Avatar billede jbdk Nybegynder
16. april 2003 - 12:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

IBuyPortal

Hej

Jeg har et rigtigt newbee spørgsmål

I MS portalen IbuyPortal importerer man Namespace AspNetPortal i global.asax. Definitionen er i en fil der hedder configuration.cs ---- hvordan ved global.asax filen det....

MVH

Jens
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 12:44 #1
Hej Jens........

global.asax er fuldstændig ligeglad med hvad ens sourcefiler hedder.

Når du har compilet din class, så kan du importere dine namespaces!

MVH

DK
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 12:46 #2
BTW.....

Og når jeg siger compilet (kompileret), så er det den assembly eller DLL fil man får ud af det, som indeholder alt ens kode som man tilgår via

Imports namespace1 ovs ovs
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 12:48 #3
eller tilgår.......

mener at det bliver tilgængeligt for en, når man laver en ny instance af class'n.

I VB.NET

Dim objectVariable As New Class1

hjalp det?
Avatar billede jbdk Nybegynder
16. april 2003 - 13:03 #4
I den her IBuyPortal er der flere forskellige *.cs filer. Bliver de alle kompileret til f.eks. portal.dll. Hvis det er tilfældet, hvordan bliver f.eks. global.asax "klar over" at den overhovedet findes ?
Bare rolig - jeg har bestilt et par bøger om .NET *s*

MVH
Jens
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 13:08 #5
Hmmmm..... det kommer an på så meget.

Bruger Visual Studio.NET?

Hvis ja,- så når du opretter en ny klasse fil, i dit web app projekt så bliver den en del af din projekt dll fil.

Men hvis du derimod vil oprette en seperat klasse fil, så skal du lave et Class Library. I det library opretter du en class fil, på samme måde som man gør det i en web applikation.

Forskellen er nu bare den, at der når du builder din solution så compiler VS.NET 2 .dll filer.

Du kan lave lige så mange klasser du vil, i den samme assembly (.dll)
Avatar billede jbdk Nybegynder
16. april 2003 - 13:24 #6
Jeg bruger ikke visual Studio.NET endnu, jeg bruger den her ASP.NET Web Matrix. Men jeg kan stadig ikke se hvordan global.asax kender den her portal.dll. Når webserveren afvikler f.eks. default.aspx og dermed global.asax skal global.asax vel kende noget til dll-filen.
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 13:39 #7
hmmmm... okay. Det også mig lidt tid at fatte det her!

men det kommer, don't worry! :-)

Med andre ord, så er der flere forskellige måder at kode i asp.net, forstået på den måde at man altså ikke behøver at lave sine egne namespace hirakier.

man kan også lade CLR (Common Language Runtime) kompilere inline. Det vil sige at du i toppen på dine aspx sider tilføjer disse atributter.

<%@ Page
        Language="vb"
        Source="Side.aspx.vb"
%>

Men hvis du vil tilgå klassen, uden inline kompilering så skal du i toppen angive Inherits og fjerne Source atributten.

Sådan her:

<%@ Page
        Language="vb"
        Inherits="Namespace.Class1"
%>
Avatar billede jbdk Nybegynder
16. april 2003 - 13:42 #8
Tak skal du ha' - jeg tror at jeg er ved at fatte lidt af det *s*
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 13:42 #9
BTW....... det er klassen(erne) som dll filen indholder som man bruger. Ikke selve filen som sådan.
Avatar billede disco_keld Nybegynder
16. april 2003 - 13:44 #10
Husk....... at hvis du bruger denne her:

<%@ Page
        Language="vb"
        Inherits="Namespace.Class1"
%>

så skal du kompilere klassen før, du kan referere til dens klasse sådan.

Keep coding :-)
Avatar billede jbdk Nybegynder
16. april 2003 - 13:44 #11
Ja - ok, men jeg synes måske stadig at det er lidt mærkeligt at man kan referere til et namespace i en dll fil uden at fortælle hvad for en dll man vil bruge
Avatar billede guidmaster Nybegynder
16. april 2003 - 13:45 #12
Global.asax kender Namespacet ASPNETPortal fordi den selv ligger i dette Assambly. Alle de andre .cs filer ligger også i dette namespace(eller en under namespace).
Avatar billede jbdk Nybegynder
16. april 2003 - 13:52 #13
ok - har det også noget at gøre med at hvis der ligger en dll i /bin folderen, at den så automatisk vil kigge i den?
Avatar billede disco_keld Nybegynder
17. april 2003 - 15:08 #14
den kigger altid i bin folder, så husk at den altid skal ligge i root folderen af din web app!

:-)