Avatar billede viperhifi Nybegynder
09. april 2003 - 15:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Harddisk væk efter formatering?!

En af mine flinke "venner" var så sød til en fest i Lørdags og genstarte min Win98Se pc'er
for herefter at skirive Format c: (!)
Alt er selvfølgelig væk! (
Meeen, nu vil jeg jo gerne geninstallere Win98Se, harddisken som er formateret opfører sig sgu'
lidt underligt (IBM Deskstar 120GXP, 80Gb), jeg kan ikke få Fdisk til noget som helst (fra bootdisk),
Ligemeget hva' jeg vælger i Fdisk's menu, låser computeren bare, og HDD lampen lyser.....(
Har så prøvet at boot'e fra Win98Se Cd'en, men den vil ikke installere pga. en Master boot error eller lign.?! Hva' pokker er der sket?, harddiske burde kunne jo tåle en formatering??!!!
Den er foresten 3 måneder gammel, og virkede uden problemer før min "vens" stunt!
Har hørt noget med FDISK/MBR, men tør man det?!
Bios finder harddisken uden problemer, men jeg kan ikke få forbindelse!!!
Så hjæææælp!!!!
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2003 - 15:25 #1
Lyder som en ramblok, der er stået af.
Avatar billede professoren Nybegynder
09. april 2003 - 15:37 #2
du kan forsøge at undelete og unerase, hvis du har Norton's utilities liggende....
Avatar billede mcgoat Nybegynder
09. april 2003 - 15:38 #3
Du kan sagtens køre en fdisk /mbr.. det burde klare problemet med mindre at den er defekt hardwaremæssigt...
Avatar billede viperhifi Nybegynder
09. april 2003 - 15:39 #4
Ramblok?! Hva' har det med harddisken at gøre?
Brænder ram af under formatering?!
Har kørt simmtester uden probs......

Og jeg har ikke Norton utils...
Avatar billede clscableguy Praktikant
09. april 2003 - 15:41 #5
Det er et boot problem du har. Du skal lave en bootdiskette og derfra fdisk og formatter. Hvis dette ikke hjælper så skal du sætte harddisken over i en anden maskine og fdisk og formatter lortet. Så kører det bare derud af.
Avatar billede viperhifi Nybegynder
09. april 2003 - 15:48 #6
Har desværre ikk' en anden maskine.... :o(
Men Fdisk/mbr kan det skade noget?
Har læst forfærdelige ting på nettet!
Har hentet et program "Drive Fitness Test" fra ibm, ka'
det bruges til noget?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
09. april 2003 - 15:49 #7
fdisk /mbr skader intet... den laver bare en ny boot record.. har gjort det massere af gange... Kender ikke rigtig det andet program desværre.. men prøv en fdisk /mbr og opret en partition bagefter og formater den...
Avatar billede torleifj Nybegynder
09. april 2003 - 15:57 #8
Det klassiske svar på "Eksperten" er at bruge DFT. Jeg kender det ikke selv og ville til enhver tid bruge FDISK til Linux (kan langt mere end Win FDISK), men de fleste Windows brugere bliver jo lidt skræmt over at skulle bruge en Linux CD.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
09. april 2003 - 16:41 #9
fik du det til at virke?
Avatar billede viperhifi Nybegynder
09. april 2003 - 22:17 #10
Ja kørte "DFT" og fik den til at virke meeen.....
Nu er min anden harddisk pludselig tom?
Jeg har ikke formateret den eller noget som helst?
Den har været disablet i bios'en under forløbet med rep.
af min masterdisk....?
Når jeg ber DFT om at køre en test på den kommer den og siger
device not avaiable, men den kan godt se at den er der???!!!
Under min nyinstallerede WIN98SE finder jeg osse drevet, bare tomt?!
Hvor f***** er alle mine data blevet af?!
Knap så fedt når backuppen ligger på den!
Avatar billede torleifj Nybegynder
09. april 2003 - 22:54 #11
Det lyder vist desværre som om du er kommet til at formatere C: på et tidspunkt hvor du ikke havde nogen gyldig partition på master drevet. Så vil den vel vælge disk 2 som C: og skriver man format c: så.....

Men hvordan det kan ske hvis den er slået fra i BIOS, det ved jeg ikke.

Er du helt sikker på at disk 2 er konfigureret korrekt nu? Kan du køre scandisk på den uden fejl (LAD ENDELIG IKKE SCANDISK RETTE FEJL ENDNU)? Kan du skrive til den og læse igen?
Avatar billede viperhifi Nybegynder
09. april 2003 - 23:23 #12
Jeg har prøvet et recovery program "R-undelete" og den finder alle filerne
på mit D drev, men da det er en demo version kan jeg ikke genskabe dem!
Kender du nogle gode recovery programmer?
Scandisk uden fejl, kan skrive til den og læse igen.....
Men nu har jeg set at filerne stadigvæk ligger der, jeg kan bare ikke læse dem?
Avatar billede torleifj Nybegynder
10. april 2003 - 07:16 #13
Næh, jeg har aldrig stået med problemet. I virkeligheden tror jeg der er en unformat mulighed i windows, men jeg har ikke prøvet det.

Jeg har Norton Systemworks og jeg vil tro at den kan gøre det. Den kan ihvertfald hvis den har været installeret inden katastrofen. Jeg vil godt bruge lidt tid på at finde ud af om den kan, jeg kan nok finde en disk, jeg kan formatere. Nu er den jo ret dyr, så det giver vel kun mening hvis du bor i nærheden af Ballerup eller Slangerup så vi kan gøre tricket i min maskine.

Problemet er at du kun har 1 forsøg. Kikser det er data med sikkerhed tabt. Hvor stor er disk 2? Måske var det en ide at tage en sektor for sektor kopi men ghost og eksperimentere med kopien. Det er dog ikke ret sjovt hvis disken er meget stor. Jeg regner forresten med at få en ny 80G i dag, så lige præcis nu vil jeg kunne hjælpe.

Hvad er det iøvrigt for et filsystem?

Måske skal du bare betale og se glad ud......
Avatar billede viperhifi Nybegynder
10. april 2003 - 08:22 #14
Jeg bor på Østerbro.... :o)
Er Norton Sytemsworks så dyr?
Harddisken er på 8,4 Gb, Udma33, Fat32.
Og fungerede fint inden jeg skulle redde mit andet drev!
Men som sagt kan Win98Se/DOS ikke se der ligger noget på den....
Det ska' helst bare lykkes, min kærestes eksamensopgaver ligger
på den! :o(
Men det er ikke alt fra disken jeg ska' bruge.....højst ½ Gb...
Kan det foresten være fordi jeg ikke enablede disken i bios inden
jeg installerede Win98Se?
Avatar billede torleifj Nybegynder
10. april 2003 - 10:22 #15
> Kan det foresten være fordi jeg ikke enablede disken
> i bios inden jeg installerede Win98Se?

næh, det kan jeg overhovedet ikke forestille mig.

Den med eksamensopgaven kan jeg godt se er en katastrofe. Det må være nok at du skal have nye venner, skidt hvis du også skal have ny kæreste :o)

Skal man lave en sektor for sektor kopi er de ligegyldigt hvor megen plads der er brugt og hvor meget man skal fiske ud. Det eneste, der tæller, er diskstørrelsen. Hvis du tør lade mig gøre det vil jeg gerne forsøge for dig med størst mulig forsigtighed, dvs. kopi med Ghost og fedte med kopien, ikke originalen. Vi skal bare i givet fald lige finde en måde at udveksle kontaktinformationer på, måske en midlertidig e-mail adresse. Jeg har ikke adgang til webmail fra arbejdet, så det må vente til jeg kommer hjem med mindre du har en ide.
Avatar billede viperhifi Nybegynder
10. april 2003 - 17:47 #16
Jubiiii!!!
Jeg købte "R-undelete" på deres hjemmeside for 30$, hentede det, kørte det,
o det genskabte hele mit D drev, det lykkedes af genskabe ca 40000 ud af 41000 filer, så nu er jeg en glad mand!!!
Avatar billede torleifj Nybegynder
10. april 2003 - 18:22 #17
Kanon! Tillykke.

Og så det vigtigste: Var eksamensopgaven blandt de 40000 filer eller blandt de 1000?
Avatar billede viperhifi Nybegynder
10. april 2003 - 21:44 #18
De var blandt de fundne! ;o)
Avatar billede nicklas20 Nybegynder
02. juni 2003 - 19:47 #19
Kan jeg ikke få lov til at få en kopi af R-undelete?? jeg er vildt på spanden med min 80 Gb maxtor HDD - lidt hjælp villle være rart :-)