Avatar billede vivsen Nybegynder
15. april 2003 - 08:28 Der er 9 kommentarer

menuknapper

jeg vil gerne vide hvordan jeg laver en menu der ved onclik skifter til anden tekstfarve (konstant). Så den der besøger siden kan se hvilke menupunkter de har besøgt. Jeg har forsøgt at bruge et billede med tekst fra photoshop men det ville ikke lykkedes.

VIVSEN
Avatar billede ttc Nybegynder
15. april 2003 - 09:00 #1
prøv at søg på google efter dhtml.

eller kig  her de har nogle gode menuer som er lette at lave om
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/index.html

ellers må du skrive noget mere information.

/TTC
Avatar billede staf Nybegynder
15. april 2003 - 13:48 #2
du kan sådan set klare dig med et style sheet.
Har du fx. et link i din html. kan du lave flg. i dit stylesheet:
a:link {              //beskriver hvordan linket ser ud normalt!
color: #000000;
text-decoration:none;
}

a:visited {          //Hvordan et BESØGT link ser ud !
color: #ffffff;
text-decoration:none;
}

a:active {            //Når linket er aktivt !
background-color:#cccccc;
text-decoration:none;
}

a:hover {            //mouseover på linket! Her kan du være rigtig kreativ ;)
color:#003366;
text-decoration:none;
}

Just about it!
Avatar billede staf Nybegynder
15. april 2003 - 13:50 #3
Farvekoderne kan du naturligvis sætte som du nu syntes. De nuværene er blot et eksempel!
Avatar billede vivsen Nybegynder
16. april 2003 - 08:41 #4
Tusind tak for svaret!! det fungerer, men det vidste du selvfølgelig. Der er blot det problem at det ikke er tekst el. farver jeg skal have til at fungere på den måde, det er 3 forskellige billeder hvordan gør jeg det????
har du et forslag her???
Avatar billede staf Nybegynder
16. april 2003 - 14:38 #5
Lad os sige din htmlmenu ser således ud:
-----------------------------------------
<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href= "knapper.css">
</head>

<body>
<table align="center" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td align="center" width="90" height="25" class="knap"><a href="link.html" class="menupunkt">1</a></td>
<td align="center" width="90" height="25" class="knap"><a href="link.html" class="menupunkt">2</a></td>
<td align="center" width="90" height="25" class="knap"><a href="link.html" class="menupunkt">3</a></td>
<td align="center" width="90" height="25" class="knap"><a href="link.html" class="menupunkt">4</a></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
-------------------------------------------

Så skal dit stylesheet for menuen se således ud:
-------------------------------------------
td.knap{
border:1px solid #000000;
}

a.menupunkt {
color: #ffffff;
text-decoration:none;
background-image:url("DIT_KNAPBILLEDE");
display:block;
line-height:25px;
width:99%;
}

a.menupunkt:hover {
color:#003366;
text-decoration:none;
background-image:url("DIT_MOUSEOVER_BILLEDE");
display:block;
line-height:25px;
width:99%;
}
----------------------------------------

Nu er jeg ikke HELT med på hvad du præcist vil. Du snakker noget om ændring af besøgte links. Hvis du også vil have et besøgt link til at ændre sig, så tilføjer du:

a:visited {
color: #ffffff;
text-decoration:none;
background-image:url("BILLED_FOR_BESØGT_LINK");
display:block;
line-height:25px;
width:99%;
}

i dit stylesheet!!
Avatar billede staf Nybegynder
16. april 2003 - 14:41 #6
Rettelse!!!

FORKERT!!
a:visited {
color: #ffffff;
text-decoration:none;
background-image:url("BILLED_FOR_BESØGT_LINK");
display:block;
line-height:25px;
width:99%;
}

RIGTIGT!
a.menupunkt:visited {
color: #ffffff;
text-decoration:none;
background-image:url("BILLED_FOR_BESØGT_LINK");
display:block;
line-height:25px;
width:99%;
}
Avatar billede staf Nybegynder
16. april 2003 - 16:27 #7
Ved ikke helt om det er det du vil have...... Du skriver at en knap ved "onklick" skal skifte farve permanent! Har ikke set det brugt særligt mange steder må jeg indrømme :) Men istedet for at bruge billeder, kan du også bare farve baggrundsblokken. Ved at skifte "background-image" ud med "background-color" for de forskellige "tilfælde" af knappen!

Løser dette ikke dit problem, skal du have fat i noget javascript. Så bliver det dog en smule mere omfatende!!
Avatar billede kristiankbh Nybegynder
18. april 2003 - 02:12 #8
prøv at se denne side:

http://www.etcetera-design.dk/html/03_Tryksager/default.htm

klik på et af punkterne ved siden af de gule firkanter - er det denne effekt du mener?
Avatar billede staf Nybegynder
01. maj 2003 - 18:47 #9
Så er det vist ved at være lukketid!
Lidt point ville gøre godt tak ;)