Avatar billede asger Nybegynder
18. november 2000 - 13:34 Der er 4 kommentarer og
6 løsninger

ADSL+Webserver+Intranet+Logonserver

Huh en masse.... :|

Jeg skal i gang med et projekt som er noget af en udfordring for mig som ikke har prøvet det før!

Jeg skal i en netcafe opsætte et system som er billigt, stabilt og sikkert.

Der er x antal computere (win98) som skal logge på en logon-server!(Dette havde jeg tænkt mig skulle være en Samba altså en linux platform) Dette er for at jeg kan give rettigheder i form af polices og at brugere kan få deres egen mappe på serveren.

Så kommer der snart en ADSL forbindelse som alle computere skal kunne benytte. Det er en 384 / 384 kbit/s fra Cyber City (fast ip).
Via denne ADSL forbindelse skal \"spille computerne\" kunne spille Counter-strike, Diablo II og andre kendte spil over nettet.

Desuden ønsker jeg at hoste vores web site selv som skal bruge PHP og MySQL database. (Oplagt at bruge en linux-platform)

Jeg ønsker at gøre det så billigt og nemt som muligt.

Hvordan skal det hele bygges op? Skal der være en pc som er gateway eller kan man nøjes med at sætte routeren til en HUB som alle er comp er koblet til, incl webserver som skal kunne findes ved at skrive vores ip fra en vilken som helst pc i der er på nettet i denne verden. Hvad med sikkerhed?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
18. november 2000 - 13:43 #1
Så vidt jeg ved så kan du \"bare\" sætte routeren til en hub og så kan du gøre det at dine win98 clienter benytter routeren\'s DHCP funktioner (Jeg regner med at routeren er en cisco 677).

Sikkerheden er der ikke meget af i selve routeren, jo du kan lukke for nogle porte m.m. men jeg vil nok anbefale at du sætter en firewall op - Dette kan så vidt jeg ved også gøres med en linux maskine dvs. den bliver nok mere eller mindre det hele (Firewall, samba, mysql database m.m.) så jeg vil nok sige at du skal ha noget kendskab til det. Hvis ikke så er NT 4.0 også ganske udemærket til dette formål eller Windows 2000.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
18. november 2000 - 13:45 #2
hmm glemte vist lidt.

Din router er så vidt jeg ved gateway og derfor skal dine maskiner henvises til denne.

Jeg vil nok forslå at din webserver kommer næst i rækken med en fast ip selvfølgelig og så dine clienter (win98) benytter DHCP af en form (Som nævnt i routeren eller andet sted fra) Men det afhænger jo også af om du vil køre med fast ip eller hvad.
Avatar billede renis Nybegynder
18. november 2000 - 14:21 #3
Noget af et projekt at gå igang med....

Til at starte med har du tre ord der ikke hænger sammen i EDB \"billigt, stabilt og sikkert\" - Dette mener jeg ikke kan lade sig gøre uden at gå på kompromi nogen steder, men jeg skal hjælpe så godt jeg kan.

Du kan også sætte retigheder, policy og egne mapper op på en NT 4.0 eller Win 2000 server, Hvor jeg nok ville anbefale dig en Windows 2000 Server, dette måske i kraft af at jeg intet kender til Linux.

Vedr. at du ville have din egen webserver ville du få problemer med sikkerheden på dit netværk ved at alle skal have adgang til denne udefra, dette kan dog løses ved brug af en hardwarefirewall med separat port til offentligt netværk  -  Dette er dog ingen billig løsning, men absolut den sikkerste ved at du på en hardware firewall separe dit lokale netværk fra din webserver.

Din router ville være gatewayen og den kan du sætte direkte ind i en hub og dele resten af nettet ud derfra.

Har du offenlige ip-adresser udover dem der følger med en ADSL linier eller skal du også være opmærkson på at du skal bruge en eller form for NAT, det kan være det er i routerne, men ellers findes det ihvertfald i en firewall. (Jeg ved dog ikke hvordan dette virker sammen med spil.

God fornøjelse

Avatar billede bacardil Nybegynder
18. november 2000 - 15:24 #4
billigt, stabilt og sikkert er som alle andre siger ikke noget man lige få..

Man få hvad man betaler for, og jeg ved at mit arbejde (som levere web hoteller) startede op og deres pris lå på små 200.000 kr) Der er mange tænk at tænke på.

Renis siger meget af det, men jeg tror ikke folk vil kunne lide en netcafe der køre på den ASDL linje du snakker om hvis du eks. smider 10 computere op vil den linje havde for lang en svartid du skal op i noget Erhvers abb. med 2Mbit før jeg personligt ville besøge din cafe.

Sikkerheden få Renis oxo med, dog ville jeg sige en Windows NT 4.0 med IIS eller en Linux Unix platforum med OpenBSD.

Men igen noget der koster at få igang hvis du ikke selv kan. dog kan vi godt sætte en Unix maskine op for dig hvis du ikke kender til Unix eller NT..

Samt vi kan levere Mail server og DNS servere hvis du ikke selv også vil havde det på din ADSL ;o)

Med helt og lykke
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2000 - 10:21 #5
Hmmm Netcafe og CC , så er det et prof abonnement du skal have.
Avatar billede jalle Nybegynder
19. november 2000 - 14:06 #6
Sæt to netkort i en Linux maskine og lade den være bindeleddet mellem internettet og intranettet. Linuxmaskinen bruger du så som firewall/proxy server, for at øge sikkerheden. Hvis du har sat firewall\'en rigtigt op, så har du mulighed for at bruge den til samba-, dns- og dhcpserver på det lokale net.
Avatar billede skummel Nybegynder
24. november 2000 - 15:09 #7
jeg har sat en cafe op med 20 maskiner, på en 2mbit fra wol.
det kan sagtens lade sig gøre uden at pingtider, lag, mm bliver for lange

Det du KAN gøre er at, sætte en linux til routeren med adressen 192.168.1.2

Default har wol\'s cisco 677 forwarding af alle indkomne pakker til 192.168.1.2, dvs. her er din webserver/firewall.

Du sætter så ipchains op på din linuxkasse, NAT, samt en DHCP server
Husk at NAT\'te til det SAMME interface, men med et subinterface på 192.168.2.1

Så har du i samme åndedrag sikret dine spillemaskiner/nt-servere imod hackerangreb.

Din logon server skal helst være en NT 4.0, ikke en win2000......(win2000 SVINER med cpukræfterne - dette er ikke et opkast til endnu en religionskrig)......Da det er temmeligt besværligt at sætte rettigheder, mm. på en samba ( ifht. en windows).

Spillemaskinerne skal have DHCP enablet (ip adresser indenfor 192.168.3-254, og gateway 192.168.1.2), og KAN sættes til at logge på windows NT domænet

Alle maskinerne er selvfølgeligt koplet til samme fysiske netværk, så sparer du et netkort i linuxmaskinen...

Husk bare lige på, at hvis du sætter Samba på linux\'en, så SKAL du sætte 192.168.2.0 i din hosts.allow, ellers vil alle ude i verden kunne \'hacke\' ind på samba-portene...

Ellers er du velkommen til at kontakte mig via email : kenneth@computercafeen.dk
Avatar billede skummel Nybegynder
24. november 2000 - 15:14 #8
Lige en stavefejl og en tilføjelse .....

Spillemaskinerne skal have DHCP enablet (ip adresser indenfor 192.168.2.3-254, og gateway 192.168.2.1), og KAN sættes til at logge på windows NT domænet, hvis du har lyst til at sætte et NTdomæne op (sikkerhed på spillemaskinerne), på den måde kan du sætte en autologon på spillemaskinerne, uden rettigheder på serveren, og på den måde kunne servicere tilfældige internetsurfere direkte ind fra gaden. win98 kan både lave autologon med en guest bruger, eller en rigtig bruger på nt-serveren, evt. med adgang til brugermapper, webplads, mm...
Avatar billede twinsen Nybegynder
29. november 2000 - 14:46 #9
køb de ting jeg remser op her:
En adsl router, med indbygget firewall og dhcp server.
10 ram og processorstærke spillecomputere
100 mbit netværk
en mindre filserver med en linux platform (ingen merudgift pr. client som med NT)
et billigt webhotel, at køre en web-server er simpelthen for dyrt, hvis du skal have noget stabilt kommer til nemt til at koste 15000 for det billigste
et domæne navn og derfra link til dit webhotel

Så er du på banen så absolut billigt som muligt.
Avatar billede asger Nybegynder
16. april 2001 - 10:58 #10
lukker sp