke eller jeg kan ikke se noget..... jeg er nød til at gøre med det gamle kort...