Avatar billede dd_ns Nybegynder
24. april 2003 - 10:02 Der er 10 kommentarer

tekst fil ind...

Jeg har en txt fil. Den skal så tage hver linie og putte dem ind i en sql. Det med SQL kan jeg godt, men jeg kan ikke lige huske hvordan jeg for hver linie seperat... help?
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2003 - 10:51 #1
Filnummer = FreeFile
  Open "C:\Fil.txt" For Input As #Filnummer
  Line Input #Filnummer, MinString1 'Putter 1. linie ind i MinString1
  Line Input #Filnummer, MinString2 'Putter 2. linie ind i MinString2
  '... osv
  Close #Filnummer
Avatar billede dd_ns Nybegynder
24. april 2003 - 11:04 #2
tak. og hvordan for jeg lige dette til at virke

conn.execute("insert into testtable (str_string) values('"&daviddenstore&"')")

ligesom i ASP/VB så skal den sætte den værdi ind som daviddenstore indeholder, men den siger fejl... HVAD?
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2003 - 11:31 #3
Taget lidt ud af en sammenhæng, må jeg sige...

Men der er dog noget der ligner åbenlyse fejl - jeg går ud fra at str_string er en variabel, hvis værdi du vil bruge - så skal du nuk skrive
  conn.execute("insert into testtable (" & str_string & ") values... osv.

Men som sagt, det er svært at gøre sig klog på hvordan du får det til at virke - du har givet een linie kode, og ikke engang en fejlmeddelse...
Avatar billede dd_ns Nybegynder
24. april 2003 - 11:34 #4
jeg har:

Sub Main()

Dim conn As New ADODB.Connection

conn.Open "Driver={sql server};server=pc1287;database=test;uid=sa;pwd="

Open "c:\fil_number_1.txt" For Input As #1

Do While EOF(1) = False
Line Input #1, linie
conn.Execute ("insert into testtable (str_string) values(denne)
a = a + 1
If a = 10 Then Exit Do

Loop

Close #1
MsgBox a

End Sub

Der hvor der står denne skal den skrive værdien af linie

forstår du...
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2003 - 11:37 #5
Denne linie ser meget forkert ud:
  conn.Execute ("insert into testtable (str_string) values(denne)

Og nej, jeg forstår ikke - du læser linierne fra filen ind i en variabel 'linie', som du ikke bruger til noget som helst...
Avatar billede dd_ns Nybegynder
24. april 2003 - 11:41 #6
Ligesom asp vb som ser sådan her ud:

conn.execute("insert into testtable (str_string) values('"&linie&"')")

Men sådan en sætning kan jeg ikke bruge i VB åbentbart...
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2003 - 11:57 #7
Nu er asp, VBScript og Visual basic ikke det samme.

Men du skal sætte et lovligt SQL-indtryk ind i din conn.Execute

Men lad os sige, at variablen linie indeholder "Hej med dig"

Og lad os sige, at du ønsker at sende følgende udtryk

  insert into testtable (str_string) values(hej med dig)

Så skriver du
  conn.Execute ("insert into testtable (str_string) values(" & linie & ")")

Om ovenstående udtryk giver mening viljeg ikke udtale mig om ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
24. april 2003 - 11:57 #8
En fejlmeddelse siger jo en hel masse om hvad der går galt
Avatar billede ereoljo Nybegynder
30. april 2003 - 15:12 #9
Du burde nok køre på denne her måde.

Eksempel på 1. linje i din tekst fil

Delete id from tabel1

Så kører du det som står i tekst filen. I dit eksempel kører du den samme sql sætning lige så mange gange, som der er linjer i din tekst fil.

Sub Main()

Dim conn As New ADODB.Connection

conn.Open "Driver={sql server};server=pc1287;database=test;uid=sa;pwd="

Open "c:\fil_number_1.txt" For Input As #1

Do While EOF(1) = False
Line Input #1, linie
conn.Execute (linie)
a = a + 1
If a = 10 Then Exit Do

Loop

Close #1
MsgBox a

End Sub
Avatar billede ereoljo Nybegynder
30. april 2003 - 15:12 #10
undskyld ovenstående var et svar.