Avatar billede nettrain Nybegynder
10. april 2003 - 14:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tælle hvor mange der downloader...

Jeg skal bruge en counter der kan tælle hvor mange gange der er blevet downloaded et program fra min side (det gør de ved at klikke på et link).

Det samlede antal klik skal så skrives ud på siden, så man kan se hvor mange der har hentet programmet.

Hvordan gør jeg det? er ikke den store haj til ASP!
Avatar billede toctoc Nybegynder
10. april 2003 - 14:54 #1
Der er mange muligheder.

Basalt set må du foretage dig et af to. Og du må vælge den første dersom du ikke har adgang til en database på dit site. Det du også skal undersøger er om hvad din udbyder understøtter af sprog, PHP, ASP, Perl eller andet.

1) Du kan skrive til en logfil hver gang en trykker på knappen
2) Du kan skrive til en database hver gang en trykker på knappen

Jeg kan godt lave det i ASP eller Perl men er lidt rusten i PHP arbejder simpelthen ikke nok med det!

Mvh. TocToc
Avatar billede nettrain Nybegynder
10. april 2003 - 14:55 #2
Det skal være i ASP og helst med en database fil! :)
Avatar billede medions Nybegynder
10. april 2003 - 14:57 #3
Du laver bare en funktion der videre stiller til flg. SQL statement:

strSQL = "UPDATE tblTabelNavn SET AntalHits = AntalHits + 1 WHERE id = " & Request.Form("id")

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
10. april 2003 - 15:00 #4
Fx. hvis du har dette

<a href="downloadfil.asp?id=1&Filnavn=icq.exe">Filnavn</a>

og i dit downloadfil.asp dokument skriver du:

<%
    Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Set objRs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")

    objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db1.mdb")

    strSQL = "UPDATE tblTabelNavn SET AntalHits = AntalHits + 1 WHERE [id] = " & Request.QueryString("id")
    objConn.Execute(strSQL)

    Response.Redirect("filer/" & Request.QueryString("Filnavn"))
%>

//>Rune
Avatar billede toctoc Nybegynder
10. april 2003 - 15:02 #5
Som Rune siger! Hvis du vil ha' en af os til at lave det så sig til, Det nemmeste er nok at du leverer os din HTML og fortæller hvilket link/hvilken knap der skal bruges så tager vi den derfra.

Mvh. TocToc
Avatar billede nettrain Nybegynder
10. april 2003 - 15:05 #6
det vil sige at hvert link den skal tælle et klik på skal se sådan ud fx:

<a href="downloadfil.asp?id=1&Filnavn=icq.exe">Filnavn 1</a>
<a href="downloadfil.asp?id=1&Filnavn=eyeball.exe">Filnavn 2</a>
<a href="downloadfil.asp?id=1&Filnavn=messenger.exe">Filnavn 3</a>
osv....
Avatar billede nettrain Nybegynder
10. april 2003 - 15:06 #7
oki der kommer lidt kode om 2 min....
Avatar billede nettrain Nybegynder
10. april 2003 - 15:14 #8
Det er på denne side det skal være:

<html>
<head>
<title>Download</title>
</head>

<body>
<br>
Klik p&aring; versions nummeret for at downloade.<br>
<br>
<table width="536" border="0" cellspacing="8" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="109"><strong>Indhold:</strong></td>
    <td width="89"><strong>St&oslash;rrelse:</strong></td>
    <td width="76"><strong>Version:</strong></td>
    <td width="73"><strong>Format:</strong></td>
    <td width="141"><strong>Antal downloads:</strong></td>
  </tr>
  <tr>
    <td>lillepause.exe<br>readme.txt</td>
    <td>1,31 MB</td>
    <td><a href="program/lillepause.zip">1.00</a></td>
    <td>*.zip</td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>lillepause.exe<br> readme.txt</td>
    <td>1,31 MB</td>
    <td><a href="program/lillepause.rar">1.00</a></td>
    <td>*.rar</td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>lillepause.exe</td>
    <td>1,54 MB</td>
    <td><a href="program/lillepause.exe">1.00</a></td>
    <td>*.exe</td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>readme.txt</td>
    <td>0,68 Kb</td>
    <td><a href="program/readme.txt" target="_blank">1.00</a></td>
    <td>*.txt</td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede nettrain Nybegynder
10. april 2003 - 15:17 #9
Den ska helst tælle på hvert link hver for sig... hvis i forstår?
Avatar billede medions Nybegynder
10. april 2003 - 15:19 #10
Her har du et eksempel på hvordan du gør:

http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=269

//>Rune
Avatar billede toctoc Nybegynder
10. april 2003 - 15:21 #11
Databasen bør være det simpleste. Opret en Access Database med navnet counter.mdb lav en tabel der hedder counter, med to kolonner, id sæt den til at være autonummerer samt nøgle, dernæst en kolonne der hedder filnavn sæt den til almindelig tekst (skal nok være 250 karakterer således at du kan gemme pathinformation).

Når du loader din side kan du checke antallet af downloads ved at lave følgende forespørgsel til databasen:

SELECT COUNT(*) FROM counter where filnavn='icq.exe';

her får du leveret et tal tilbage som indeholder antallet af rækker hvopr filnavn = icq.exe. Dette tal kan du så udskrive på din side.

Mvh. TocToc
Avatar billede toctoc Nybegynder
10. april 2003 - 15:24 #12
Eksemplet fra Rune benytter sig af Cookies og er en anden måde at gøre det samme på uden database så vidt jeg kan se.

:-)
Avatar billede nettrain Nybegynder
11. april 2003 - 09:25 #13
Runes link til activedeveloper.dk var jo lige det jeg ledte efter, det virker helt efter hensigten, nu har jeg så bare imidlertid fundet ud af at SKOD b-one.nu ikk eunderstøtter Acces databaser... seriøst hvor tyndt er det... skod firma, og deres servere kører af lort....

Sådan, dagens sure opstød, nu er vi klar til en ny spændende dag... :)

Men tak for linket Rune, lige det jeg skulle bruge.
Avatar billede medions Nybegynder
11. april 2003 - 09:52 #14
-Fair nok ;o)
Jeg kan trygt anbefale AZero.dk ! Det har jeg brugt i snart 3 år..
Thx 4 Poinz

//>Rune