Avatar billede lincoln Nybegynder
14. april 2003 - 16:42 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

array[a..z] - æ, ø, å???

Jeg har et array: array[a..z] of char;
Kan jeg på nogen måde få tilføjet æ,ø,å og andre tegn til min liste over 'identifikatorer' i arrayet?
Avatar billede lincoln Nybegynder
14. april 2003 - 17:09 #1
Så jeg kan hente en ting ud fra arrayet med array['æ']...
Avatar billede abpdk Nybegynder
14. april 2003 - 19:30 #2
Jeg tror ikke du kan lave det nummer i Delphi (det ligner mere PHP), men du kan jo prøve at oprette en streng med de bogstaver du vil bruge:

const
  chars: String = 'abcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå';

og når du så vil ha' array index'et for 'æ' bruger du: array[pos('æ', chars)]
Det kræver selvfølgelig at array-pladserne stemmer overens med positionerne i chars-strengen.
Avatar billede doc404 Novice
14. april 2003 - 19:38 #3
type
  TArrayChars = 'a'..#$FF;
var
  MyArray : array[TArrayChars] of integer;

Men pas på. Det duer ikke hvis du arbejder med Unicode chars - og du spilder en smule plads.
Avatar billede lincoln Nybegynder
15. april 2003 - 14:54 #4
Burde jeg ikke dække alle tilrådeværende tegn ind ved at skrive array[#$00..#$FF]?
Avatar billede lincoln Nybegynder
15. april 2003 - 14:55 #5
var
  Alfabet: array[#$00..#$FF] of array[0..4] of char;

men det ser ud til at jeg ikke kan hente Alfabet['?'] ud, selvom det er et ASCII-tegn.
Avatar billede lincoln Nybegynder
15. april 2003 - 14:57 #6
Jeg har ikke defineret nogen værdi for Alfabet['?'][0] så den er vel bare null?
Avatar billede lincoln Nybegynder
15. april 2003 - 15:16 #7
Doh! Jeg overså lige et -1 i min kode, der gjorde, at jeg hentede Alfabet['Æ'][-1] et sted... Undskyld, hvis jeg har spildt nogens tid!
Avatar billede borrisholt Novice
18. april 2003 - 14:45 #8
undskyld men var det ikke nemmere blot at skrive :

array['a'..'z', 'æ', 'ø', 'å'] ???

Jens B
Avatar billede doc404 Novice
18. april 2003 - 15:57 #9
måske fordi man ikke kan..