Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 21:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

avanceret DISTINCT

Hvor laver man sådan at et script ikke kun kører distinct men at den sætter 2 ting under den samme bare de 10 første tegn i de 2 er ens... ???
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 21:19 #1
nej det duer forresten ikke.... Skal bare fjerne alt efter sidste / (hvis det indeholder php eller html, eller alle de andre filtype navne der har med websitet at gøre)

f.eks.

www.siden.dk og www.siden.dk/forsiden.html skal sættes sammen til www.siden.dk

men det skal de ikke i følgende tilfælde:

www.geocities.com/medlempågeocities og www.geocities.com/medlem2pågeocities

Håber i forstår...
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. april 2003 - 21:26 #2
Det tror jeg ikke du kan i sql.
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 21:31 #3
Hvad med php ???
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. april 2003 - 21:48 #4
du kunne lave en sortering i sql efter det der felt, og hente hele dynen ind i et array hvor hver arraycelle er en hel række.

Og så tilsidst skrive en php funktion der deler de feltværdier ved '/' og så smider dem væk der har fælles første del.

php har nogen funktioner til at finde fx domænenavn i en url-streng, de kunne måske være nyttige.
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. april 2003 - 22:02 #5
$sql_kommando = "
    SELECT *
    FROM dintabel
    ORDER BY detfelt
";
$udtrek = mysql_query( $sql_kommando ) or die( mysql_error() );
$temp = array();
while ( $rekke = mysql_fetch_array( $udtraek ) ) {
    $temp[] = $rekke;
}
$resultat = array();
$i=0;
while ( $i < count( $temp ) ) {
    $j = $i+1;
    while ( ( $j < count( $temp ) )
          &&( strpos( $temp[$j]['detfelt'], $temp[$i]['detfelt'] ) === 0 )
          ) {
        $j++;
    }
    $resultat[] = $temp[$i];
    $i = $j;
}

// nu er $resultat et array med dem du ville udvælge

mvh JakobA
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 23:03 #6
Hvordan virker det ??

Og hvordan indsættes outputtet, sådan at der kommer en liste med de forskellige ???

Du snakker om en php funktion, kan den indsættes i følgende:

$referrer = $_SERVER['HTTP_REFERER'];

sådan at $refferer bliver www.siden.dk hvis $_SERVER['HTTP_REFERER']; er www.siden.dk/blabla/lort/siden.php3
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. april 2003 - 00:36 #7
Det kan du selv finde ud af hvis du kikker koden ovenfor igennem, og evt slår op i http://dk.php.net/manual/en/ for at find forklaringer på de ting du ikke forstår.

Det vil også sætte dig istand til at lave den ønskede liste.