Avatar billede aneez Nybegynder
18. november 2000 - 23:09 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

For dele ved PHP?

Hvilke fordele er der ved php iforhold til ASP?... jeg mener hvad får man hvis man vælger PHP og ikke ASP? og omvendt?
Avatar billede doeleman Nybegynder
18. november 2000 - 23:38 #1
Experiences with Active Server Pages and PHP3
http://www.greenside.demon.co.uk/home/mark/experience.html

7 Reasons Why PHP is Better than ASP
http://php.weblogs.com/php_asp_7_reasons

Avatar billede christian-s Nybegynder
19. november 2000 - 09:26 #2
Avatar billede jd Nybegynder
19. november 2000 - 14:05 #3
hvis du har læst de diskussioner christian-s er kommet med, har du nok læst det... men php er meget lettere at lære!

/Jon@z
Avatar billede sorenmh Nybegynder
19. november 2000 - 16:19 #4
jd har ret... Jeg har selv prøvet at lære ASP... jeg synes at sproget er ulogisk bygget og der er alt for mange ting at skulle huske og holde styr på...

Jeg kunne lave noget som jeg kunne bruge til noget i php efter en uges programmering...

Sproget er ufatteligt let at gå til og der er en enormt god manual, hvor du kan slå alle funktioner og kommandoer op.

...og så er der selvfølgelig det overfede forum her på eksperten.dk hvor der er svar på dine spm. efter kort tids venten.
Avatar billede aneez Nybegynder
19. november 2000 - 18:45 #5
Ok... det var bare lige det jeg ville vide.... jeg mener selv at jeg er ved at have styr på ASP :))... men jeg skal til at gå igang med PHP, meget snart. Og jeg ville lige vide om det var lettere end ASP. Hvilket det tyder på, selv om jeg syntes at ASP er indlysende nok :))

hmm... hvis jeg nu siger at jeg kan programmere ASP, hvor stor forskeld er der så mellem de 2 sprog?... altså hvor meget kan jeg bruge min ASP vide til når jeg går i gang med PHP?
Avatar billede jd Nybegynder
19. november 2000 - 19:50 #6
Du kan nok bruge det en del! i php har du også if else osv. osv. og måden du stiller koden op på er vist nogenlunde den samme! (tror jeg nok :)

/Jon@z
Avatar billede logan-raarup Nybegynder
19. november 2000 - 20:04 #7
PHP er bedst... Sådan er det bare ;-)
Avatar billede aneez Nybegynder
19. november 2000 - 20:40 #8
Hmm... ok jeg har forstået det nu :))
Avatar billede dikalup Nybegynder
20. november 2000 - 15:26 #9
Hvis vi skulle prøve at komme med nogle ordentlige argumenter for hvorfor PHP er bedre end ASP så er følgende nok en god liste.
Det skal lige siges at jeg har arbejdet med ASP siden Decmeber 1996, hvor det udkom i Beta første gang. Så jeg er på ingen måde mangeårig fan af PHP.

1. PHP er hurtigere. MEGET hurtigere. Et simpelt testscript jeg lavede med noget databaseværk på tog 12 sekunder i ASP, mens det tog 1,17 sekunder på PHP.

2. Du skal ikke købe ekstra komponenter. Til ASP skal du bruge ekstrakomponenter næsten konstant. Både når du skal uploade, sende mail osv osv. Alt dette og MEGET mere er med i PHP.

3. Det er crossplatform. Dvs. det kan køre på NT servere, Linux serevre, Mac, Solaris, Andre unix etc.

4. Det er let at lære. Dog skal man lige vende sig til den anderledes syntaks hvis man kommer fra ASP.

5. PHP er et scriptsprog som ikke låser dig fast, hvorimod ASP ikke er et sprog, men en arkitektur, som forudsætter brugen af mange andre teknologier uden at give dig et valg.

Kort sagt, PHP er bedre end ASP på alle punkter.
Avatar billede aneez Nybegynder
20. november 2000 - 15:35 #10
dikalup: hmm... ok det lyder sejt nok :)), hvis det er så nemt at lære så må jeg jo sagtens kunne lære det :))

Og jeg ved jo hvor jeg kan få hjælp :))
Avatar billede emulatorspil.dk Nybegynder
20. november 2000 - 18:46 #11
jeg giver dikalup ret, for jeg har selv prøvet på at lære asp men begyndte forsjov på php og blev total bidt af det ¨sååååå ....

jeg syntes også at php er bedst :))
Avatar billede mlykke Nybegynder
20. november 2000 - 21:32 #12
Der er flere fordele :))

6. PHP har et meget mindre load på serveren end ASP. Dvs. højere performance.

7. Hurtigere eksekveringstid.

8. Direkte adgang til alle Java klasser. (Fed feature for alle java fanatikere)

Avatar billede jd Nybegynder
20. november 2000 - 21:35 #13
... og hvad med php\'s fede sammenspil med den fede database mysql?
Avatar billede mlykke Nybegynder
20. november 2000 - 21:37 #14
9. Adgang til mange databaser.

jd >> mysql?? Neeej ;)) Postgresql sparker for vildt. Vent til ver 7.1 kommer, så er den ovenikøbet hurtigere end mysql. :)
Avatar billede jd Nybegynder
20. november 2000 - 21:45 #15
mlykke-> mysql?? Jaaa!! ;)

PostgrSQL...tjaa...der er vel en grund til at mysql er mere udbredt!?
Avatar billede aneez Nybegynder
20. november 2000 - 21:56 #16
Jeg bruger allerede mySQL med mit asp... så det er ikke noget problem i det :))
Avatar billede mlykke Nybegynder
20. november 2000 - 22:07 #17
jd >> Ja at den har været den hurtigste DB indtil videre og at folk ikke ved så meget om DB og at de færeste har brug for meget andet end en god DB.

MySQL er en rigtig god DB ingen tvivl om det. Men Postgresql har en LANG række features som MySQL mangler. Blandt andet transactions, views osv.

Problemet har hidtil været at Postgresql er noget langsommere end MySQL. Men en test af den nye 7.1(taget fra Postgresql CVS) viser at den faktisk er endnu hurtigere end MySQL. Så når den kommer i en færdig udgave så er der INGEN fordele tilbage ved at vælge MySQL :))

Det er det samme med ASP. ASP er langt mere udbredt end PHP, men vi er da vidst enige om at PHP er bedre :)
Avatar billede jd Nybegynder
20. november 2000 - 22:16 #18
okay... det kunne så være at man skulle ha\' kigget lidt på det så! :)
Avatar billede mlykke Nybegynder
20. november 2000 - 22:20 #19
Ja gør det. Men den fede performance kommer først til at rykke for godt i version 7.1 og den er ikke ude endnu. Men funktionsmæssigt osv så er den langt bedre end mysql og da det er de færeste som har brug for noget som kan klare hundredevis af hits i sekundet så er postgresql performancen MERE end rigeligt til de fleste.
Avatar billede jd Nybegynder
21. november 2000 - 21:44 #20
Det lyder fedt! Men hvordan laves diverse query\'s i postgrsql?
Det der svarer til dette:

1. mysql_query(\"select id, bla from tabel order by id desc limit ,05\") or die(mysql_error());
2. mysql_query(\"update tabel set bla=\'$ba\' where id=1\");

og hvordan med fetch_array? imysql hedder det mysql_fetch_array($query); hvad med postgresql?

Hvis du svarer skal jeg nok hoste op med lidt points! :)

/Jon@z
Avatar billede mlykke Nybegynder
21. november 2000 - 21:48 #21
Points er lige gyldigt :)

Men kig i PHP manualen så kan du se hvordan...nøjagtig som til MySQL er der en hel række funktioner specielt til Postgresql...

Så som pg_connect(), pg_fetch_array() osv :)
Avatar billede jd Nybegynder
21. november 2000 - 22:16 #22
oki... tak! ;)

Men kan ikke lige se hvilken funktion der sender et query afsted... ?
Avatar billede mlykke Nybegynder
21. november 2000 - 23:05 #23
Den hedder pg_exec() og fungere på samme måde som mysql_query()
Avatar billede jd Nybegynder
22. november 2000 - 11:05 #24
oki.. taksk! ;)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. november 2002 - 22:11 #25
INGEN !!!
Avatar billede bow Nybegynder
17. december 2007 - 00:09 #26
Tihi PHP Noobs lol Fatter hat at det der bliver sagt lol

Jeg har Programeret lige siden PHP3 kom på market jo PHP er let at bruge men ikke så let igen

Jeg er lige Hoppet fra PHP til ASP og tro mig hopper sku Never tobak til PHP
Da jeg fandt ud af at Asp var meget næmmere at kode

Så har jeg lige teste en loadtiden i ASP og den er da det samme
der hvor Problemet lægger er sku Bag Tastaturet :)
du skal jo ligesom kode det rigtig før det får det samme loadtid

Good Hunt Noobs :)