Avatar billede tgaard Nybegynder
24. april 2003 - 10:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bogstaverne æ ø å

Jeg har et gammelt DOS-baseret økonomiprogram (KOMPAS), som kører under Windows Me.

Efter at jeg lige har fået en ny og hurtigere PC, kan jeg ikke skrive æ ø å i mit regnskabsprogram. Der kommer nogle mærkelige tegn istedet for.

Hvad er der galt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2003 - 10:47 #1
et eller andet sted i Kontrolpanel>Internationale indstillinger må du kunne sætte tegnsættet til 865 i stedet for 850.
865 tegnsættet er specielt til norsk og dansk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2003 - 10:50 #2
eller rettere sagt, det er et nordisk tegnsæt, fandt det under Internationale og sproglige indstillinger>Avanceret.

Jeg bruger så godt nok WinXP og hos mig var 865  krydset af.
Avatar billede tgaard Nybegynder
24. april 2003 - 11:23 #3
Har ikke denne funktion i Windows Me. Men har lige kørt Start>Kør>Msconfig. Under fanebladet International har jeg i linien MS-DOS tegntabel skrevet 865 og i linien Landekode skrevet 045.......det hjalp desværre ikke
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2003 - 11:28 #4
ikke så godt, er der ikke en opdatering af det program?
Avatar billede john_stumpe Nybegynder
30. april 2003 - 19:18 #5
Har du fået løst problemet?

Jeg kører godt nok ikke Me eller lign. Win9x lignende systemer, men da Kompass er et DOS program, kan jeg forestille mig, at du kan løse det ved at tilpasse config.sys og autoexec.bat til denne realitet.

Kan ikke helt huske syntaksen, men det er noget med ...

Autoexec.bat:
Mode con cp prep=865

Config.sys:
country=45

Indsæt ovenstående ...
Tjek om det virker og så lad mig høre!

/John
Avatar billede tgaard Nybegynder
07. maj 2003 - 12:28 #6
Tak til john stumpe....det virkede

/Jan
Avatar billede john_stumpe Nybegynder
07. maj 2003 - 12:33 #7
Rart at sådan en "gammel" mand kan hjælpe :o)
Er det noget med at man skal have point for sådan noget? ;o)

Hilsen John
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. maj 2003 - 12:42 #8
tgaard>> øhh, hvorfor er det lige at du selv tager pointene?