Avatar billede kirky Nybegynder
21. april 2003 - 17:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

date format

Jeg er ved at lave et lille script PHP, og jeg er stødt ind i et problem. Jeg bruger følgende statement til at udskrive det jeg har i min tabel:

SELECT * FROM arrangementer ORDER BY dato

Problemet er, at jeg gerne vil have den til at skrive datoen som dd-mm-yyyy i stedet for yyyy-mm-dd standarden. Hvordan får jeg den til det ved hjælp af SQL? Kan jeg bruge DATE_FORMAT på en eller anden måde i mit statement?

På forhånd tak
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2003 - 17:43 #1
Det kan du godt, men så er vi ikke ovre i MySQL, men i PHP.
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2003 - 17:44 #2
Det vil i hvertfald umiddelbart være noget nemmere.
Avatar billede kirky Nybegynder
21. april 2003 - 17:48 #3
Er det ikke muligt at ændre formattet i statementet?

og hvor let er det i PHP, hvis det skulle gøres i PHP i stedet for?
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2003 - 17:57 #4
Prøv:
date("d-m-Y",strtotime($row[dato]));
Avatar billede kirky Nybegynder
21. april 2003 - 18:06 #5
Hvor vil du have det ind henne? Jeg har prøvet lidt forskellige steder, men jeg får en parser error. Her kan du se min kode:

<?

include("conn.php");

$query = mysql_query("SELECT * FROM arrangementer ORDER BY dato");

while($row = mysql_fetch_array($query)) {

echo"
    <table class='tekstafsnit' width='350' border='0' cellspacing='0' cellpadding='0'>
        <tr bgcolor='#F5F5F5'>
            <td><b>$row[dag] den $row[dato]  kl. $row[kl]</b></td>
            <td align='right'></td>
        </tr>
        <tr>
            <td colspan='2' style='border-bottom:1px solid #000000'>$row[tekst]</td>
        </tr>
    </table><br>
";
}

?>
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2003 - 18:08 #6
<?
include("conn.php");
$query = mysql_query("SELECT * FROM arrangementer ORDER BY dato");
while($row = mysql_fetch_array($query)) {
echo"
    <table class='tekstafsnit' width='350' border='0' cellspacing='0' cellpadding='0'>
        <tr bgcolor='#F5F5F5'>
            <td><b>$row[dag] den ".date("d-m-Y",strtotime($row['dato']))." kl. $row[kl]</b></td>
            <td align='right'></td>
        </tr>
        <tr>
            <td colspan='2' style='border-bottom:1px solid #000000'>$row[tekst]</td>
        </tr>
    </table><br>
";
}
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 18:09 #7
Du kan sagtens i MySql

select date_format('%e-%c-%Y',ditdatofelt) as danskdato,dine,andre,felter from ....
Avatar billede kirky Nybegynder
21. april 2003 - 18:10 #8
Det virker jo perfekt! Takker mand! Det har virkeligt generet mig :)

Lav lige et svar, så du kan få dine point
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2003 - 18:13 #9
erik >> Så smukt kan det gøres ;o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 18:18 #10
Så vil jeg bede dig ikke generere mig med points *g*
Jeg samler ikke på dem.

Der er flere %-er ting man kan skrive. Check mysql-dokumentationen
Avatar billede kirky Nybegynder
21. april 2003 - 18:19 #11
Du bliver ved med at lave svar schaefer! Jeg vil af med mine point! :)

erik - jeg prøvede noget der meget lignede det. Men jeg kunne ikke få den til at acceptere mit statement. Det kan selvfølgelig være at det var en lille syntaktisk fejl jeg havde lavet. Men tro mig. Jeg har siddet hele dagen, for at få det til at fungere. Men det var ligesom at sidde og banke en firkantet klods igennem et rundt hul :)
Avatar billede kirky Nybegynder
21. april 2003 - 18:21 #12
ups - jeg mener at det var schaefers svar der fungerede.. hehe... PHP vandt over SQL! :)
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2003 - 18:21 #13
svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 18:30 #14
Tjah, det skal ellers virke med MySql - hvad der så er smartest
afhænger af så meget ;)