Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 20:19 Der er 26 kommentarer

Kan ikke finde mine cd-rom drev i win2000

Jeg har Win98 med 1stk. 50X CD-rom drev, og 1 Plextor 12/10/32A IDE brænder. Jeg lagde så win2000 ind på c-drevet, og installerede dette oveni Win98 fra Harddisken. Nu kan jeg så vælge både at boote i Win98 og Win2000. Mit problem er, at når jeg booter i Win2000 så er mine cd-rom drev væk?? Når jeg booter i Win98 så er de der begge to. Er der nogle der har en fornuftig forklaring på dette problem? Hvordan får jeg mine IDE cd-rom drev til at virke i Win2000 også?????
Avatar billede lens Nybegynder
19. november 2000 - 20:26 #1
DU har vel prøvet at søge efter nyt hardware?
Prøv at installere dem manuelt, fra diskette/cdrom eller hvor du nu har driverne til dem, og se om ikke det virker.
Den eneste grund jeg kan finde på til det, er at drevet af en eller anden grund ikke understøttes af w2k. jeg har selv oplevet noget lignende - dog kun med et cdrom drev, der forsvandt, og det løste jeg ved at fjerne det med tilføj/fjern.... og så geninstallere det.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 20:33 #2
Hvordan kan du fjerne et cd-rom drev med tilføj/fjern...?
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 20:34 #3
Har prøvet at søge efter ny hardware, har også prøvet at installere dem manuelt, men i win2000 kan man ikke som i win98 vælge \"cd-rom\" i tilføj ny hardware kun controllere, motherboardressourcer etc.? Jeg har heller ikke nogle drivere til hverken mit cd-drev eller min plextorbrænder. Har haft problemet engang i 98, men der tilføjede jeg den bare i config.sys og autoexec, men jeg kan ikke rigtig finde en lignende fil i 2000?
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 20:34 #4
burde Aopen og Plextor ikke være understøttet i 2000?
Avatar billede lens Nybegynder
19. november 2000 - 20:43 #5
apollo- Undskyld jeg mente fjerne den i kontrolpanel-system-enhedshåndtering..., du ved hvor man kan slette de enkelte ting i puteren fra windows (altså ikke fjerne dem fysisk).
-slemming -Jo det burde de, men man ved jo aldrig!
Kunne du ikke prøve at downloade nogle drivere til drevene?
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 20:48 #6
Men de er der ikke i enhedshåndteringen...der er slet ingen cd-rom drev at opdatere drivere på, fjerne eller tilføje for den sags skyld?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 20:48 #7
Kan det være placeringen i forhold til hd?
Da jeg skiftede fra win95 til 98, var min brænder totalt forsvundet, jeg byttede lidt rundt på det hele og fik det til at virke. Der var tale om 2 hd´er, cd-rom og brænder. Brænderen satte jeg som sekundær master.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 20:52 #8
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 20:56 #9
tror det ikke, jeg har prøvet hdd og cd på primær og brænder på sekundær, så kan den kun se hdd. prøver jeg hdd på primær og cd og brænde på sekundær, kan den stadig kun se hdd??
Avatar billede lens Nybegynder
19. november 2000 - 20:56 #10
Jeg tænkte på den slags, hvor man skal igennem en installationsprocess, og den så (forhåbentligt) selv klarer resten.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 21:00 #11
Jeg fandt lige det her:

\"If your drive is properly detected during the boot sequence, but is not recognized by the operating system, then there is a device driver problem. Check all your drivers in the \'Device Manager\'. If you ever installed another drive on the OS you can delete these device drivers by booting your PC in Safe Mode (F8 while booting). You can do this in the \'Device Manager\' under the \'System Properties\' tab.\"
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 21:00 #12
hmm..jeg har ikke noget installationsprogram til dem, og det burde vel heller ikke være nødvendigt? Kan det have noget at gøre med, at jeg installerede 2000 fra min hdd på en ata-100 controller der gør, at den ikke automatisk har fundet cd-drevene ved installation?
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 21:01 #13
godt bud apollo, men har prøvet det...
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 21:20 #14
Jeg gir´ op
Avatar billede slemming Nybegynder
19. november 2000 - 21:21 #15
Tak for forsøget anyways :-)
Avatar billede jccm Nybegynder
20. november 2000 - 09:34 #16
Da du installerede win2000, blev det gjort på en NTFS- eller en FAT32 partition?
Avatar billede zizi Nybegynder
20. november 2000 - 09:41 #17
Eftersom du lader til at have så store problemer burde du prøve dette.
Sæt din plextor til master og cd-r\'en til sekundær.
Og installere win2k igen men fra cd-r\'en istedet for fra hdd\'en. Så vil jeg væde en tur i byen at den finder dem eftersom at den skal bruge cd drvet for at gøre inst. færdig.

/zizi

Hvis det ikke virker er det altid den mulighed at lægge al data på cd og format hd. hvorefter du så kun installere win2k.
Microsoft har sagt at der er problemer med win2k hvis det skal installeres oven i noget andet.
MAY IT WORK.!!!!
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. november 2000 - 16:21 #18
\"Sæt din plextor til master og cd-r\'en til sekundær.\"??????
Avatar billede zizi Nybegynder
20. november 2000 - 23:50 #19
Altid have brænder eller fx. dvd som master da cd-rom normalt aldrig kræver nogen speciel driver for at windows kan druge det optimalt.
Avatar billede slemming Nybegynder
21. november 2000 - 11:44 #20
ohh..cd-r betyder jo normalt også brænder :-)...Jeg ledte jo nok efter en løsning hvor jeg slap for at geninstallere eller formatere min maskine. Jeg tror også det virker, hvis jeg geninstallere win2K fra CD, men det kan da ikke passe, at man ikke kan tilføje sine cd-rom drev eller lignende efter installation.
Avatar billede zizi Nybegynder
21. november 2000 - 13:44 #21
kan du ikke smide installationen oven i igen men fra cden. Boot opå i win98 og smid cden i og kør lortet igen.!!
Avatar billede goofy75 Nybegynder
24. november 2000 - 11:49 #22
Lyder igen som at ALI chipsæt problem... Første beta release af win2k virkede fint med ALI, næste gjorde ikke, næste gjorde igen -men så aldrig igen...
Se om de ikke har nye drivere -ellers nyt Mobo :)
Avatar billede gephion Nybegynder
17. december 2000 - 21:20 #23
Jeg har samme fejl på min Win2k.... 2 stk Plextor ... 1 stk. 12x10x32 (brænder) som Win2k GODT kan finde, og 1 stk Ultraplex 40x som den IKKE kan finde.... Begge sidder på SCSI ctrl...
Avatar billede stephank Nybegynder
04. februar 2001 - 01:21 #24
jeg kan ikke få min computer til at blive stabil med mit ata 66 kort. Det kan køre i et par dage så går det død. Jeg har prøvet og installere windows 98 15.20 gange og det er det samme hver gang. Der er ikke nogen konfligter. Hvad kan man gøre. den køre fint ultra dma med ca 25Mb/s hvad kan man komme op på når det køre bedst
Avatar billede frock Nybegynder
24. april 2001 - 22:48 #25
Løsningen står måske på http://computing.net/windows2000/wwwboard/forum/4743.html

Har du installeret programmer oveni, der har smadret din opsætning kan det hjælpe at følge denne vejledning.
Avatar billede tweeker Nybegynder
17. maj 2001 - 04:04 #26
Hej slemming,

Den seneste Service Pack 2 til Windows 2000 (engelsk version) er netop frigivet. Se eventuelt: http://www.supportweb.dk/nyheder/visnyhed.asp?id=92

I listen over fejl som denne retter, findes blandt andet følgende KB-artikel :

Windows 2000 Cannot Read CD-R Discs Created with DirectCD
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q268/0/94.ASP

Mon ikke det er her din fejl ligger.

Mvh

Tweeker