Avatar billede sneaky Nybegynder
15. april 2003 - 11:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Performancetest af SSL/webservice der kører på IIS

Jeg har snart ikke flere hår tilbage i hovedet, så nu må i gerne træde til med info :)

Jeg har implementeret en webservice i .NET og afvikler den på en IIS 6.0. For at sikre trafikken har jeg installeret et certificate på IIS'en (aktiveret SSL).

Jeg tester performance ved at lade en dummyclient spørge kalde webservicemetoderne med faste intervaller og så måle svartider.

Svartiderne ligger på 150ms uden ssl og ca. 400ms med ssl.

Det lyder jo helt rimeligt, men her kommer problemet.

Jeg har endnu en test, hvor jeg lader en dummyclient kalde webservicen, som returnerer et svar på ~10kb, hvilket er ca. 8-9kb mere end normalt brug af webservicen.

Svartiden for denne test er ca. 250ms uden ssl og ca. 250??!?ms med ssl!!!

Jeg har benyttet en sniffer til at se om det i det hele taget _blev_ krypteret, og jez data bliver krypteret, når jeg benytter ssl.

Ethereal:    data        svartid
Normal-SSL: ~106356bytes  ~150ms
Normal+SSL: ~116791bytes  ~400ms
StoreSvar-SSL: ~450126bytes ~250ms
StoreSvar+SSL: ~458330bytes ~250ms

Hvorfor er svartiden ikke meget større for testen med de store svar??? Jeg har selv tænkt på om det kunne være en cache et sted, men det giver ikke helt mening, da svartiden for den "normale" test også skulle være hurtigere så. Det ville være herligt, hvis nogen havde de vises sten her.

Nb. der skal sikkert uddybende spørgsmål til at kunne give et godt svar, så jeg sætter 100 pts på højkant til den der giver sig tiden til det :)
Avatar billede jespernaur Nybegynder
15. april 2003 - 15:21 #1
Nu vil jeg ikke kaste mig ud i forsøg på at forklare dit problem - men er det ikke mindst lige så underligt, at et Normal svar på 1-2 kb giver anledning til en trafikmængde på mere end 100kb, og at StoreSvar på 10kb forårsager trafik på 450-460 kb. Altså i begge tilfælde en faktor 45-50 mere?
Avatar billede sneaky Nybegynder
15. april 2003 - 15:25 #2
Jo, det kan jeg godt se, men forklaringen i dette skal findes i at jeg tester i scenarier. En given test dækker over 40 forespørgsler hver. Dvs. for Normal-SSL har hver forespørgsel resulteret i 106356bytes/40 ~ 2658bytes, det dækker over både request og svar.
Avatar billede lpeurotrust Nybegynder
16. april 2003 - 16:25 #3
Med mindre en server er meget belastet har det normalt ikke den store betydning om trafikken er krypteret eller ej, i vores test normalt 3-7% langsommere ved 128bit kryptering med 1024 privat nøgle
Avatar billede tho_ped Nybegynder
13. august 2003 - 16:56 #4
I forbindelse med SSL-krypteringen sker der også det at responset komprimeres lidt...
Så på trods af at du reelt har en hel del ekstra handshakes (det forspil der foretages mellem server og klient hver gang et request afsendes) i forbindelse med et SSL request, opvejes dette af at det endelige svar også er komprimeret.
Dette vil dog være afhængigt af at du kun kører lokalt hvor network-latency (netværks-forsinkelsen) er meget lille.
Hvis du derimod kører over eksempelvis en ADSL vil du nok opleve lidt længere svartider på det krypterede, da de mange handshakes frem og tilbage hver især bliver påvirket af denne network-latency, og dermed kan komprimeringen af selve responset ikke opveje dette. Håber det var svar nok...
Avatar billede jens_bach Nybegynder
09. maj 2005 - 16:10 #5
hmm