Avatar billede new_user Nybegynder
15. april 2003 - 14:39 Der er 3 kommentarer

muligvis problemer med himem.sys og udvidet hukommelse (xms)

Har lige haft pc til service og så skulle det virke men tit når jeg tænder min pc får windows fejl ved adgang til system registreringsdatabase og så genstarter den og kører kontrolprogram til registreringsdatabase. Problemet er bare at den bliver ved med at gøre det, altså en ond cirkel. Sidst jeg ville starte min pc i fejlsikret fik jeg denne fejl (jeg kører Win 98 SE DK):

HIMEM kontrollerer udvidet hukommelse (XMS)..gennemført

opdager ustabil udvidet hukommelse(xms) på adressen 00F1F0A4

xms driver er ikke installeret

Når jeg så trykker ENTER for at starte i fejlsikret som der står man skal siger den HIMEM.sys mangler og jeg skal kontrollere at jeg har den. Hvad gør HIMEM og hvad er udvidet hukommelse. Jeg har i øvrigt himem.sys og jeg har åbnet den i notepad og kopieret det ud fra den der gav lidt mening og dog ikke for mig:

Windows XMS-driver version 3.95
Extended Memory Specification (XMS) version 3.0
Copyright 1988-1995 Microsoft Corp.
$
Skygge-RAM er deaktiveret.$J
ADVARSEL! Deaktivering af skygge-RAM underst›ttes ikke p† dette system.$:
ADVARSEL! Skygge-RAM er i brug og kan ikke deaktiveres.$2
FEJL. Himem.sys kr‘ver MS-DOS 3.00 eller nyere.$F
FEJL. Der er allerede installeret udvidet hukommelsesstyring (XMS).$4
FEJL. Himem.sys kr‘ver en 80x86-baseret computer.$C
FEJL. Der blev ikke fundet tilg‘ngelig udvidet hukommelse (XMS).$*
FEJL. A20-linjen kan ikke kontrolleres!$<
FEJL. VDISK-hukommelsestildeling er allerede installeret.$/
      XMS-driveren er ikke installeret.      XMS-driveren er ikke installeret.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. april 2003 - 15:57 #1
Himen.sys skal loades fra config.sys. Åben config.sys i Notepad og skriv denne linie ind. Gem og luk. Genstart pc.

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS

forudsat at din himen.sys ligger i c:\windows.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2003 - 20:22 #2
du kan starte med at at remme linien ud - dvs. skriv rem for linien med himem.sys i, så bliver den ikke indlæst.
Det skal se således ud:
rem DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
Avatar billede halifax Nybegynder
23. april 2003 - 00:19 #3
Så kunne det tyde på dårlig RAM / fejl ved RAM. Evt. at din RAM stang ikke sidder ordentligt - ikke er trykket ordentligt på plads.
Luk ned og sluk. Hiv strømstik ud. Åben kabinet, tag RAM ud og sæt den ordentligt på plads igen. Sæt strøm til og tænd.