Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. november 2000 - 16:54 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Partitionering

Hej I kloge hoveder!

Jeg har et problem, idet jeg har en harddisk jeg gerne vil have delt op i 3 partitioner, men jeg ved ikke om fdisk kan ændre størrelsen på partitionen uden at slette indholdet, kan den det ? Jeg har selv PartionMagic 5.0, men det vil ikke køre på Windows Me. Har I nogle forslag til hvad  jeg kan gøre ?
Avatar billede mains Nybegynder
20. november 2000 - 17:05 #1
Du kan prøve en af følgende, jeg har selv brugt fips med stor success flere gange. Sørg for at læse dokumentation der medfølger inden du partitionerer løs. :)

http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/

http://members.nbci.com/Zeleps/intro.htm
Avatar billede natasha Nybegynder
20. november 2000 - 17:06 #2
Du kan aldrig ændre en partition via Fdisk, uden at du mister indholdet. Hvis ikke PM, vil køre på din Windows ME, kan du vælge at ændre partitionerne inden du installere operativ systemmet. Har du derimod allerede installeret Windows ME, prøv da flg. muligheder. Lav en flad Dos boot disk, boot op på denne, herefter kopierer du PM ind på disken og kører den herfra. Ellers kan du benytte et program der hedder FIPS, der ligger på de fleste linux cder, under Dos Tools.
Held og lykke :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. november 2000 - 17:15 #3
Okay prøver lige jeres løsninger af.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2000 - 23:58 #4
PartionMagic 6,0 kan køre under ME iflg. http://www.powerquest.com/ . Det er det mest sikre.
Avatar billede mains Nybegynder
21. november 2000 - 00:02 #5
Står der også inde på deres hjemmeside at det er det mest sikre? :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. november 2000 - 16:58 #6
kharder du kender vel ikke nogen som har PM6 liggende i små bider, da dette ville være lettere for mig at download hen hele demo-version på de ca. 40MB.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2000 - 11:03 #7
Hmmmm  det skal jeg ikke kunne sige :o)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2000 - 11:05 #8
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2000 - 11:07 #9
Demo versionen virker heller ikke. Den viser kun hvad der sker.
Avatar billede frn Nybegynder
22. november 2000 - 14:39 #10
Så vidt jeg husker så ligger der på partition magic 5.0 et katalog der omhandler dos installation, der under ligger der 2 mapper der hedder disk 1 og disk 2, tag indholdet af disse mapper og smid ned på 2 disketter, eller smid dem ned i et katalog og brænd det ind på en cd\'rom med bootdisk (hvis du har en brænder). Programmet startes op ved at skrive pqmagic i dospromten, når den rigttige diskette sidder i. Partition magic starter noget op der ligner meget det du normalt kender i windows
Avatar billede frn Nybegynder
22. november 2000 - 14:40 #11
ps, bootdisketten skal have cd´rom support, det har en almindelig windows bootdiskette normalt.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2000 - 15:04 #12
Ja men med den kan du ikke lave nye partitioner, kun arbejde med dem som findes. ;o)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
22. november 2000 - 16:15 #13
Vi ldet sige at jeg heller ikke der fra kan ændre min en partition til 3 mindre partitioner ?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2000 - 20:10 #14
Ikke uden du får fat i PM6 ;)
Avatar billede frn Nybegynder
23. november 2000 - 08:23 #15
tester lige min dos version af Partition magic, mener helt bestemt at jeg har brugt den til at sammensmelte og adskille mine partitioner der hjemme.
Avatar billede frn Nybegynder
23. november 2000 - 08:29 #16
Jeg har lige testet min Pertition magic 5.0, bootet i dos, startet programmet, Gjordt min hovedpartition mindre, der efter tilføjet en partition på det resterende, det virker ok.
Avatar billede mains Nybegynder
23. november 2000 - 20:58 #17
fips
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2000 - 23:59 #18
Frn dvs. at med resize/ Move laver du de fornødne ændringer, og herefter skulle den frigivne kunne formateres og bruges til en ny partition. Da jegikke kunne finde Create new Partition, så har jeg hele tiden været overbevist om, at det ikke kunne lade sig gøre . Sorry jeg bøjer mig, selvfølgelig kan det lade sig gøre på den måde. Så er der måske aligevel en mulighed, hvis man kan få oprettet drevbogstaverne under ME bagefter, når maskine starter windows op. drevmaneger høre vel til PM, og hvis det så giver fejl under ME fordi, det er 5,0 der er tale om sååå ups ik?
Avatar billede frn Nybegynder
27. november 2000 - 10:53 #19
Det kan være der er noget jeg tager fejl af men Windows ME skulle meget gerne være en Windows 98 i forbedret udgave, det betyder at windows godt kan være forskellig men du skulle gerne stadig kunne køre FAT 32, så hvis du vil lave ændringer på disken så skal du når du booter først lave resize, for at gøre hovedpartitionen mindre når det er gjordt skal du sætte musen på den stjerne der viser den ledige plads og så skulle du kunne trykke på create new partition, hvis du ikke kan det så er der måske en knap der skriver create extended partition og der skal være en extended før du kan lave de næste partitioner, men husk at lave dem som FAT 32.

PS Partition magic plejer selv at lave extended partitions hvis det er nødvendigt.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2000 - 21:37 #20
Det er det også, men når du køre dos versionen, så mangler du de øvrige dele af partiotion magic. Iflg.PowerQuest er det først 6,0 som skullevirke 100 % på Windows ME. Altså , så skulle dos versionen af 6,0 også kunne køre under ME. 6,0.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
28. november 2000 - 23:34 #21
Idet jeg selv har skaffet mig PM6, og da kharder hele tiden har sagt at man ikke kunne gøre det med PM5, lige som jeg har prøvet uden held, får han pointene.