Avatar billede dex_dexter Nybegynder
25. april 2003 - 14:24 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

5 ports gigabit router - findes det?

jeg sidder og laver projekt og har opsat en netværksmodel med brug af en router med 5 gigabit ethernet porte, men kommer i tvivl om hvor faen finder jeg specs på sådan en henne?
cisco er at foretrække
Avatar billede snowball Novice
25. april 2003 - 14:35 #1
Avatar billede snowball Novice
25. april 2003 - 14:39 #2
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
25. april 2003 - 14:42 #3
har du nogen priser på det?
Avatar billede snowball Novice
25. april 2003 - 14:49 #4
Prøv og kontakt http://www.netdesign.dk/ - de plejer at være behjælpelige. Priser på Cisco udstyr ligger ikke ligefrem og flyder på nettet ;)

Snowball
Avatar billede svindler Nybegynder
25. april 2003 - 21:27 #5
Har du kigget på den nye 3750 switch serie? Jeg har ikke set priser, men er temmelig sikker på, at de ligger væsentligt under start-"gebyret" for en 12000'er :-)
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps5023/products_data_sheet09186a0080161371.html
Avatar billede net_nerd Nybegynder
26. april 2003 - 15:25 #6
En 12000 Enterprise koster ml. ½ og 2 mill. alt efter konfiguration....:) De bruges som core routere hos ISP'er og er nok lige overkill til dit projekt...

Har du da brug for et gigabit ATM interface? Fortæl lidt mere om projektet...
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
26. april 2003 - 22:26 #7
jeg har 4 netværk og en server park jeg skal have sat sammen med en router (skole opgave)
og så skal jeg finde priser på sådan en løsning
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
26. april 2003 - 22:28 #8
og det skal være  1 gigabit interfaces
Avatar billede svindler Nybegynder
27. april 2003 - 01:03 #9
Den nævnte 2750 serie findes med f.eks. 24 10/100/1000 kobber interfaces og med muligthed for at tilføje op til fire fiber-interfaces.
Har du fået nogen krav om fysiske afstande og nødvendig performance?
Avatar billede svindler Nybegynder
27. april 2003 - 01:05 #10
Har du noget info om eksisterende konfiguration?
Måske kan eksisterende gigabit switche udbygges med router-moduler, f.eks. MSFC, hvis der er 65xx switche i brug?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
27. april 2003 - 01:43 #11
kravene skal være at der enten skal være rj45 1000mbit interfaces eller fiber, det er kun en teoretisk opstilling,men skal gerne være på præcis som muligt
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
27. april 2003 - 01:44 #12
der er ingen nuværende konfig da det er et helt nyt netværk der skal forestilles at opsættes
Avatar billede svindler Nybegynder
27. april 2003 - 18:36 #13
Uden nogen specifikke krav til performance, er det svært at opstille det bedste alternativ.
I princippet (og i praksis) kan en pc med fem gigabit netværkskort løses. Det vil formodentlig være den billigste måde. Så vidt jeg husker har PCI-bussen en båndbredde på 400 Mbyte/s svarende til 3,2 Gbit/s. Dertil kommer processering af pakkerne i cpu'en, kopiering frem og tilbage mellem ram og netkort, men hvis der ikke er høje krav, vil det virke.
Den "rene" løsning i et Cisco-netværk vil nok være en 7600 eller montering af MSFC i en eksisterende switch, hvis det er muligt.
12000-serien er mere brugt i service-provider sammenhæng (ISP'er og teleselskaber)
Har du evt spekuleret i, om sikkerhed er et krav, så du skal kigge på en Gigabit-firewall istedet, som f.eks. Cisco PIX eller Netscreen?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
28. april 2003 - 14:44 #14
har du nogen priser på en cisco 7600
det er blot teoretisk det her, så har ikke rigtigt så mange krav til det
Avatar billede svindler Nybegynder
28. april 2003 - 21:22 #15
Der er du nødt til at kontakte f.eks. NetDesign og bede om et tilbud.
Normalt vil de kun give dig et tilbud, hvis du har et SE-nr, men mon ikke det kan lade sig gøre at få listepriserne ud af dem...
Avatar billede net_nerd Nybegynder
01. maj 2003 - 15:05 #16
Dexter> Nu er det jo ikke lige sådan at finde priser på Cisco udstyr, men en 24 ports 10/100 Layer2 managable switch koster ca 20 - 25.000. Hvis jeg var dig så ville jeg prøve at kigge på 3Com's Superstack serie.

Specs på deres udstyr lever fuldt op til Cisco's (dog kommer de selvfølgelig uden IOS).

Har du i din opgave lavet en analyse af traffikbehov? Er det real time traffik? File transfer? Web traffik? etc....

Er det død og pine nødvendigt med et Gigabit backbone?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
01. maj 2003 - 21:04 #17
har afleveret opgaven nu :)
vi har lavet en trafikanalyse og er kommet frem til at 100 mbit ikke kunne gøre det, så det næste skridt ville jo naturligt være gigabit, eller hvad?
Avatar billede svindler Nybegynder
02. maj 2003 - 11:42 #18
Til mindre behov kunne man have bundlet et antal 100Mbit sammen. Det ville ikke nødvendigvis have været billigere, hvis det er nyindkøb.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
25. maj 2003 - 12:45 #19
lukker her, dumpede i det projekt :(

svar lige alle mand
Avatar billede snowball Novice
25. maj 2003 - 23:16 #20
Træls du dumpede. Hvad gav de som begrundelse !? Var gigabit for meget !?

Snowball
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. juni 2003 - 07:29 #21
den rapport var bare meget forhastet, vi havde heller ikke nok tid til den, men bestod da skoleperioden med 8 i gennemsnit så det var da helt ok.

andre havde også lavet projektet med gigabit, dog ikke router løsning, så regner med at det var en ok idé