Avatar billede thomastegl Nybegynder
10. april 2003 - 15:33 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Skal have banket en server sammen!

Har 12-15 pc'er som er koblet sammen i et lille netværk.

Kunne godt tænke mig en server som grundstamme i dette netværk. Er ikke så stærk udi det med servere, men jeg tror nok jeg vil have følgende:

Web, netværk, fil, klient, ftp (og måske senere mail)
Den skal ikke hoste hjemmeside.

Altså: Ca. 80 forskellige brugere skal kunne logge ind på systemet, og har så sin egen "lagerplads" på serveren, hvor deres dokumenter gemmes, ligesom de kan spille over netværket og gå på internettet.

Pc'erne kører med win98SE, og det vil jeg af flere grunde gerne fortsætte med!

Kan jeg anvende Linux på serveren eller skal der win platform på???

Hvilke krav skal jeg stille til serveren (hardware) når det ikke er fantastisk vigtigt, at den har oppetid på 100%. (Den skal godt nok køre 24/7, men verden går ikke under fordi den går ned ved enkelte tilfælde)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
10. april 2003 - 15:35 #1
bare køb en lille server, kan jo sagtens bare være en arbejdsstation/normal pc, hvor du f.eks lige installere Win2k på..
Og så en stor HD i, og en CPU på ca min 400MHz, det skulle være rigeligt...
Avatar billede thomastegl Nybegynder
10. april 2003 - 15:43 #2
Kan den overhovedet køre med Linux sammen med win98SE
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. april 2003 - 15:53 #3
hvis du vil køre linux skal du kigge efter programmet Samba, der muliggør at bruge linux som filserver m.m. for windows klienter.

hvis du vil køre windows på den, er du nødt til at erhverve dig server versionen, pga. antallet af pc'ere.
hvis man bruger en normal windows 2000 professional på serveren kan der max. være 10 pc'ere koblet på den af gangen.
Avatar billede mortenk Nybegynder
10. april 2003 - 15:54 #4
Køb en ganske normal maskine. 500-600 Mhz min. og 256 ram. Installer herefter en Linux SME server, som kan downloades gratis fra nettet.
SME serveren kører, sammen med Linux, systemet Samba, en domæne-server, der får det til at ligne en NT server. Enormt smart når du ellers arbejder med Windows. SME kan alle de ting du har listet op, og er meget nem at sætte op!
Avatar billede thomastegl Nybegynder
10. april 2003 - 16:32 #5
Har allerede leget lidt med SME, og det virker da også umiddelbart OK.

Men altså: Køb en ganske alm. PC uden fancy features som redundant Strømforsyning, scsi, raid mm.???

Hvad er vigtigst: Ram eller CPU???

Er ganske alm. netkort OK, eller skal der investeres i specielle mærker???
Avatar billede mortenk Nybegynder
10. april 2003 - 16:45 #6
normalt netkort til 100-150 kr. ram er klart vigtigst det er vigtigt der er mindst 256 Mb for at det kører stabilt.
Hvis du vil have en meget stor delt disk er det selvfølgelig nødvendigt med RAID, men ellers er ingen specielle features nødvendige. SME kører perfekt på en helt almindelig pc med cd-rom om netkort.
Avatar billede thomastegl Nybegynder
10. april 2003 - 20:54 #7
Det prøver jeg...

Tak for hjælpen!