Avatar billede jones279 Nybegynder
20. april 2003 - 23:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søgekriterier i Access...

Hey all...

Jeg har en del problemmer med at få en søgeform til virke...
http://www.buttcher.dk/vin > Vinoversigt

Prøv at skrive 1000 i min-pris... Så skulle der ikke komme nogle vine ud... Men der kommer ti varenumre ud alligevel... Kort sagt: Den reagere ikke på min pris >= 1000 !!

Her submitdelen af koden:

If request("submit") <> "" then
    'Brugeren vil søge!
    strSQL = "SELECT * FROM vin WHERE "

    If Request("land") = "alle" then
        set area = conn.execute("SELECT OmrådeID FROM Område")
    Else
        set area = conn.execute("SELECT OmrådeID FROM Område WHERE LandID = " & Replace(Request("land"),","," OR LandID ="))

    End if
    strareaID = ""
    If Not area.EOF then
        While NOT area.EOF
            strareaID = strareaID & "OR OmrådeID = " & area("OmrådeID") & " "
        area.MoveNext
        Wend
    End if
    strSQL = strSQL & "OmrådeID=" & Right(strareaID,Len(strareaID)-13)

    If Len(request("maxpris")) > 1    then
        strSQL = strSQL & " AND pris <= " & Request("maxpris")
    End if

    If Len(request("minpris")) > 1    then
        strSQL = strSQL & " AND pris >= " & Request("minpris")
    End if

    If request("fritekst") <> "" then
        strSQL = strSQL & " AND navn LIKE '%" & Request("fritekst") & "%'"
    End if

    If NOT Request("type") = "alle" then
        strSQL = strSQL & " AND type=" & Replace(Request("type"),","," OR")
    End if

    Response.Write strSQL & "<BR><BR>"
    set vin = conn.execute(strSQL)

    If not vin.EOF then
        While NOT vin.EOF
            Response.Write vin("varenummer") & "<BR>"
        vin.moveNext
        Wend
    End if
Else

......
20. april 2003 - 23:51 #1
Jeg får: The page cannot be displayed
når jeg klikker på knappen: Søg efter vin
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. april 2003 - 23:58 #2
Det er fordi du har lavet din SQL sådan her:

"SELECT * FROM vin WHERE OmrådeID= 1 OR OmrådeID = 2 AND pris >= 1000"

Det betyder den finder alle hvor  OmrådeID = 1, Samt alle hvor OmrådeID = 2 OG prisen >=1000

Det er fodi AND ahr højre betydning end OR og bliver udført først så den SQL du udføre er den samme som denne her:

"SELECT * FROM vin WHERE (OmrådeID= 1) OR (OmrådeID = 2 AND pris >= 1000)"

Så prøv at få styr på AND og OR ved at sætte parenteser ind, altså så den søger på pris >= OG (OmrådeID = 1 ELLLER OmrådeID = 2)

"SELECT * FROM vin WHERE (OmrådeID= 1 OR OmrådeID = 2) AND (pris >= 1000)"
20. april 2003 - 23:59 #3
SELECT * FROM vin WHERE OmrådeID= 1 OR OmrådeID = 2 AND pris >= 1.000

ændres til

SELECT * FROM vin WHERE (OmrådeID= 1 OR OmrådeID = 2) AND pris >= 1.000
Avatar billede eagleeye Praktikant
21. april 2003 - 00:02 #4
Så du skal lave dette stykke kode om:

    strSQL = "SELECT * FROM vin WHERE "

    If Request("land") = "alle" then
        set area = conn.execute("SELECT OmrådeID FROM Område")
    Else
        set area = conn.execute("SELECT OmrådeID FROM Område WHERE LandID = " & Replace(Request("land"),","," OR LandID ="))

    End if
    strareaID = ""
    If Not area.EOF then
        While NOT area.EOF
            strareaID = strareaID & "OR OmrådeID = " & area("OmrådeID") & " "
        area.MoveNext
        Wend
    End if
    strSQL = strSQL & "OmrådeID=" & Right(strareaID,Len(strareaID)-13)

Til dette:

    strSQL = "SELECT * FROM vin WHERE ("          '<---- Tiløjet en (

    If Request("land") = "alle" then
        set area = conn.execute("SELECT OmrådeID FROM Område")
    Else
        set area = conn.execute("SELECT OmrådeID FROM Område WHERE LandID = " & Replace(Request("land"),","," OR LandID ="))

    End if
    strareaID = ""
    If Not area.EOF then
        While NOT area.EOF
            strareaID = strareaID & "OR OmrådeID = " & area("OmrådeID") & " "
        area.MoveNext
        Wend
    End if
    strSQL = strSQL & "OmrådeID=" & Right(strareaID,Len(strareaID)-13)
    strSQL = strSQL & ") "      '<------- Tilføjet sidste )
Avatar billede jones279 Nybegynder
21. april 2003 - 00:20 #5
erikjuul >> Jeg ved ikke helt hvad du har drukket! ;)

eagleeye >> Tusind tak! =)
Avatar billede herrig Nybegynder
07. december 2004 - 17:21 #6
”du skal jo huske at have værdien med i udtrykket:

Værdi >= 0,4 And Værdi <= 0,6”

Tja men programmet brokker sig stadig...

Vi er enige om at denne sætning skal stå i criteria:

[Cb, FnLow, FnHigh]![Cb]>=[Forms]![search master]![Cb min] And [Cb, FnLow, FnHigh]![Cb]<=[Forms]![search master]![Cb max]

Denne sætning skriver jeg under Criteria for Report nummeret