Avatar billede woolbox Nybegynder
10. april 2003 - 06:50 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Cluster / low bandwidth demomiljø

Hej

Jeg vil gerne igang med at teste lidt Exchange, AD mm. i lidt større målestok.

I den forbindelse vil jeg hører om der er nogen der kender til:

- En måde at sætte et cluster op, uden at være i besiddelse at et externt, shared diskkabinet?

- En registry setting eller lille util som kan sætte bandwidth på et givet NIC til ... hvad som helst - Jeg vil nemlig gerne teste noget public folder replikering, AD replikering og GPO'er over slow links

Håber i kan hjælpe, til at starte med giver hver bid 30! :)

/ras
Avatar billede woolbox Nybegynder
10. april 2003 - 06:52 #1
Det er lidt tidligt om morgenen, så hvis det ikke fremgår af ovenstående: Formålet er at have et lille miljø med 3-4 servere (gamle P2'ere) bestående af et cluster og de(n) (to) sidste skal så forbindes med de andre via et kunstigt WAN, hvor jeg har sat NIC hastigheden ned, fx. 128kb :)
Avatar billede venturer Nybegynder
10. april 2003 - 08:48 #2
Kan starte med at fortælle at du ikke kan afvikle clusterservicen uden hardware til formålet.
Avatar billede jensendk Nybegynder
10. april 2003 - 08:52 #3
Du sætter normalt bandwidth på dine fiberlink kort, og uden eksternt diskkabinet bliver der sgutte meget cluster, allerhøjest en enkelt munk i køkkenhaven
Avatar billede woolbox Nybegynder
10. april 2003 - 10:55 #4
Hmm, fuck! Det anede mig med clusteret! - Jeg havde håbet at man kunne omgå det på en eller anden måde, kan man ikke fuske lidt med noget IDE-kabling eller noget!? :) God damn, så er den eneste måde at blive bedre til cluster altså at have hardware til 30.000 stående, som er spildt da det kun bruges til test! :( Pis. Hvad med Linux clustere, de behøver da ikke fælles diske!?

Nå, men nummer to forstår jeg ikke helt jensen, har sgutte fiberlink! :) - Bare standard 10/100 hvor jeg gerne vil kunne ændre hastiheden. Helst helt ned og simulere ISDN, standard ADSL og sådan, men jeg kan kun vælge 10 eller 100 :(
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. april 2003 - 11:02 #5
woolbox>>> Man kan godt sætte et Linux cluster op uden et fælles storage array. F. eks. vha. filsystemet CODA hvor flere filservere samarbejder om at tilbyde en eller flere logiske netværksdiske.
Avatar billede jensendk Nybegynder
10. april 2003 - 11:03 #6
Troede det var båndbredde til sandelen af clusteret, den sætter du nemlig på dine HBA'er.

Et linux cluster kræver det samme i hardware, som et Novell eller Windows cluster gør.. Shared diske, et heartbeat link, og failover software (samt en masse små detaljer som fiberswitche)

Du får ikke meget cluster for 30.000...
Avatar billede woolbox Nybegynder
10. april 2003 - 11:06 #7
_darkstar_ - kan man så gøre det samme i Windows med DFS? ;)

Hmm, men ingen der ved hvordan med sløver netkort ned? :)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. april 2003 - 11:13 #8
Det ved jeg ikke om man kan.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. april 2003 - 11:14 #9
jensendk>>> Man kan altså godt lave et pnæt Linux cluster uden et delt storage array. Selvfølgelig virker det anderledes, men det giver mulighed for at have drev som "betjenes" af flere, redundante servere.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. april 2003 - 11:14 #10
pnæt => pænt.
Avatar billede mountainman Nybegynder
10. april 2003 - 11:27 #11
Du kan prøve med WM-ware (Virtuelle maskiner på samme PC) http://www.wmware.com

Det kan gøde det....
Har set det, men ikke selv prøvet.....
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. april 2003 - 11:52 #12
Det er en god idé til testformål, men i praksis giver den jo ikke meget bedre driftsstabilitet.
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. april 2003 - 03:25 #13
VM-ware desktop understøtter vidst ikke shared adgang til virtuelle drev. Det kan deres GSX-server derimod! :) Jubii, koster bare ligeså meget som et aldrende cluster! :( $3025 for 2 Processors, $6050 for 4 Processors!

Men VM-ware er fedt til at teste med! :) - Bruger det lige nu til en Exchange certificering.

Men! :) - Ingen der har noget bud på bandwidth reduction på network interfaces?? :)
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 08:40 #14
Du kan bruge et NulModem kabel (Et krydset kabel til COM porten) til at forbinde 2 maskiners COM porte, og instalere en modem-driver på hver maskine.
Avatar billede jensendk Nybegynder
11. april 2003 - 08:42 #15
darkstar> Ja, men har ikke rigtig noget med et cluster at gøre at kunne tilgå shared resource på andre servere... Falder serveren ud, er der jo ingen redundans...
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. april 2003 - 08:49 #16
Jeg tror jeg har opgivet cluster delen, nu tænker jeg mest på WAN/slowlink emulering :) - Og ja, nullmodem var da en rigtig god ide, hvad er det lige båndbredden er på sådan en fætter?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 08:56 #17
Båndbreden af en nulmodem kommer an på opsætning af "modem" og COM port.
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. april 2003 - 09:15 #18
tpo -> Je sais, det er jo supergenialt - det var mere loftet jeg tænkte på! :) - Det kan jeg nemlig ikke lige huske :)
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 09:18 #19
Du kommer nok ikke højere op end et 56K modem.
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. april 2003 - 09:20 #20
Ok, tak for hjælpen(s) :)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
11. april 2003 - 10:24 #21
jensendk>>> Der *er* faktisk redundans i det setup som jeg skriver om. Der er flere servere som synkroniserer med hinanden og klienterne finder selv en server som er oppe.
Avatar billede woolbox Nybegynder
24. april 2003 - 00:22 #22
Hmm, kan man snyde lidt ved at sætte to SCSI controllere på samme kabel. Hvordan opfører diskene sig så, og kan begge controllere måske se diskene?

Og lige for en god ordens skyld, det er KUN til test og ikke prod! :)
Avatar billede woolbox Nybegynder
01. maj 2003 - 01:16 #23
Bare lige hvis der er nogen der selv skulle have lyst til at lege med det, så har jeg fået bekræftet at følgende virker som shared disc til et cluster:

1. èn disk på ét kabel, med en controller fra hver node i enderne.
2. To VM-ware maskiner, først oprettes en alm. ekstra VM-disc på node 1, herefter slukkes denne. Så tilføjes en ekstra disk til node 2, og bruger den fil som node 1 netop har lavet. Når begge noder har berørt VM-disken og den er signeret, partitioneret og formatteret slukkes begge noder, disken sættes til non-persistent og begge noder startes samtidig. Herefter følger alm. cluster installation! :) Det skal lige siges at non-persistent diske i VMW slettes ved power off, så derfor bruge suspend istedet! :D (reboot sletter ikke diskene).
Avatar billede woolbox Nybegynder
02. maj 2003 - 14:12 #24
Og får lige selv at svare på mit andet spørgsmål selv!! ...

Shunra\Stratus, \Cloud og \Storm er tre produkter som kan bruges til at emulere WAN-links, man definerer båndbredde, packetloss og latency - super perfekt!!!

\Storm er en HW-box til complexe lab setups

\Stratus:
Ideal for corporate development teams and Independent Software Vendors (ISVs), Shunra\Stratus is a software product that enables application developers to ensure that their code is network ready. As an essential part of code and unit testing, Shunra\Stratus immediately provides developers with added visibility into the behavior and performance of their software module over a virtual WAN - from the end user perspective.
By ensuring that all software modules are optimized for network readiness, Shunra\Stratus empowers developers to deliver robust applications that will deploy smoothly and perform optimally over the target network.

\Cloud:
The industry-standard WAN emulation software product, Shunra\Cloud enables users to accurately determine the performance of any application, technology, or service over a point-to-point WAN, prior to deployment.

Men tak for hjælpen alligevel ;)