Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 02:02 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Upload speed påvirker download speed

Hej,

Vil noget komme med en teknisk forklaring, som jeg kan give min lillebror? lol Vi har ADSL 1024/512 .. på denne forbindelse har vi 2 computere igennem en hub.
Jeg kan ikke få ham til at forstå, at downloader han fx fra Kazaa uden at begrænse antallet af uploads og begrænse mængden af afsat båndbredde til uploads, så påvirker det også vores begges download speed. Min internetforbindelse er fx meget, meget langsom, når han uploader med næsten den fulde upload speed. Men eftersom det ene hedder download og det andet hedder upload mener han ikke, at de kan påvirke hinanden. Jeg kan ikke komme op med en teknisk forklaring der er god og overbevisende nok lol Men jeg ved, at jeg har ret lol Hvis man bruger den fulde upload speed, så maxer man vel også det meste af hele internet forbindelsen ud?
Avatar billede brian.nielsen Nybegynder
13. april 2003 - 02:06 #1
Nope. Upload og download forbindelsen køre uafhængigt af hinanden, da du jo har 2 linjer i din adsl forbindelse...
Avatar billede brian.nielsen Nybegynder
13. april 2003 - 02:07 #2
Så din lillebror har faktisk ret :)
Avatar billede grunken Nybegynder
13. april 2003 - 02:22 #3
ikke helt enig!

<snip>
Jo det påvirker hastigheden... hvis vi nu FX tager ADSL. normalt hedder det DSL... det er kun i visse lande det hedder ADSL.. (A'et står for asymetrisk) - hvilket betyder at hvis du FX har en 256/128Kbit forbindelse, vil du have en max kabacitet på 256Kbit/sec (32KB/sec) dvs at du ikke kan sende de 16KB/sec samtidig med at du modtager med 32B/sec.. Hvis man skal kunne det, så skal man have en symetrisk linje.. FX 512/512 eller 1024/1024
</snip>

-grunken
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 03:51 #4
Ja, det mener jeg jo altså også at ha' læst mig til grunken ..
Avatar billede grunken Nybegynder
13. april 2003 - 04:10 #5
Så er vi enige!, og din lillebror har uret :)
Avatar billede walte09 Nybegynder
13. april 2003 - 05:00 #6
På en 1024/512 linie kan i uploade ca.46-50 kb/s uden det påvirker download mærkbart.
Udover det skal i vide at jeres download kun er ca.117 kb/s og IKKE 128 kb/s som det "teoretisk" burde være på 1024.
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 05:19 #7
Fakta er bare, at hvis man på computer 1 kører fx DC++ uden at downloade - kun med upload, så er alting enormt langsomt på computer 2 .. hvis man så slukker for DC++ på computer 1 går download hastigheden betydeligt op på computer 2 .. Det er det, der forvirrer mig lidt, da det ikke ser ud til at være det samme problem med andre peer to peer tjenester.

Jeg har i øvrigt centralen stående i min baghave, og stort set ingen andre end mig har internet forbindelse i mit område, så jeg kan være ganske heldig at få 150kb/s istedet for 117 - 128 :D
Avatar billede walte09 Nybegynder
13. april 2003 - 11:24 #8
Det er grundet hubben.Det vil hjælpe at få en swits/router istedet.
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 12:08 #9
Husk iøvrigt, at al afsendelse og modtagelse belaster begge veje, da der hele tiden afsendes/modtages bekræftelser, på at alle datapackets bliver modtaget!
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 13:07 #10
popsy .. gider du ikke uddybe det? :o)
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 13:19 #11
Hvis du f.eks. uploader en fil, sker det i små bidder, pakker. Hver gang serveren har modtaget en af disse pakker, sender den bekræftelse tilbage, om at den er nået frem. Dvs. der er trafik begge veje.

Ligesom når du downloader dine mails fra din mailserver, der skal jo også uploades bekræftelse på at de er nået sikkert frem. Hvis der f.eks. blev strømafbrud, lige da du manglede at hente den sidste mail, vi serveren, når du logger på igen, sende samtlige mails igen, eftersom der ikke er gået bekræftelse tilbage, om at de var modtaget.

Alt trafik på nettet indebærer denne dobbelttrafik, ellers kunne det jo ikke fungere.
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 13:20 #12
Ellers kunne din hastighed på nettet jo heller ikke fastslås, det kræver jo netop svar og tilbagemelding til serverne :)
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 13:22 #13
Hvis du så forestiller dig at du uploader for fuldt drøn, men ikke synligt belaster din downstream, vil det alligevel nedsætte hastigheden når du surfer!

Netop fordi der ikke er nogen ledig båndbredde i upload, til at bekræfte overfor serveren, at man modtager det den sender.
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 13:23 #14
Hehe, håber du forstod, nu blev jeg selv helt forvirret :)
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 14:15 #15
TAK Popsy! lol Det var lige præcis det, jeg var ude efter .. Jeg ved godt inde i mit hovede, hvordan det fungerer .. kunne bare ikke lige sætte ord på. Der foregår mange ting inde i mit hovede, som jeg ikke kan sætte ord på *gg*
Det ville være dejligt, hvis grunken gad at smide et svar også :o)
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 14:17 #16
Havde egentlig selv problemer med at få ordene vendt rigtigt der :D
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 14:24 #17
lol det er altid besværligt at forklare voksen-ting til børnehavebørn ;o)
Avatar billede grunken Nybegynder
13. april 2003 - 14:27 #18
Svar :)
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
13. april 2003 - 14:31 #19
tak :o)
Avatar billede popsy Novice
13. april 2003 - 14:32 #20
Selv tak ;)