Avatar billede all_for_you Nybegynder
09. april 2003 - 18:26 Der er 7 kommentarer

Hvordan afspilles musik hurtigt på nettet

Kan man bruge streaming til at afspille musik.

Hvad har www.businessvoice.com fx brugt, for at spille filerne så hurtigt?

Hvilke format ligger de i? mp3, 56kbs osv.

Tak for hjælpen
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. april 2003 - 18:36 #1
Flash. Og derfor er det ikke streaming.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
09. april 2003 - 18:59 #2
businessvoice.com er lavet i flash. Men det er nu alligevel streaming!

Flash er bare en skabelon, hvorpå der sandsynligvis er brugt mp3'ere. Og flash kan sagtens streame mp3. Det er meget nemt at lave. :o)

Ellers kan du på microsoft hente en gratis encoder til lyd og video-filer, så du selv kan konvertere audio til streaming, så det kan hentes i eks. windows media player. Du kan også bruge realaudio/video, der også er et streaming-format.

Men businessvoice er mp3'ere, der bliver streamet gennem flash.

/Michael
Avatar billede all_for_you Nybegynder
09. april 2003 - 19:05 #3
Hej Michael
Hvis jeg sender dig 20 filer (lægger dem på nettet kan du så streame dem? Det er som det er nu, lægger filerne uden for flashen og bliver hentet ind i flash
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. april 2003 - 19:08 #4
Ret mig hvis jeg tager fejl. Men mig bekendt streamer flash ikke, men benytter derimod progressiv downloading af filen. Du vil derfor ikke kunne opnå alle de fordele der følger med at bruge en streaming server (live broadcasts, DRM, spejling osv osv). Såfremt man ikke har brug for alle disse ting er progressiv downloading naturligvis fint, men det gør det jo ikke til streaming.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
09. april 2003 - 21:52 #5
Jeg har heller ikke sagt noget om, at Flash streamer, kun at det er en skabelon over noget andet.

Eksempelvis kan du da sagtens høre DRradio gennem Flash. (http://www.dr.dk/netradio/netradiohelp.shtml) og det kører da fra en streaming server.

Macromedia, punkt 8, Director:
http://www.macromedia.com/devnet/mx/director/articles/top_ten_reasons.html

Lidt mere, Flash:
http://webforums.macromedia.com/flash/messageview.cfm?catid=194&threadid=575030&highlight_key=y&keyword1=stream&keyword2=audio
http://webforums.macromedia.com/flash/messageview.cfm?catid=194&threadid=443173&highlight_key=y&keyword1=stream&keyword2=audio

Jeg er ikke helt sikker på, hvad progressiv downloading er, da som jeg læser det, så er det noget med at downloade bid for bid. Men ved du laver streaming gennem flash, så bliver mp3'eren ikke downloadet til ens cache.

All for you>
Nej, det gør jeg ikke. Så skal der noget andet end 30 point til. :o)

Jeg foreslår dig, hvis det bare er små-ting, du skal lave - og ikke regner med at ha' 20-50 samtidige brugere, at du bare henter Windows Media Encoder (gratis) og selv konverterer dine filer til wma-format. Så kan du sagtens lave noget, hvor musikken hurtigt bliver hentet.
Men hvis du skal ha' det som på businessvoice.com, så skal du bruge flash.
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. april 2003 - 22:57 #6
Uden at hænge mig for meget i ordkløveri, vil jeg dog påstå at Director IKKE er flash. Som Macromedia skriver, så er en af fordelene frem for flash at du kan streame. DR's netradio er en flash kontrol der via javascript styrer en windowsmediaplayer kontrol. Men for at forsøge at blive ved emnet for det oprindelige spørgsmål, så kan du ikke streame fra flash, og hvis du streamer vil du have buffer tid og dermed vil din musik ikke starte med det samme. Den nye streaming server fra Microsoft, der kommer sammen med Windows 2003 server, lover at løse dette. Derudover er kan Helix serveren fra Real, mig bekendt, også noget lignende. Det grundliggende princip bag begge løsninger er ikke at fjerne bufferen, men derimod eliminere den tid det tager at fylde denne. Det gøres ved at de første 5 sek. (bufferen) sendes ved f.eks. 1000 gange hastighed. Således er det overvejende sandsynligt at denne løsning ikke vil virke for alle klienter (f.eks. ikke får folk med meget lav båndbredde).
Avatar billede _michael_ Nybegynder
09. april 2003 - 23:22 #7
Christian> Cool nok. Og næh. Director er ikke Flash, sendte bare et par links til begge, da de er fra samme udvikler. That's all. Egentlig også ligemeget.
Men ok. det lyder spændende med window 2003 server.

Og for at vende tilbage til emnet. Flash-filerne fra businessvoice.com er næsten med sikkerhed flash-filerne (og de er ikke streamet her), hvori der er importeret mp3-filer, som så bliver afspillet, når der er behov for det. Flash har en rimelig god komprimering af lyd-filer, så filerne ikke fylder så meget.

Flash kan dog også bruges som eks. DR.dk har gjort det, som en skal, der bliver lagt over noget andet.