Avatar billede tri Nybegynder
14. april 2003 - 23:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oracle sql

Jeg er ny i oracle Sql, så jeg vil høre om der er nogen som kan forklare lidt om hver linje?

CREATE TABLE SYSTEM
(
  FORNAVN    VARCHAR2(60),
  EFTERNAVN  VARCHAR2(60)
)
--------------------------------  <--- herfra og ned
TABLESPACE SYSTEM
PCTUSED    40
PCTFREE    10
INITRANS  1
MAXTRANS  255
STORAGE    (
            INITIAL          64K
            MINEXTENTS      1
            MAXEXTENTS      2147483645
            PCTINCREASE      0
            FREELISTS        1
            FREELIST GROUPS  1
            BUFFER_POOL      DEFAULT
          )
LOGGING
NOCACHE
NOPARALLEL;
Avatar billede winthereik Nybegynder
15. april 2003 - 15:18 #1
Tablespace system betyder at din tabel skal placeres i tablespace´t SYSTEM. Et tablespace er en logisk gruppering af dine databaseobjekter (som fx tabeller), så du kan holde dine brugerobjekter adskilt fra systemobjekter(som er placeret i tablespacet SYSTEM) Resten af scriptet handler om de egenskaber din tabel skal have i dette tablespace. Dette kan godt virke ret abstrakt, og kræver at du sætter dig ind i hvordan tabeller bliver organiseret af ORACLE.
Den gode nyhed: Du behøver ikke at angive denne anden halvdel af scriptet, hvis du ikke skriver det bruger ORACLE de default-værdier som er defineret for tablespacet (og de holder fint, til du begynder at skulle optimere osv.). Men du skal starte med at oprette et nyt tablespace for SYSTEM vil du ikke lægge dine tabeller i..
Avatar billede tri Nybegynder
15. april 2003 - 16:25 #2
System er faktisk en tabel jeg har lavet.
Avatar billede tri Nybegynder
15. april 2003 - 16:28 #3
men jeg er med på at oracle også har en tabel(Tablespace) som hedder 'system' som man kan se hvis man logger ind som 'system' el. 'sys'.

eller tager jeg fejl?
Avatar billede coily Nybegynder
22. april 2003 - 13:26 #4
Hvis du har lavet denne tabel (SYSTEM) ligger den også i tablespace't SYSTEM inder det bruger du var logget på som det kan også være brugeren SYSTEM hvis den er lavet som en brugerer der hedder TEST kan du se den ved at skrive
select * from TEST.SYSTEM;
Avatar billede winthereik Nybegynder
24. april 2003 - 15:16 #5
Du bør lade tablespacet SYSTEM være i fred, og istedet oprette et ny tablespace til dine egne tabeller.
Hvis et tablespace er som en folder på din harddisk, så er en tabel(eller et andet objekt fx. et view eller en trigger) som en fil i folderen, groft sagt.
SYSTEM tablespacet er ligesom c:\windows\system\-folderen, der lægger man heller ikke sine egne filer. En USER/SCHEMA har et default tablespace som tabeller osv. vil blive oprettet i.