Avatar billede dj_elefant Nybegynder
23. april 2003 - 12:49 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Huh

Hvad er forskellen på NT og 98
Avatar billede dk_akj Nybegynder
23. april 2003 - 12:51 #1
Alt :-)

NT er/var beregnet til profesionelt brug hvor 98 er beregnet på privat brug.
Grafisk er der ikke den store forskel men kernen er helt forskellig.

NT er langt mere stabil end 98, hvilket understreges af at win2000 og XP er bygget på NT kernen.

//akj
Avatar billede vistodk Nybegynder
23. april 2003 - 12:52 #2
i grove træk
NT er til erhverv hvor fildeling og sikkerhed er optimeret
Win98 er til private hvor grafik, anvendelighed og hastighed er optimeret

www.microsoft.com kan fortælle dig mere
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. april 2003 - 12:52 #3
Meget stor forskel. Win 98 er lavet til en pc, stand alone maskine, der kan gå på internettet. NT er lavet til en netværks arbejdsstation, med alle de faciliteter til sikkerhed og drift sikkerhed i et netværksmiljø der kræves
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 12:55 #4
Hmm.. Jeg vil mene at den største forskel er at NT ikke tillader software at adressere hardwaren og derfor er mere sikker (Beskytter mod sjusket 3. parts software) hvilket betyder at NT kan fortælle der er noget galt og lukke programmet og dermed er mere stabilt...

9X/ME tillader derimod at skrive direkte til din hardware hvilket kan give stabilitets problemer da det kan gå ned uden varsel..

En anden forskel er filsystemet, NT kan benytte NTFS som tillader større partitioner, indeksering og mindre cluster/sektor størrelser så små filer på store partitioner ikke fylder så meget..

BAre min mining ;-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 12:56 #5
Der er se'fø'li også flere netværksfunktioner/programmer med i en WinNT Server edition end en Windows 95 da der ikke er ret mange der ville benytte en 95 til server ;-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 12:59 #6
En tredje ting... Win9X er reelt bare en 16bit kerne med 32bit kompabilitet.. WinNT er et RENT 32bit OS... (XP fås nu endda i 64bit til de nye Intel XEON og AMD processorer...)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
23. april 2003 - 13:00 #7
hehe nu har jeg svaret..... "N" og "T" er bogstaver, 9 og 8 er tal ;-)

//akj
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 13:01 #8
*S*
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 13:12 #9
Windows 9x/NT - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally
coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company
that can't stand 1 bit of competition
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 13:28 #10
LOL!!