Avatar billede kfh Nybegynder
13. april 2003 - 16:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Access form og Outlook

Hej Eksperter

Jeg har lavet en form, hvor man kan klikke på en persons e-mail adresse og få åbnet Outlook med e-mail adressen indsat i "Til":

Application.FollowHyperlink "mailto:" & Me.Email

Problemet er, at jeg også ønsker at få personens navn, adresse mm med (fra formularen og over i e-mailen). Er det muligt?

På forhånd tak...
Avatar billede mugs Novice
13. april 2003 - 16:53 #1
Prøv at eksperimentere lidt med en makro. Brug handlingen SendObject. Når det fungerer tilfredsstillende, kan du konvertere makroen til VBA.
Avatar billede ricky Nybegynder
13. april 2003 - 17:47 #2
mugs>> SendObject låser Access indtil man er færdig med mailen i Outlook - kan man undgå det ?
Avatar billede mortrr Praktikant
13. april 2003 - 17:50 #3
lav linket som fx:
mailto:En persons navn <mail@domain.dk>?cc=En anden person <mail1@domain.dk>&subject=Her er et subject&body=Og en body%0Dmed linieskift. %0DEller%3F%0DNu får vi se.
Avatar billede mugs Novice
13. april 2003 - 17:50 #4
Jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke ved det. Jeg har ikke selv Outlook installeret. Jeg benytter Outlook Express, og sender kun e-mail af en størrelse, hvor det ikke er noget problem.
Avatar billede terry Ekspert
13. april 2003 - 18:30 #5
You need a reference to Outlook
Private Sub Command0_Click()
Dim OutL As Outlook.Application
Dim Item As MailItem
Dim Receiver As Recipient

    Set OutL = New Outlook.Application

    Set Item = OutL.CreateItem(olMailItem)

    With Item

        .Subject = "The subject"
        .Body = "This is the body of the mail - http://www.eksperten.dk"
        .FlagStatus = olFlagMarked
        '.Attachments.Add "Any attachments"

        Set Receiver = .Recipients.Add("SomeEmail")

        If Not Receiver.Resolve Then
            .Display 'This will open Outlook
        Else
            .Send 'This will just send the mail
        End If
    End With

    Set Item = Nothing

End Sub
Avatar billede kfh Nybegynder
13. april 2003 - 22:08 #6
Tak for dit svar, men jeg forstår det simpelthen ikke, så derfor ingen point! Jeg har klaret det ved at anvende SendObject. Oplysningerne til e-mail modtageren vedhæftes mailen. Det er ikke så elegant. Jeg havde håbet på et svar, hvor oplysningerne fra formularen blev flettet direkte ind i Outlooks skabelon/mail. Jeg deler naturligvis stadig gerne de 60 point ud, hvis der servers et pædagogisk svar...
Avatar billede terry Ekspert
13. april 2003 - 22:14 #7
kfh>Something you have to learn. Points are given for a correct answer not a happy customer. If you cant get it to work then that is your problem. If you placed some comments saying that you were unable to get it to work then we could have hellped, but you didnt, so HOW are we supposed to know you have a problem?
Avatar billede mugs Novice
13. april 2003 - 22:22 #8
kfh > Jeg har en testdb omhandlende forskellige måder at sende en e-mail fra Access. Som tidligere nævnt hat jeg ikke outlokk, så det frejer sig om OutLook Ecpress, men måske kan det give dig et lift. Blot læg din e-mail.
Avatar billede kfh Nybegynder
14. april 2003 - 09:05 #9
terry > Det har du da ret i, men tingene hænger altså sammen. Jeg har prøvet (i min uvidenhed) at copy din kode ind i mit program. Din kode kaldes via en knap. Men jeg kan altså ikke få det til at virke. I øvrigt, kan jeg ikke se hvorledes felterne "personens navn", "adresse" osv "flettes" ind i Outlook (i din kode)?
Avatar billede kfh Nybegynder
14. april 2003 - 09:07 #10
mugs > Meget gerne! kaare.falbe-hansen@wanadoo.dk
Avatar billede mugs Novice
14. april 2003 - 09:19 #11
Sendt.
Avatar billede kfh Nybegynder
14. april 2003 - 16:38 #12
mugs > Tak for det. Jeg har klaret den med følgende:

DoCmd.OpenQuery "Q_E-mail_bekræft", acNormal, acEdit
    DoCmd.SendObject acReport, "Q_E-mail_bekræft", "RichTextFormat(*.rtf)", Me.Email, "", "", "Bekræftelse fra firmanavn", "", True, ""

    DoCmd.Close acQuery, "Q_E-mail_bekræft"

Virker tilsyneladende fint, men kunne godt tænke mig at give lidt point for dit bidrag...
Avatar billede mugs Novice
14. april 2003 - 21:24 #13
Jamen - så tak for det :o)