Avatar billede heira Nybegynder
18. november 2000 - 20:40 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

SQL tabel + 31 <=\" & dato & \"\'\" (dato udatering i Access)

Hej !

Jeg har et problem med min SQL-string, der har til funktion at updatere et felt ja/nej
der WHERE dagsetning + 31 <= \" & dato & \"\'\"

Hvad er der galt ?
Avatar billede tpiil Nybegynder
18. november 2000 - 20:43 #1
WHERE dagsetning + 31 <= #\" & dato & \"#\'\"
Avatar billede tpiil Nybegynder
18. november 2000 - 20:44 #2
prøv det jeg ved ikke om det virker!
Avatar billede lbs Nybegynder
18. november 2000 - 21:14 #3
du skal bruge dateAdd
dateAdd(\"dd\",31,dato)
Avatar billede heira Nybegynder
18. november 2000 - 23:05 #4
tpiil Nej, den virker ikke med #.
dato er en string  dato=date

lbs dateAdd hvordan ??  (har aldrig brugt det!)

Sagen er at jeg har en funktion der skal udføres én gang om døgnet, og hvis feltet dagsetning i tabellen, indholder et date, der er lige med eller mindre end dagensdato NU, skal den tages ud af funktion med opdate.
Avatar billede heira Nybegynder
18. november 2000 - 23:11 #5
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error \'80040e14\'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in string in query expression \'dagsetning + 31 <=18/11/00\'\'.

Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2000 - 14:10 #6
WHERE dagsetning = dagsetning + 31 <= #\" & dato & \"#\"
Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2000 - 14:13 #7
WHERE dagsetning <= dateAdd(\"dd\",31,dato)
Avatar billede heira Nybegynder
19. november 2000 - 14:30 #8
tue :
Har prøvet at sætte den ind men, fejl :Microsoft VBScript compilation error \'800a0401\'

Expected end of statement

/leiguval/main.asp, line 68

SQL = \"Update leigutaki SET virk =\" & strUvirk & \" WHERE dagsetning <= dateAdd(\"dd\",31,dato)
--------------------------------------------------------------------------------^
\'Den kan ikke lide \"dd\".

Men feltet dagsetning indholder en masse af datoer, og hvis den er gået 1 mån over tiden, skal den opdateres (nej).  Men SQL kan ikke lide min + 31,,,, hjælp !!!

Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2000 - 14:52 #9
SQL = \"Update leigutaki SET virk =\" & strUvirk & \" WHERE dagsetning <= \" & dateAdd(\"dd\",31,dato) & \"\"
Avatar billede heira Nybegynder
19. november 2000 - 15:59 #10
tue !
Nej, der er en fejl !
Microsoft VBScript runtime error \'800a0005\'

Invalid procedure call or argument: \'dateAdd\'

Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2000 - 16:08 #11
SQL = \"Update leigutaki SET virk =\" & strUvirk & \" WHERE dagsetning <= \" & dateAdd(\"d\",31,dato) & \"\"
Avatar billede heira Nybegynder
19. november 2000 - 16:12 #12
tue, der er en fejl !

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error \'80040e14\'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]Division by zero (null)

Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2000 - 16:14 #13
Ok, det har hvis ikke længere noget med din sql sætning at gøre!

Kan jeg ikke få lov til at se koden?
Avatar billede heira Nybegynder
19. november 2000 - 16:17 #14
Altså, jeg skal ikke optadere en dato i feltet dagsetning.  Funktionen skal gå ind i feltet og finde alle de datoer der er 31 dage eller ældre, og
så slå fra ,,virk,, til \"nej/false\".

Altså en dato check, hvor alle datoer + 31 skal annuleres.  Tue, er du med ?
Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2000 - 16:20 #15
Ok, så skal det bare se sådan her ud:

SQL = \"Update leigutaki SET virk = false WHERE dagsetning <= \" & dateAdd(\"d\",31,dato) & \"\"

...men det kan godt være at der jo er fejl i noget andet kode, og at det er der for det ikke virker!
Avatar billede heira Nybegynder
19. november 2000 - 20:47 #16
tue ! Tak, men der er en fejl !  Puha,,,Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error \'80040e14\'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]Division by zero (null)

Nej, det er KUN den SQL string, der driller.
Avatar billede heira Nybegynder
20. november 2000 - 11:36 #17
Ok, er der ingen KLOG nok for denne SQL < 30 string ?
Jeg har nu fundet en SQLstring der er sådan, men jeg synes ikke den virker, eller hvad ?
Hvad synes I ?

SQL = \"Update leigutaki SET virk = true WHERE DATEDIFF(\'h\', dagsetning, now()) < 30\"

Avatar billede tue Nybegynder
20. november 2000 - 17:43 #18
SQL = \"Update leigutaki SET virk = true WHERE dagsetning <= \" & DateAdd(\"d\",-31,date) & \"\"
Avatar billede heira Nybegynder
21. november 2000 - 01:14 #19
Den her, VIRKER for mig.

WHERE datediff(\'D\', Thedate, #\" & date & \"#) > 30\"

Tak tue for din hjælp og tid.
(selv om ingen kom op med datediff)
Over and out.