Avatar billede mlyager Nybegynder
22. april 2003 - 19:55 Der er 25 kommentarer

Ændre Host Header i IIS via asp

Er det mon muligt, på et eksiternde website (i IIS på win2k server) at ændre/tilføje en host header via et asp-script.

Jeg har kigget på ADSI og vil mene at man den vej kan fidle noget kode sammen der kan gøre det, men jeg kan ikke liige gennemskue hvordan...

Nogen der har et bud ??
Avatar billede virus Nybegynder
22. april 2003 - 20:41 #1
Det er korrekt at du kan bruge ADSI til IIS5, dine hostheadere på det pågældende website er ydermere et array.

Hvis du dog skifter til IIS6, kan du direkte ændre i metabasen (XML), hvilket gør dig arbejde lidt nemmere.

Det du leder efter (da du leger med IIS5) er ServerBindings funktionen, læs mere om den her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iisref/htm/ref_mb_ServerBindings.asp
Avatar billede mlyager Nybegynder
22. april 2003 - 20:49 #2
hmm ... jeg har kigget lidt på linket - eller det der ligger bag :) - men jeg synes ikke lige jegh kan gennemskue hvordan jeg kommer igang med scriptet.

please help...
Avatar billede virus Nybegynder
22. april 2003 - 20:56 #3
Hvorvidt jeg gerne ville så er jeg desværre ikke så point fikseret så jeg får et kick ud af at skrive "fulde" scripts :/

Men tag et kig på IIS's admin site, det skulle på en default installation ligge i noget ala c:\inetpub\admin*....

Der kan du se hvordan objectet kaldes og opdateres

:)
Avatar billede mlyager Nybegynder
22. april 2003 - 20:59 #4
hehe ... er sq også røv ligeglad med de point ... jeg skal bare ha det til at virke ...

Men jeg prøver at snuse lidt rundt ... takker og bukker
Avatar billede virus Nybegynder
22. april 2003 - 21:01 #5
np :)
Avatar billede virus Nybegynder
22. april 2003 - 21:03 #6
Ellers har eksperten en freelance kat. de er sikkert flinke derinde hvis det er et commercielt projekt du skal bruge kodestumpen til.
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 13:57 #7
Hvad er det præcis du vil gør? Vil du ha' forskellige host headers navn med en enkelt IP adresse? eller hvad?
Avatar billede mlyager Nybegynder
23. april 2003 - 14:01 #8
det jeg gerne vil er, at jeg har en del sites, hvor jeg gerne dynamisk vil ændre og tilføje hostheaderen for det enkelte site via et asp-script - dvs. via webben.

Jeg har endnu ikke fundet en løsning - så kom bare med nogle bud til hvordan jeg kommer igang med løsningen til mit problem.
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 14:06 #9
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 14:10 #10
Men du har kun en IP adresse? Ja
Avatar billede mlyager Nybegynder
23. april 2003 - 14:16 #11
hmm ... det er jo lidt derhen a' ... men ikke helt ...

Jeg ønsker mig at en bruger kan skrive f.ex. "subsite.domain.com" i adresse-linien i browseren og site læser så - udfra url'en - hvilket data der skal vises på siden.
Så siden/index-filen er den samme om det er "subsite1.domain.com" eller "subsite2.domain.com" der requestes, men indholdet på siden er forskellig.

Med andre ord:
Hvis man kunne - hvilket man mig bekendt ikke kan - skrive "*.domain.com" i host-headeren i IIS5'eren og ligegyldigt hvad man skriver i browseren før ".domain.com" kommer man ind på sitet - men indholdet tilpasser sig efter url'en ...

Håber du er med ... ellers sig til - så prøver jeg at formulere mig på en anden måde.

:o)
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 14:24 #12
ok, nu tror jeg rammer rigtig???? eller hvad???
http://www.iisfaq.com/default.aspx?View=A399&P=109
Avatar billede mlyager Nybegynder
23. april 2003 - 14:26 #13
ja ja ... det tror jeg er der hen a'

men hva nu, når det er en host-header der skal tilføjes eller ændres ??

Kan du gennemskue det ??
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 14:33 #14
:) prøv og se hvad der sker? :-)
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 14:36 #15
Ho, det hele drejer sig om at ha en multi Header?
Avatar billede mlyager Nybegynder
23. april 2003 - 14:43 #16
jeg synes ikke rigtig der sker noget ...

jeg har prøvet at fyre den af i cmd-prompten ... og den kommer med en fejl - men det er nok bare mig der har skrevet noget forkert :)

multi-header .. ja, det kan man da godt kalde det :) ideen er, at administratoren af et website, kan tilføje et nyt område uden tilgang til iis'en direkte. lidt ala tv2 (tv.tv2.dk / nyheder.tv2.dk etc.)
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 14:54 #17
Nåh, så bliver det virtual directory som løsning?!
Avatar billede mlyager Nybegynder
23. april 2003 - 14:55 #18
nope ...

Det jeg ønsker mig er enten:
1. wildcard host header (*.domain.com)
2. tilføje og ændre i host headeren for et eksiterende site via asp

:o)
Avatar billede mlyager Nybegynder
23. april 2003 - 14:56 #19
... medmindre der er noget med vir-dir jeg ikke kender til - hvilket er meget muligt - så prøv bare at komme med et forslag
Avatar billede hossein Nybegynder
23. april 2003 - 16:11 #20
Jeg har ikke flere forslag ;-)
Avatar billede virus Nybegynder
24. april 2003 - 11:09 #21
Jeg har et forslag mlyager.

Lav et script, som ligger i dit default website dvs. ip adressen, port 80 men ingen hostheader.

Scriptet kaldes så når du går in på aseuguifywigwef.domain.dk fordi A *.domain.dk er sat op til at svare på IP adressen for webserveren, når webserveren for requestet checker den for hostheaderen og sammenligner med hvad du har smidt ind af data, når den ikke bliver fundet, hopper den vidre til default websitet.

Anyway HER, kan du redirecte til websitet, vha. lidt regexp's eller en bunke instr/len's kan du få domænet uden subs som har ellers er i hostheaderen.

Simpel men effektiv løsning :)
Avatar billede mlyager Nybegynder
24. april 2003 - 11:38 #22
virus > velkommen tilbage :)

OK løsning, men det gælder jo så for hele serveren .. og jeg har en hel del andre sites på samme maskine oxo - hva nu, hvis jeg vil have funktionen på 2 sites ??

... men det kunne helt sikkert lade sig gøre, som du har beskrevet :)
Avatar billede virus Nybegynder
24. april 2003 - 18:32 #23
Den virker på alle sites, hvis du har VNC eller TS adgang kan jeg sætte det op for dig og lave scriptet :)
Avatar billede mlyager Nybegynder
25. april 2003 - 09:09 #24
virus> Du må meget gerne lave scriptet til mig, eller forklare mig hvordan jeg gør - men du får ikke lov at komme på serveren. :)
Avatar billede hossein Nybegynder
26. april 2003 - 20:12 #25
Her er et ex til ADD (hvis du får ikke adgang til siden bare tilmeld dig det er gratis):

http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=7920&lngWId=4

Her er et ex for dynamisk domain:
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=7597&lngWId=4

Cheers