Avatar billede 2001stausholm Nybegynder
09. april 2003 - 12:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gruppering / Top1

Jeg vil gerne lave en speciel sortering. Hvis vi forestiller os at vi har en tabel hvor jeg gerne vil alle record ud af en liste og kun vise den nyeste hvis der er gengangere. Hvordan kan man det. Jeg har prøvet med noget der ligner

SELECT Top 1 punkt, * FROM dbo_status where active like yes

Databasen er Access
Avatar billede dk_akj Nybegynder
09. april 2003 - 12:15 #1
Kan du give et eksempel på data i dbo_status ??

//akj
Avatar billede mm12010 Nybegynder
09. april 2003 - 12:15 #2
måske:

SELECT MAX(dato) AS maxdato, MAX(ID) AS maxofid, MAX(emne) AS maxofemne FROM  dbo_status where active like yes GROUP BY dato ORDER BY MAX(dato) DESC
Avatar billede dk_akj Nybegynder
09. april 2003 - 12:28 #3
Her er et eksempel jeg har strikket sammen.

http://www.eybye-kjaer.dk/uploads/files/db7.mdb

//akj
Avatar billede 2001stausholm Nybegynder
09. april 2003 - 13:31 #4
DBO_Status

ID_Status = unike
Punkt = text
fejltext = text
active = yes/no

DK_akj Kan du gemme i Acces 97 format, jeg kan ikke se ind i databasen

/2001Stausholm
Avatar billede dk_akj Nybegynder
09. april 2003 - 13:39 #5
Avatar billede 2001stausholm Nybegynder
09. april 2003 - 13:45 #6
Kanon dk_akj
Ser godt ud. Jeg havde regnet med at skulle lave det i Select-strengen, men hvorfor det, når man kan gøre det i databasen.

/Takker
Avatar billede dk_akj Nybegynder
09. april 2003 - 13:47 #7
Man kan jo ligesågodt gøre det let for sig selv :-)

Det med at lave rapporter af flere queries/views gør faktisk mange sql'er mere overskuelige.

Tak for pts.

//akj