Avatar billede kam- Nybegynder
16. april 2003 - 14:25 Der er 8 kommentarer

Bogstavs indeks

jeg skal lave noget indeks på en php side med en masse links som ligger i en mysql database.
så vil jeg gerne vide om der er en smart funktion i mysql der gør at man kan hente alt data i en table hvor data'en i et felt starter med et bogstav eller et tal. jeg vil også meget gerne hve et eks. på hvordan min sql query evt. kan se ud.
    På forhånd tak
Avatar billede mortrr Praktikant
16. april 2003 - 14:32 #1
Det må jo næsten være en skole-opgave det her.

select * from tabel where feltnavn like 'A%'
Avatar billede kam- Nybegynder
16. april 2003 - 20:23 #2
Det der kan jeg ikke rigtig få til at funke.

mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE MitFelt LIKE 'a%'")

Giver denne fejl:

You have an error in your SQL syntax near 'MitFelt' at line 1
Avatar billede mortrr Praktikant
16. april 2003 - 20:41 #3
Har du en tabel der hedder "tabel"?
Avatar billede kam- Nybegynder
16. april 2003 - 21:35 #4
nej, men det er heller ikke det der står i min egen kode, det var bare lige for du kunne se hvor jeg havde stillet det op
Avatar billede mortrr Praktikant
17. april 2003 - 14:31 #5
Syntaksen er rigtig nok, så du må have lavet en anden fejl i sætningen.
Avatar billede janomel Nybegynder
22. maj 2003 - 08:46 #6
Hvordan kommer man videre???
Hvis man har alfebetet a, b, c osv. Hvordan er det så nemmest at lave, Inkl de nødvendige links der skal til for at brugeren kan benytte det.
Avatar billede mortrr Praktikant
22. maj 2003 - 09:37 #7
Det må du vist hellere oprette som nyt spørgsmål ;-)

Men du laver et link med ?bogstav=a, og bruger denne variabel til at lave udvælgelsen.

mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE MitFelt LIKE '" . $bogstav , "%'")
Avatar billede janomel Nybegynder
22. maj 2003 - 11:11 #8