Avatar billede tomm Nybegynder
23. april 2003 - 14:27 Der er 16 kommentarer

Indsætte en linie

Hej
Jeg har en faktura inddelt i 3 dele. Øverst oplysninger om kunden, nederst andre oplysninger og sum. I midten har jeg 40 linier med varer. Når de 40 linier ikke slår til, skal der fortsættes på næste side, men således at den nederste del bliver flyttet til nederst på side 2
Mvh
/tomm
Avatar billede rbe Nybegynder
23. april 2003 - 14:35 #1
Prøv at markere linjen lige, hvor det skal skille og klik på Indsæt - sideskift. Så flytter du resten af dokumentet.
Avatar billede tomm Nybegynder
23. april 2003 - 14:43 #2
Det var meningen at når linie 40 var udfyldt, skulle den automatisk gå til side 2, hvor der så var f.eks 40 nye linier
/tomm
Avatar billede rbe Nybegynder
23. april 2003 - 14:49 #3
jamen, det skulle du da også kunne få til at fungere ved at "indsætte ny side" efter linje 40. Den skal så automatisk flytte resten over på ny side.
Avatar billede klid Nybegynder
25. april 2003 - 00:07 #4
Du skal lave en funktion der tæller linjer.
Lav fx en kolonne der er "1" hvis der står noget i linjen, ellers "0". Sum sammen og du ved hvor mange linjer der er. Det tal kan vi kalder ant_lin.

Hvis ant_lin < 40 kan det være på en side, så skal der ikke ske noget. Jo - nederst skal der stå en funktion, der indsætter de "sidste linjer", hvis ant_lin < 40.
Er ant_lin > 40 fortsættes på side 2, hvor en funktion indsætter de sidste linjer, hvis ant_lin - 40 < 40. Ellers fortsættes på side 3 - osv.

Kein hexeri
Avatar billede tomm Nybegynder
25. april 2003 - 07:51 #5
Hej Klid
Det lyder smart, men jeg er ret ny i det her så jeg ved ikke rigtigt hvordan man gør
/tomm
Avatar billede tomm Nybegynder
29. april 2003 - 16:38 #6
Hej er der een der vil forsøge igen. Jeg kan ikke finde ud af det
/tomm
Avatar billede hcars Novice
29. april 2003 - 21:38 #7
Du indsætter et tvungent sideskift EFTER første afsnit.
Du indsætter ef tvungent afsnit FØR sidste afsnit.
Så gør du linjerne i det midterste afsnit så høje at de lige nøjagtigt passer med 40 linjer pr. side.
Du ændrer linjernes højde ved at hive i stregerne ude til højre. Hvis du markerer 40 linjer, hiver du dem alle sammen lige store, når du hiver i en.
Du markerer linjer fx. ved at trykke shift + mellemrum.
Avatar billede tomm Nybegynder
08. maj 2003 - 15:57 #8
Hej Klid
Kan du uddybe dit forslag lidt. Jeg forstår det ikke rigtigt.
/tomm
Avatar billede klid Nybegynder
08. maj 2003 - 22:23 #9
Vi prøver lige igen - let ændret koncept

I ark 1 skriver du din fakturaposter. Start i række 11

5    Sødmælk        7,50          37,50
1    rødvin          87,75          87,75
osv

I kolonne H skriver du:  =hvis(a11="";0;h10+1)
Den formel kopiers ned i hele kolonne H
I celle h2 skrivers: =maks(h11:h1000)

I ark2 skriver du de indledende kommentare. De skulle ikke gerne fylde mere end 10 rækker

I ark3 skrives de afsluttende kommentare. Skal du bruge en totalsum af fx kolonne f i ark1 gøres det ved at skrive
=sum(ark1!f11:f1000)

I ark 4 skrives i celle a1: =ark2!a1
Den kopiers til alle cellerne a1:g9

I celle a11 skrives: =hvis(ark1!h11=$h$2;ark3!a1;ark1!a11)
Kopieres til alle celler A11:g1000

Så skal du indstille det så det passer med sideskift.
Det kan du gøre ved at lave en af de øverste rækker specielt stor, eller ved at lave et sidehoved/fod

god fornøjelse

(håber at se lidt til rødvinen;-)))
Avatar billede klid Nybegynder
08. maj 2003 - 22:25 #10
Det er en god ide at indstille dit ark4 til ikke at vise nulværdier!!!

1000 rækker er måske også lidt i overkanten - måske kan du nøjes med mindre
Avatar billede tomm Nybegynder
13. maj 2003 - 13:06 #11
Hej igen Klid
Jeg er ny i det her. Jeg må indrømme at jeg er helt blank, kkan ikke finde ud af det.
/tomm
Avatar billede klid Nybegynder
13. maj 2003 - 13:43 #12
Hvor går det galt?
Avatar billede tomm Nybegynder
14. maj 2003 - 08:03 #13
Hej Klid
Jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg skal begynde.
Mine fakturaposter starter i linie 9 og slutter med linie 40(de 31 linier er sommetider for lidt). Den sidste kolonne er K. Jeg har 4 ark i brug til Følgesedler o.s.v.
I fakturalinierne ligger formler, der henter varene fra et andet regneark.
/tomm
Avatar billede janvogt Praktikant
14. maj 2003 - 08:47 #14
Et forslag til en alternativ løsning:
Lav et ark, hvor der er rigeligt med fakturalinier.
Bagefter laves en makro, som skjuler alle de linier som ikke kommer i brug.
Det kunne f.eks. være de linier, hvor antal stk.-kolonnen er blank.

Jeg ved godt, at man så ikke får en total i bunden, som kan overføres til næste side, men jeg tror en sådan løsning bliver svær at lave.
Avatar billede klid Nybegynder
14. maj 2003 - 10:56 #15
Det er klart at du ikke kan bruge kolonne H når din faktura bruger helt ud til kolonne K. Så der hvor jeg skliver kolonne H skal du måske skrive kolonne N.
Lige sådan med rækkerne - jeg forslår at starte i linje 11 - du starter i linje 9. Bob bo -det skal ikke skille os - jeg tror nu det er lettes med linje 11, men i princippet kan du godt lave det om. Så har du blot kun 9 linjer til "hovedet".
Du kommer også til at bruge de 4 ark du bruger i forvejen + de 4 ark jeg forslår.
Det mit script gør er at finde ud af hvor mange fakturalinjer der bruges,og så sætte siderne op i forhold hertil.
Avatar billede tomm Nybegynder
19. maj 2003 - 13:49 #16
Hej klid og janvogt
Tak for svarene
Jeg tror jeg vil flytte den nederste tredie del af fakturaen op for oven, så jeg kun får fakturalinierne nederst. Kan det så ikke blive lettere? Der er stadig 40 fakturalinier på den første side.
Kan en makro lave en ny side, eller noget andet. Det skal jo gå igen på alle 4 ark
/tomm