Avatar billede sago Nybegynder
11. april 2003 - 22:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke komme online med DHCP

Hej,

Først og fremmest... jeg er BSD newbie. Jeg installerede freeBSD 4.8 i dag, så det er en ny installation.

Så nu prøver jeg at komme på nettet, men det går ikke helt efter planen. Jeg har to NICs, rl0 og rl1.

Når jeg prøver at sætte min forbindelse op, vha. /stand/sysinstall, så prøver den at finde en DHCP server, men uden held. Så den spørger efter IP, netmaske osv. Men jeg har ikke alle informationerne fra TDC.

Jeg har sat typen til DHCP i rc.conf. Så det burde ikke være dét.

Er der nogen der har en idé om hvad det kan være? Jeg aner ikke hvor jeg skal starte.

På forhpnd tak. :)
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
12. april 2003 - 01:59 #1
Er du sikker på at der er hul igennem ?
Du har måske haft en Windows boks oppe og kører ?
Ellers skal du sikre dig at det netkort du vil benytte er det rigtige altså det som peger ud af huset (Wan siden)
Kør evt en ifconfig den kan fortælle dig lidt om dine netkort...om der er link...overhovedet ....
Avatar billede sago Nybegynder
12. april 2003 - 02:06 #2
Jeg har en XP som har forbindelse til nettet, hvis det er det du mener. (Bruger den nu, så... :)

Jeg fandt ud af hvilken gateay jeg skulle bruge, så jeg indtastede IP-oplysningerne selv. Men det virker stadig ikke.

Når jeg kører ifconfig, så får jeg de adresser jeg indtastede.

Dog er jeg lidt i tvivl mht. broadcast. Er det det samme som gateway? Den adresse jeg får i ifconfig afviger lidt fra den gateway-adresse jeg indtastede. Men... betyder det så at der er hul igennem?

Jeg har prøvet at pinge internetsider osv., der sker intet. Jeg prøvede også IP-adresser, der skete heller ikke noget. Jeg kan godt pinge localhost, jeg ved ikke om det så betyder at noget faktisk kører?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
12. april 2003 - 15:48 #3
Hmm...det vil alså sige at du ikke vil bruge din BSd som gateway eller router...og at du bare vil have den på nettet ?
Ok...Din broadcast adresse er ikke det samme som din gate way...
Broadcast er den adresse den bropadcaster på..F.eks:
kører du en subnet som hedder 255.255.255.0
ok med en net maske på 192.168.0.0 så er din broadcast adresse 192.168.0.255
Hvis det er teledanmark som had leveret din ADSL så har de lavet det så "smart" at kun en DHCP klient kan have tildelt en Ipadresse af gangen...
Dette kan du teste ved at gå ud i din dos promt. og skrive ipconfig /release
Derefter lukker du din Windows boks ned...og slukker den...
Slukker for din Router eller "adsl-modem" tænder for det igen....
Lader din windows maskine værre slukket stadig !
Så tænder du din BSD box op...og så skulle du gerne få en DHCP til at virker i /stand/sysinstall
Lad mig lige hører om det hjalp dig...
Avatar billede sago Nybegynder
12. april 2003 - 20:05 #4
Jo, jeg skal bruge den som gateway. Men jeg tænkte jeg lige ville koncentrere mig om at få den online først.

Dit forslag lyder fornuftigt, jeg har TDC, men desværre skete der det samme som før - intet.

Jeg har to netværkskort i den, så jeg prøvede også at sætte det andet kort op, og så at forbinde det til min XP computer. Jeg kan heller ikke pinge den... (jeg har tilføjet den i min hosts fil, som jeg læste et sted at jeg skulle)

Så... måske er det noget mere generelt med netkortene der er galt?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
12. april 2003 - 22:10 #5
Hmm...ok lad os gribe det roligt an....
Punkt 1. Kan din Freebsd maskine se begge dine netkort ?
Punkt 2. Kan du tildele din BSD manskine samme data som din Windows maskine har...altså kig i din dos...kør en ipconfig /all..skriv disse tal ned...skriv ipconfig /release...luk din windows...Pil det netstik ud som sidder i din Windows maskine...så der kun er forbindelse mellem dit enenetkort...som du vil forbinde til din Router eller ADSL-modem...
Så burde du kunne få en ipadresse af dhcp serveren...ellers må du prøve at tildele den manuelt...med de tal som du skrev ned fra din Windows maskine...Husk DNS serveren...
Derefter burde du kunne pinge fra din bsd...
Avatar billede sago Nybegynder
12. april 2003 - 23:18 #6
1. Ja, når jeg kører ifconfig, så får jeg IP adresser osv. for rl0 og rl1. Så den har kontakt med netkortene på en eller anden måde.

2. Jeg skrev det hele ned. (jeg har forresten statisk IP, men det gør vel ikke noget, det er vel bare en fordel når jeg bliver nødt til at gøre det på denne måde) Jeg indtastede det, men der sker stadig intet. Når jeg prøver at pinge et domænenavn, så får jeg fejlbeskeden "Host name lookup failure". Hvis jeg pinger en IP-adresse, så får jeg fejlbeskeden "No route to host".

Er der noget af det her som hjælper på nogen måde? Jeg kan ikke se hvad der er galt...
Avatar billede sago Nybegynder
12. april 2003 - 23:45 #7
Jeg prøvede at pinge min XP boks, men jeg fik en "rl1: watchdog timeout". Derefter begyndte den at skrive dette...: (rl1 er det netkort som er forbundet til XP boksen)

ad0: WRITE command timeout tag=0 serv=0 - resetting
ata0: resetting devices .. done
ad0: WRITE command timeout tag=0 serv=0 - resetting
ata0: resetting devices .. done
ad0: WRITE command timeout tag=0 serv=0 - resetting
ata0: resetting devices .. done
ad0: WRITE command timeout tag=0 serv=0 - resetting
ad0: trying fallback to PIO mode
ata0: resetting devices .. done
rl1: watchdog timeout

Hvad var det lige der skete der?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
13. april 2003 - 09:58 #8
Nu når du kigger i din Ifconfig....Er der nogle felter...altså er for hvert NEtkort som hedder status...er de active ?
Hvad er dine date på Wan siden.. ?
Prøv at sammenligne med mine data fra ifconfig...

proxy# ifconfig
tx0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
        inet 192.168.0.1 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255
        inet6 fe80::2e0:29ff:fe09:d0f6%tx0 prefixlen 64 scopeid 0x1
        ether 00:e0:29:09:d0:f6
        media: Ethernet autoselect (100baseTX <full-duplex>)
        status: active
xl0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
        options=3<RXCSUM,TXCSUM>
        inet6 fe80::2c0:4fff:fe62:b52f%xl0 prefixlen 64 scopeid 0x2
        inet 80.62.209.xxx netmask 0xfffffff0 broadcast 80.62.209.xxx
        ether 00:c0:4f:62:b5:2f
        media: Ethernet autoselect (10baseT/UTP)
        status: active
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
        inet6 ::1 prefixlen 128
        inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x3
        inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
proxy#

Har du angivet den rigtige gateway ?
Hvilken ver. Greebsd kører du ?
Det undrer mig bare at du skriver at dine nic´s hedder rlo og rl1 ?
Når mine de hedder tx0 & xl0 ?
PS: Grunden til at jeg har nogle xér i min ifconfig er at jeg har ændret dem da jeg ikke vil have alle til at se dem
Avatar billede the-machine Nybegynder
14. april 2003 - 11:40 #9
hans nic's har de navne fordi han har to realtek kort i :-)
Avatar billede sago Nybegynder
16. april 2003 - 00:24 #10
Ja, det er derfor :)

Jeg beklager at jeg har været så langsom til at svare, jeg er på påskeferie.

Jeg fandt ud af hvad der var galt. Jeg havde problemer med at boote fra mit diskettedrev, derfor satte jeg harddisken over i min XP boks, og installerede BSD dérfra. Så satte jeg harddisken over i den gamle boks, og den bootede jo fint osv. Men den kunne bare ikke komme online, og jeg synes ikke jeg kunne se nogle fejlbeskeder.

Men 20 minutter før jeg tog på ferie, så satte jeg harddisken over i min XP boks. Og så virkede DHCP fint... efter at jeg havde releaset IP'en i XP, altså.

Så det ser ud til at jeg må geninstallere BSD, fra den gamle boks?

Mange tak for hjælpen AndersBramsen! Jeg skulle jo alligevel release IP'en fra XP, det havde jeg ikke lige kunnet gennemskue - så tak for det! :)