Avatar billede Pawel Novice
17. april 2003 - 12:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Findes der en Switch der kan........

Hejsa

Vi er ved at sætte et lokalt netværk op her hvor vi bor.
Vi regner med ca. 20 brugere.

Vi kommer til at have en radiokæde antenne som kommer til at give os ca. 11mbit.

Jeg ved ikke ret meget om routere, kun at det en en smart hub.

Så kan man få en router der garantere en fast minimums båndbredde. Vi har i tankerne at sætte et minimum på 256/256 pr bruger. Det vil sige, du tænder din computer, du har automatisk din faste båndbredde.

Er der færre brugere på, så skal den switch kunne tildele den enkelte bruger mere båndbredde. Ligesom hvis der kun er en bruger på så skal han kunne have al båndbredden.

Er det her en drøm eller findes der en switch der kan gøre dette?

Hvis I har et link til et godt sted at blive klog på Switches ville jeg blive meget glad :)

Venlig hilsen
Story
Avatar billede mickey777 Nybegynder
17. april 2003 - 13:32 #1
Jeg mener at switchen selv sørge for at optimere båndbreden. Er der 10 på nettet så deles de 10 personer, er der kun 1 så har vedkommende linien for sig selv :-)

http://www.teledanmark.dk/framesoeg/sm2493.htm?RESMASK=MssRes.msk&CFGNAME=MssFind.cfg&QUERY=switch
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2003 - 15:28 #2
http://www.howstuffworks.com/ Er da et sted og finde noget om hvordan router, switches og alt muligt andet virker
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2003 - 15:38 #3
der findes programerbare switches.. men det er dyre..
det du skal bruge en er router der kan klar det med deling af båndbreden..

fordelen ved en swich er at du har den samme båndbrede på alle klienter..
eks. du har en 100Mbit switch, og alle klienter køre også med 100Mbit LAN.. så vil alle køre med 100Mbit linje, selvom at 2 PC'er sidder og overføre en masse data mellem hinanden..
Hvis man bruger en HUB, så er tildelinge efter "først til mølle principet".. den først der begynder at logge på og overføre data, får størst linje, nummer 2 får lidt mindre, osv..

Routeren arbejder lidt på samme princip.. den først der begynder at downloade, får størst linje, nummer 2 får mindre, osv..

så det du skal bruge er en intelligent router der kan dele din linje ordenligt op, da sitchen kun bruges til at samle LAN'et *det interne netværk*

Der re noget med at man kan sætter en linux router op, som kan klare dette.. jeg har aldrig prøvet det.. men jeg ved at det har været oppe her på eksperten flere gange, så prøv at søg lidt i netværks/internet kategorierne
Avatar billede cawes Nybegynder
23. april 2003 - 00:36 #4
Det hedder vist nok noet med "load balancing"

/Carsten
Avatar billede Pawel Novice
24. april 2003 - 20:40 #5
Tak for hjælpen :)