Avatar billede cult Nybegynder
21. november 2000 - 16:45 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til en begynder....

Jeg vil gerne i gang med lidt programmering.
Men hvilket sprog er det bedste at starte med og hvordan kan man skaffe det???
Avatar billede mr.dj Nybegynder
21. november 2000 - 16:49 #1
hvilken programering taler vi om
Avatar billede cult Nybegynder
21. november 2000 - 16:55 #2
Det var det jeg gerne ville vide... Hvilket sprog egner sig godt til en begynder???
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2000 - 16:57 #3
Java, der er funktionelt, velgennemtænkt og totalt platformsuafhængigt.
Avatar billede cult Nybegynder
21. november 2000 - 16:59 #4
Jeg vil gerne have et par eksempler.
Husk at skrive hvordan man skaffer det.
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2000 - 17:00 #5
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. november 2000 - 17:20 #6
Jeg er lige igang med Pacal & VisualBasic jeg må nok også som nybegynder anbefale VisualBasic, især da man her let kan lave nogle små programmer.

Det skal lige siges at jeg er 100% nybegynder. Men min første bedrift var dette lille ur:

Option Explicit
Dim starttid As Long
Dim sek As Long

Private Sub cmdVisTid_Click()
    lblUr.Caption = Time$
    \' Time$ er systemuret
End Sub

Private Sub cmdStart_Click()
    Timer1.Enabled = True
    \'Slår Timer1 til
        starttid = Timer
        \'Antal sekunder efter midnat knappen blev presset
End Sub

Private Sub cmdStop_Click()
    Timer1.Enabled = False
    \'Slår Timer1 fra
End Sub

Private Sub cmdReset_Click()
    If optDigUr.Value = True Then
    lblUr.Caption = Format$(0, \"hh:mm:ss\")
    \'HVIS Digital funktionen er markeret slåes denne til
        Timer1.Enabled = False
        \'Uden denne ville lblUr bare vise 00:00:00 et par
        \'sekunder hvorefter den ville fortsætter
Else
        sek = Timer - starttid
        lblUr.Caption = Format$(0, \"ss\")
        \'Ellers slåes stopur til og tiden vises i formatet SekunderSekunder
    Timer1.Enabled = False
    \'Uden denne ville lblUr bare vise 00 et par
    \'sekunder hvorefter den ville fortsætter

End If
End Sub

Private Sub Luk_Click()
End
End Sub

Private Sub optDigUr_Click()
    If optDigUr = True Then lblUr.Caption = Format$(0, \"hh:mm:ss\")
    \' Fortæller at hvis det skal værer digitalt skal formatet værer HourHour MinutMinut SecSec

End Sub

Private Sub optSekUr_Click()
    If optSekUr = True Then lblUr.Caption = Format$(0, \"ss\")
End Sub

Private Sub Timer1_Timer()
    If optDigUr.Value = True Then
    lblUr.Caption = Time$
    \'HVIS Digital funktionen er markeret slåes denne til.
Else
    sek = Timer - starttid
    lblUr.Caption = sek
    \'HVIS Digital funktionen ikke er markeret slåes stopur
    \'automatisk til da formen så kan regne ud at denne må
    \'værer markeret, da der kun er 2 mulige.
End If

Egentlig ikke ret svært. Prøv evt. at l
købe et af de der små bøger som sælges overalt.

Men jo enklere et sprog er, jo mindre kan man normalt også lave i det. Ej man kan vel næsten lave det meste i VisualBasic men programmer til at lave det i koster, da det er lavet af Micro$oft.
Avatar billede abpdk Nybegynder
21. november 2000 - 18:16 #7
Da der jo findes tusindvis af sprog er det som <mr.dj> siger mere et spørgsmål hvad du agter af lave med det. Java er morsomt til brug på hjemmesider, men en anelse besværligt at have med at gøre når det kommer til applikationer. Visual Basic er på sin vis også meget fornuftigt, men det eksempel <tommyd> her kommer med forekommer mig som værende overkill for et lille ur.

Personligt foretrækker jeg Delphi (www.borland.com) som basalt set ligner Visual Basic meget i GUI (Graphical User Interface) men sproget bag det er Pascal. Delphi er nemt og kører meget hurtigt, det eneste problem er så at det IKKE er gratis...

Et lille digitalt ur kunne f.eks. se sådan ud:

procedure onTimer(Sender: TObject);
begin
  label1.caption:=timetostr(time);
end;

og det er alt (+- et par stavefejl)

m.v.h.
abpdk
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. november 2000 - 19:01 #8
Tommy>>>>>>F<<<<<<<<< om jeg må bede *s*

Det var jo trodsalt mit først ur, og hvis du ligger mærke til det er der også reset og stop funktion + indbygget stopur...
Avatar billede abpdk Nybegynder
21. november 2000 - 19:15 #9
Det må du meget undskyldea TommyF, men uret er simplere i Delphi.

abpdk
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. november 2000 - 22:07 #10
Simplere i Delphi... jeg er ved at lærer begge ting og der er jeg nok lidt uenig.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. november 2000 - 02:27 #11
abpdk:> ligesom med JavaScript synes jeg det er overflødigt at man skal skrive ; efter hver linie .. (næsten..) jeg ved godt det er Delphi/JavaScript syntax, men jeg kan ikke rigtigt se meningen bag det ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. november 2000 - 02:36 #12
abpdk:> desuden kan jeg se det er et stop-ur tommyf har lavet ... et normalt \"ur\" der bare viser tiden i en label kan laves så simpelt her:

Private Sub Timer1_Timer()
    Label1.Caption = Time
End Sub

smid en timer og en label på formen og så kører det ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. november 2000 - 02:37 #13
disky:> Det kan godt være at Java er platformsuafhængigt, men det er til gengæld kanon langsomt på f.eks. Windows platformen...
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. november 2000 - 04:24 #14
Jeg vil anbefale JavaScript som et godt \"Første Sprog\".

Det er rimeligt simpelt så man meget hurtigt kan se at man rent faktisk har programmeret noget.

Hvis du har en bare nogenlunde moderne browser er javascript indbygget så du har sproget allerede.

Det enste du mangler er al låne en bog om javascript på biblioteket, så kan du gå igang. (eller du kan have fx: http://www.javascriptguide.com/ åben ved siden af)

mvh JakobA
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. november 2000 - 04:35 #15
cult:> Jeg vil helt klart selv anbefale VB hvis du vil lave små/halvstore programmer. Evt. hvis du gerne vil lære at lave ASP, så er det meget godt at kunne VB. Specielt nu hvor ASP+ sikkert på et eller andet tidspunkt bliver standard istedet for, eller sammen med ASP.

Hvis du derimod vil lave noget \"ordentligt\" som mange folk kalder det, så må du nok vende dig mod C/C++. Det er både VB & Delphi langt overlegen, men også meget sværere at lære/komme i gang med fordi der er SÅ meget at tage højde for når man programmerer i det.

C/C++ kræver heller ingen runtimes, men kun de .dll\'er du bruger i dit program (hvis du altså bruger nogle!) C/C++ programmerings miljøet (f.eks. Visual C++) har ingen GUI designer da du laver/placerer alle kontroller runtime via kode. Det gør det også meget sværer at komme i gang med at lave sit første \"interaktive\" program.

jakoba:> JavaScript ? Et script sprog ? sådan noget begynder man kun at lære hvis man er web-udvikler eller selv har en interesse for det.

Du kan ikke lave programmer i JavaScript. Så skulle det være Java, men det er som jeg har skrevet tidligere alt for langsomt på Windows platformen.

Java bliver også compilet til byte-code, ikke ? Der skal jo en runtime-engine til ligesom ved VB, Delphi og alt det sjov.. men problemet er bare at Java\'s er langsom.
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. november 2000 - 05:40 #16
tdaugaard > Javist er Javascript ikke et \"rigtigt\" sprog. Hvis man skal kode et \"Billet reservations system\" skal det DEFINITIVT ikke være i JavaScript. Der er JavaScript for langsomt og for upræcist.

Problemet er bare at hvis man prøver at starte med et \"rigtigt\" sprog kan man meget let køre fast i alle udenomsværkerne. opstille path, forstå .dll-er, osv. osv. Man skal lære en hulens masse før man kan bevise for sig selv at man har lært nogetsomhelst.

Og en god del af det man lærer af at programmere JavaScript kan man ovenikøbet tage med sig og bruge når man bagefter skal lære C, C++ osv. Så jeg vil fastholde at JavaScript er et godt begyndersprog.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. november 2000 - 06:57 #17
jakoba:> I VB _skal_ du ikke forstå .dll\'er eller .ocx\'er for den sags skyld. Kun hvis du skal lave noget seriøst.

Og man behøver som ikke lave noget specielt stort for at bevise for sig selv at man har lært noget. Jeg er da helt sikker på at tommyf synes han har lært noget ved at lave hans stop-ur.
Der er godtnok lang vej fra et stop-ur til større og mere brugbare ting, men alle er nødt til at starte fra bunden af (der har jeg også selv været engang ..).

Nogle KAN bare ikke lære det. Min storebror har stadigvæk ikke fattet hvad variabler er og hvad de gør godt for.. selvom jeg har forklaret ham det tusinde gange .. (okay, næsten ..)
Avatar billede tommyf Nybegynder
22. november 2000 - 07:18 #18
Kommer tid kommer sted.... Lige nu er jeg ved at lave noget database utræk så det går forhåbentlig fremad.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. november 2000 - 07:56 #19
Jeg vil bestemt også anbefale Delphi.

Her er en diskussion om fordele og ulemper ved Delphi:
http://www.eksperten.dk/spm/15707

Apropos det der med semikolon. Jeg synes det er dejligt at det er et \"normalt\" tegn og ikke et linjeskift, som afslutter programsætningen.

3 eksempler på kode, som lægger 1 til J 3 gange:

for I := 1 to 3 do J := J + 1;

for I
:= 1 to
3 do J :=
J + 1;

for I := 1 to 3 do
  J := J + 1;

Man kan skrive sin kode på sin egen måde, så man synes det er overskueligt (jeg foretrækker nr. 3)

Det er ikke kun i Pascal ;-tegnet benyttes til adskillelse af programsætninger - det bruges bl.a. også i JavaScript og C/C++.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. november 2000 - 08:20 #20
delphianer:> Hvorfor er det dejligt at det er et semikolon der afslutter sætningen ? Der er under alle omstændigheder et linieskift indvolveret, så hvorfor smide et semikolon på også ?

De samme eksempler, bare i VB:

For i = 1 To 3: j = j + 1: Next

For i = 1 To 3
  j = j + 1
Next

her er der dog kun to, da VB ikke tillader samme form for in-code line breaks som Delphi åbenbart gør.

Jeg læste lige det meste af det spørgsmål om fordele/ulemper ved Delphi, er der læste jeg at der stod at man kan have problemer med at få flyttet et program fra Delphi 3 til ekesmpelvis Delphi 4. Her vil jeg lige sige at VB er Delphi lang overlegen i forhold til det.

Jeg har engang (lang tid siden..) lavet et program i Visual Basic 1.0 for DOS og tro det eller ej, men både VB 4, 5 & 6.0 har ingen problemer med at få det lavet til et Windows program (det skal selvfølgelig altid laves lidt om i koden med Function/Sub declarations, men alligevel..)
Avatar billede disky Nybegynder
22. november 2000 - 09:21 #21
abpdk:
Du kender vist ikke særligt meget til Java var ?
Det er overhovedet ikke besværligt at lave programmer i.
Og Delphi er efter min mening et dårligt sprog, da det kun kører på Windows, og den erfaring man for ved at programmere det ikke ligner ting som f.eks. java og c/c++

tdaugaard:
Ja jeg ved godt du tror java er langsomt på windows, men sjovt nok ikke på min windows maskine. Men det kræver lidt mere ram end andre sprog, pga. platformsuafhængiheden.
Og det kan altså også compiles direkte til .exe filer, og så er det meget hurtigt.

Og at man sætter \';\' efter hver linie giver faktisk meget mening hvis man altså kan programmere :) Det gør nemlig at man kan få sine program linie struktureret bedre end uden, for compileren ved at denne kommando først slutter når der kommer et \';\'

Java bruger altså ikke en runtime-engine, det bruger en bytekode->exe converter og det er bestemt ikke det samme. En runtime engine oversætter fra en text fil til et program der kan afvikles. Bytecode er allerede en form for assembler kode, som meget nemmere og hurtigere kan oversættes til CPU assembler kode.

Det er sjovt du ikke forstår \';\' når du selv bruger \':\' i dit eksempel ovenover.

Eller hvad med jeres eksempel i java:
for(int i=1;i<=3;i++);

Visual basic er helt klart et begynder sprog der egentligt ikke er anvendeligt til store applicationer som rigtigt skal lave noget.

Hvorimod java (nej ikke javascript) kan bruges til både små tools, store applicationer, applets, serverside ting, servlets, jsp, beans. Og jeg kan blive ved.

Vis mig et andet sprog der har disse muligheder. Nej vel, det findes ikke. Så kan man først java kan man næsten lave alt, sågar programmer til embeddede systemmer.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. november 2000 - 09:29 #22
tdaugaard >> For det første skal det lige nævnes at jeg aldrig har haft problemer med forskellige versioner, eller kender nogen der har det, så jeg ved ikke hvor stort et problem det er.

For det andet tror jeg ikke at vi kan blive enige om denne diskussion om linjeadskillelse, da det i høj grad er en vanesag.

En af de ting jeg ikke kan lide ved VB er at programmerne er utrolig afhængige af alle de der DLL-filer. Det er godt nok ikke det store problem, men der findes altså stadig gamle computere rundt omkring, som ikke har de nødvendige DLL-filer. Derfor er man nødt til at lave et installationsprogram til sit program, som indstallerer de DLL\'erne, hvis de ikke findes. For det første er det besværligt at installere DLL-filer på den ordentlige måde, og for det andet skal installationsprogrammet være uafhængige af filerne, da de ikke nødvendigvis findes på computeren.

VB-programmer er også utrolig langsomme. En af grundene er at EXE-filerne er bygget op på noget pseudo-kode (altså ikke rigtig maskinkode). Dette bevirker at koden skal \"oversættes\", når programmet kører. I forhold til det er Pascal og især C/C++ meget hurtigere.

cult >> Som du kan høre har alle sprog deres fordele og ulemper. Hvis du sige siger hvad du lægger vægt på (hastighed, lethed, kompatibilitet, osv), så kan vi sige hviklet sprog, du bør studere.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. november 2000 - 09:34 #23
disky >> Det er korrekt at Delphi kun er til Windows, Men Borland er ved at udvikle en version til Linux, som hedder Kylix (ved ikke om den er udgivet endnu). Desuden kan man også få (Borland\'s) Turbo Pascal til DOS. Man kan altså bruge Pascal på mange platformer.
Avatar billede disky Nybegynder
22. november 2000 - 09:36 #24
Ja men har man vendet sig til at lave alt objektorientere er det godt nok svært at skulle lave noget, hvor man ikke har disse muligheder.

Og hvor mange microcontroller kan forstå pascal/delphi kode ?? Der findes rigtigt mange der kan java, og alle kan c/c++
Avatar billede cult Nybegynder
23. november 2000 - 17:29 #25
Jeg vil gerne vide hvor man kan få fat på de forskellige sprog.
Husk også lige at jeg er 100% nybegynder, så det SKAL være et sprog der er nemt at starte med.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
23. november 2000 - 18:30 #26
Hent Dev-C++ 4 fra http://www.bloodshed.net
Det er en gratis compiler med integreret editor, som er gratis og brugervenlig.

På f.eks. http://www.gamecoding.co.uk kan du finde C/C++ tutorials som går fra det simple til det sjove (OpenGL f.eks.), og som netop benytter Dev-C++. Det eneste krav er at du forstår engelsk.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
23. november 2000 - 18:31 #27
Det skulle selvfølgelig være et svar

Hent Dev-C++ 4 fra http://www.bloodshed.net
Den er gratis og brugervenlig.

På f.eks. http://www.gamecoding.co.uk kan du finde C/C++ tutorials som går fra det simple til det sjove (OpenGL f.eks.), og som netop benytter Dev-C++.
Avatar billede cult Nybegynder
23. november 2000 - 21:36 #28
aaa_2500, skulle C++ ikke være lidt for svært for en nybegynder eller er det mig der tager fejl?
Avatar billede delphidaner Nybegynder
24. november 2000 - 09:48 #29
Jeg mener bestemt også at C++ er et sprog man først skal begynde på, når man har lidt programmeringserfaring i forvejen, og har indsigt i, hvordan det fungerer.

Min anbefaling: Start med VB eller Delphi. Bagefter kan du begynde på C++, hvis du har lyst.

Prøv forresten lige at checke dette:
http://www.delphizine.com/opinion/2000/12/di200012mp_o/di200012mp_o.asp
Avatar billede delphidaner Nybegynder
24. november 2000 - 09:50 #30
Du kan downloade Delphi5 Trial her:
http://www.borland.com/downloads/#delphi
Avatar billede cult Nybegynder
24. november 2000 - 22:30 #31
Delphi lyder til at være et godt sprog at starte med, men 73 MB er lige lovlig meget for en 56K forblindelse! Findes der ikke noget mindre?
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. november 2000 - 23:19 #32
Delphi ER et godt sprog at starte med. Godt nok til evt at gå ind i en butik og købe det. Det er nok dyrere end telefonregningen for et download men pengene værd.
Og så blever det ved at virke efter den 1-måned trialperiode udløber. Een måned er alligevel lovlig lidt til rigtig at lære det.
Evt julegaveønske?
Men hvis du ikke ønsker at satse så meget vil jeg stadig stemme for Javascript. det er tilgængeligt, simpelt og gratis. (Og det er altså et rigtigt sprog selvom det ikke bliver kompileret)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
25. november 2000 - 17:47 #33
Cult,
C++ indeholder de samme byggesten som alle andre sprog, men har samtidig et meget avanceret lag ud over...

Jeg kender flere som startede med C/C++ som deres første sprog...Og de synes ikke det var svært.

Da jeg selv begyndte at lære C++, havde jeg hørt at det var hulens svært, og da jeg i forvejen kendte BASIC og Pascal, syntes jeg at det var svært...

Jeg satte mig ned og analyserede de elementer jeg havde lært i C++, og sammenligenede med hvad jeg kunne i BASIC og Pascal...Så begyndte det at gå op for mig at C++ egentlig ikke er så svært. kommandoer og argumenter er anderledes, men principperne er grundlæggende de samme.

Problemet er at der er meget religion i hvilket programmeringssprog man bruger, og mange bliver skræmt fra vid og sans hvis de skal lære noget nyt. De får at vide at de kun kan lære C++ hvis de kører med den rigtige compiler(M$VC++) osv...Hvilket resulterer i at de tænker mere på formen end indholdet, og de lærer måske aldrig at programmere.

Men ja, Delphi er udmærket som begyndersprog.
Avatar billede stig3 Mester
25. november 2000 - 17:52 #34
Jeg synes at du skulle starte med html. Det er gaodt nok ikke et programmeringssprog som sådan. Men efterhånden kan du supplere det med javascript og måske asp eller php.

html er det man laver hjemmesider i. Så du kunne jo starte med at lave din egen hjemmeside.

Avatar billede cult Nybegynder
26. november 2000 - 00:10 #35
Jeg vil meget gerne prøve at programmere noget før jeg køber et sprog. Hvad med f.eks. VB??? Hvor kan man downloade det???
Avatar billede cult Nybegynder
26. november 2000 - 00:11 #36
Jeg skal nok give nogle flere point......
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. november 2000 - 01:03 #37
VB er også et købesprog, men check evt på biblioteket. man ved aldrig hvad de stiller til rådighed.
(Noget andet er at VB er baseret på BASIC, og basic er et \"grimt\" sprog som man skal opdrages væk fra igen når man senere skal lære de gode sprog i Algol/Pascal/C/java gruppen. Se bare tdaugaard :-))
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
26. november 2000 - 05:29 #38
Jamen hvis du \"bare vil programmere noget\", så kan du jo prøve MS Qbasic som ligger på din Win95/98 cd... i biblioteket \"oldmsdos\".

Hvis du efter 2 uger ikke fatter en brik, og det iøvrigt ikke siger dig noget, så er det nok ikke meningen at du skal lære det...

Hvis du efter 2 uger skriger MERE MERE....Så kan du sikkert finde en demo af VB(Studieversion) et eller andet sted.

En god måde at få lidt forstand, er at læse en af de bøger som omhandler programmering set fra et teoretisk synspunkt...Der forklares begreber som variabler og løkker uden at du \"Tvinges\" til at vælge sprog!
Avatar billede delphidaner Nybegynder
27. november 2000 - 09:47 #39
Jeg vil give aaa_2500 ret i at der er meget religion i hvilket sprog man bruger, især for hobbyprogrammører.

Det der er svært ved C++ er syntaksen (altså den måde programmet skrives på). Man skal lære at kende en masse mystiske (og til tider ulogiske) symboler og tegn, inden man for alvor kan gå amok med programmeringen. Men når man først kan dem, så er det ikke så svært. Alle sprog er jo i bund og grund bygget op på samme måde med programsætninger, metoder, variabler, løkker, osv.

Lige en kommentar til aaa_2500: Jeg tror at det er forskelligt fra person til person, om man synes C++ er svært. Jeg begyndte med Basic, og sprang hurtigt over til Pascal, som jeg er blevet ved lige siden. Jeg har kigget på C++, men synes ikke det er specielt svært, da jeg har programmeringserfaring i forvejen.
Avatar billede kh@ingenioer Nybegynder
27. november 2000 - 14:12 #40
Hvad er det for noget fis, at tale om begyndersprog osv.
Det du skal kigge på er hvad du skal lave:
- C++ er godt til lowlevel og platformsspecifikt.
- Java er godt til platformsuafhængigt og netværksprogrammering
- Delphi + Visual Basic er godt til eks. at lave en lille mock up, en hurtig prototype, generelt til GUI\'s

Der findes flere, hvad skal du lave?

Undskyld det sure opstød, men er det ikke lidt nemmere at slå et søm i med en hammer end med en skruetrækker?
Avatar billede nazaq Nybegynder
28. november 2000 - 10:18 #41
Cult> Som jeg forstår det vil du gerne igang med programmering og du er mere eller mindre ligeglad med hvad sprog det er og vilken platform det er til are det er billigt og nemt, ikk\'?

Her er hvad jeg synes ville være en god ide :-)
Gå ned i din lokale kiosk og køb December måneds Alt om Data (NEJ jeg gør ikke reklame for bladet). Bladet koster vel ca. 60 kr. og der medfølger en gratis fuld version af Delphi 4.0!!!!

Det er standard versionen (altså den mindste) men som begynder vare de nok lidt inden du får brug for de ting der er med i pro/ent. versionerne. Hvis du har lyst til at lære Delphi så vil der i de næste numre af AOD være et lille begynder kursus som kan hjælpe dig på vej.

Man kan diskutere for evigt hvilket sprog der er bedst og svaret er ingen af dem :-) men nogle er bedre end andre til specifikke opgaver.

Jeg har programmeret i 14 år og har erfaring med næsten alt lige fra assembler til C. Det er min erfaring at folk som starter med Pascal (Delphi) får en solid basal viden om programmering p.g.a. den lidt firkantede opbygning.
Er der nogen der kan huske Comal-80? Det er nok det bedste begynder sprog der findes, men desværre er det ikke særligt anvendeligt til større opgaver fordi det er et fortolker sprog. Desuden findes det vel ikke til GUI programmering.

Med hensyn til anvendeligheden af Delphi, så har jeg de sidste 4 år professionelt brugt Delphi til udvikling af både små og større systemer, og som alle sprog kommer det en sjælden gang i mellem til kort og jeg må ty til et andet sprog. Det er svært at lave html sider eller kode til Linux med Delphi :-).

Som begynder (og som proffesionel) har man ofte brug for hjælp :-) og her må jeg sige at det at se på andres kode kan være en gevaldig hjælp, og så er det meget rart at man rimeligt hurtigt kan overskue koden, og fordi Delphi er et struktureret sprog som ikke giver den samme frihed til programmøren som f.eks. VB gør, er Delphi kode som regel meget lettere at tyde.
Jeg vil dog lige sige at ingen regel uden undtagelser...

Tommyf> Flot og overskuelig kode, oven i købet med kommentarer !FLOT ARBEJDE! det kunne du nemt have lavet MEGET grimmere :-)

Der er mange gode indlæg i denne diskussion men \'helt ærligt\' er det nødvendigt at hakke andre sprog ned bare fordi det er anderledes end det sprog man nu selv bruger? Der er jo ingen af dem der er det \'Endelige\' sprog, og vil det ikke være surt hvis man er VB koder har rakket alle andre sprog ned og så en dag skal kode til Linux!!!

Jeg har ikke noget imod andre sprog og bruger dem når jeg har brug for det, men jeg har jo selvfølgelig min egen favorit men det er altså \'kun\' set ud fra en økonomisk vinkel :-)
(Ja. Og laks bor i træer og spiser blyanter)
Avatar billede cult Nybegynder
29. november 2000 - 17:48 #42
Jeg har så købt Alt om Data.
Delphi 4 ser meget godt ud, men er der nogen der ved hvor man kan finde noget om hvordan man bruger programmet??? Gerne på nettet.
Avatar billede nazaq Nybegynder
29. november 2000 - 22:54 #43
Som jeg skrev ovenfor kan du læse i AOD eller prøve http://www.torry.net som er et af de største steder med komponenter til Delphi.

Kik under DOC og tutor series eller besøg nogle af de links som er på siden.

Men hvis jeg var dig ville jeg gennemgå artiklerne i AOD, jeg har ikke set de nye men for lidt tid siden havde de en anden serie af artikler og de var BESTEMT lærerige.

Skulle du være interresseret kan du jo også låne en bog på biblioteket (eller købe den) om Delphi som er skrevet af Per Amdal Steffensen, den er suverænt god og på Dansk!!!
Avatar billede cult Nybegynder
06. december 2000 - 16:07 #44
Jeg takker for hjælpen til jer alle. Nazaq får pnt. da de var hans svar hjalp meget. Men jeg lovede jo nogle ponit til jer andre. Jeg laver et spm. hvor jeg gerne vil se et svar fra
disky, tommyf, tdaugaard, jacoba, delphidaner og aaa_2500.
Spørgsmålet er placeret under \"Programmering: Delphi\" da det var delphi jeg valgte :-)
Avatar billede dj Nybegynder
06. december 2000 - 18:14 #45
hej Cult

Jeg er også stor Delphifanatiker må jeg vel indrømme :)

Og jeg vil bare lige nævne at jeg har lavet en lille side med en masse eksempler på som du kan bruge til at komme igang med. Desuden kan du også finde links til (efter min mening) nogle af de bedste Delphi sider på nettet.

URL\'en er: http://www.sguft.com/delphi

En anden side med eksempler jeg kan anbefale er www.borrisholt.com (Som også er en bruger her på eksperten og meget aktiv i Delphi kategorien)

Mvh. Daniel Møller
Avatar billede cult Nybegynder
06. december 2000 - 19:06 #46
Takker for linkene.