Avatar billede aslan Nybegynder
15. april 2003 - 20:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til forståelse af posteringer

Jeg er ved at bygge et kasserapport system og har noget jeg gerne vil spørge om.

Når man bogfører posteringer fra kassekladen til kontoplanen, skal posteringen både registreres til den konto, der er blevet valgt til den og i afstemnings kontoen(kasse,bank,giro) samtidig? Eller hvordan?
Avatar billede lap Nybegynder
15. april 2003 - 20:30 #1
Ja, det kaldes et dobbelt bogholderi (debet og kredit).

På den måde kan du altid afstemme, idet regnskabet skal balancere. Hvis jeg har en udgift i kassekladden, så posteres den på en udgiftskonto (debet på en resultatkonto) - moms på en balancekonto (debet) og selve udgiften er hævet f.eks. i kassen (kredit på en balance-konto).
Avatar billede aslan Nybegynder
15. april 2003 - 20:44 #2
Ok tak, er der andre ting jeg skal huske på når en postering bliver bogført? Og findes der egentlig en side hvor de forskellige regler bliver beskrevet?
Avatar billede lap Nybegynder
15. april 2003 - 20:53 #3
Ja, du skal læse regnskabsloven og bogføringsloven hvis du vil lave et bogføringsprogram, som lever op til reglerne. Brug google til at finde relevante links.

F.eks. må en postering aldrig slettes - men alene modposteres, men læs reglerne
Avatar billede aslan Nybegynder
15. april 2003 - 20:54 #4
ok tak...
Avatar billede bamsemor Nybegynder
25. september 2007 - 14:03 #5
Der findes et gratis bogholderikursus her: http://www.regnebogen.dk