Avatar billede francker Nybegynder
27. april 2003 - 00:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med load af menu i index fil

Ok.. jeg ved ikke hvor fejlen eller problemet ligger henne af i koden, så jeg vil forklare fejlen i stedet.
Når min hjemmeside loader sker det engang imellem at selve menuens punkter bliver placeret forkert. De lander med andre ord uden for menulinierne.
Opdateres siden efter load virker den så fint. Hvordan kan jeg få menuen til at virke med det samme? Kan man udskyde visningen af siden indtil den er helt færdig hentet eller hva kan man gøre?

Må hellere smide et link ind til siden, så I evt. kan se problemet: http://home.tiscali.dk/6x109548/
(den er kun tilpasset 1024*768)

På forhånd tak
Avatar billede hcichosz Praktikant
27. april 2003 - 00:38 #1
<HEAD>
<SCRIPT>
function funktion1(){
// Det der skal loades først!
}
function funktion2(){
document.all.navnet_paa_din_iframe.src="indhold.html"
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<IFRAME SRC="" NAME="navnet_paa_din_iframe">

mvh H Cichosz
Avatar billede francker Nybegynder
27. april 2003 - 00:44 #2
ok måske er jeg galt på den.. men det bestemmer, hvornår ens iFrame skal vises ikk?
Men er det den der blander sig i visningen af menuen?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. april 2003 - 01:57 #3
onload = function() {
// Dette bliver kørt når denne side er læst færdig
}
navn_paa_frame.onload = function() {
// Dette bliver kørt når siden i navn_paa_frame er læst færdig
}
Avatar billede francker Nybegynder
27. april 2003 - 02:08 #4
takker.. har lige forsøgt hcichosz forslag og det ser ud til at virke :)

Giver dog en lidt langsom loadtid nu (da den henter tælleren før resten).. men hellere det end en ødelagt menu.

Tak for hjælpen begge to
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. april 2003 - 02:19 #5
mit forslag er den rigtige måde at gøre det på. altså den man skal forvente der virker....
Avatar billede francker Nybegynder
27. april 2003 - 02:26 #6
uff lyder ikke godt, for jeg valgte den anden løsning og smed et funktion kald ned i bunden af koden.
Indtil videre ser menuen god nok ud når den hentes.. har prøvet et par gange med en tom cache. Må se i morgen om den stadig er underlig.
Avatar billede francker Nybegynder
27. april 2003 - 02:28 #7
doh.. har vist siddet for meget med den her koden..
kaldet af den funktion der herinde hedder: funktion2 blev smidt ind i <body onload=funktion2()>
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. april 2003 - 02:31 #8
Jeg kalder det Kain-Abel princippet, og det er fordi de to "børn" af <html> nemlig <head> og <body> hentes samtidigt. Derfor kan scriptet i <head> "overhale" <body> og ødelægge det for dem begge to. Derfor findes der en eventhandler kaldet onload, der først kaldes når <body> er indlæst. Altså

onload = function() {
alert("nu er <body> læst færdig");
}
.. eller for en frame (så vidt jeg husker - skal nok kigge hvis jeg husker galt)
frame1.onload = function() {
alert("nu er <body> i frame1 læst færdig");
}
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. april 2003 - 02:33 #9
<body onload="JavaScript-kode"> er bare en mere sjusket måde at kalde onload på.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. april 2003 - 02:43 #10
en frames onload kan ikke hardcodes med mindre den er lavet rent i JavaScript, men skal kodes in-line.
<iframe onload="alert('hallo');" .. >