Avatar billede dolemite Nybegynder
09. april 2003 - 11:13 Der er 4 kommentarer

Valg af filsystem for brænding af DVD video

Mit spørgsmål drejer sig om kompatibilitet mellem filsystemet på en brændt DVD (video) og så standalone DVD-afspillere!

Jeg bruger Ahead Nero Burning Rom og har henholdsvis læst om de forskellige filsystemer der er at vælge imellem (ISO og UDF) på nettet og jeg har selv testet de forskellige filsystemer. Jeg har fundet ud af, at vælger jeg DVD-video i guiden (ISO og UDF) så bliver den færdige DVD kompatibel med nogle afspillere men ikke andre. Brænder jeg DVD'en som DVD-ROM (UDF 1.02) så er det færdige produkt igen ikke kompatibel med nogle afspillere. Jeg fandt så ud af, at brænder jeg filerne som Data-DVD (ISO 9660) så virker den brændte DVD i alle 5 maskiner jeg har testet på (hvis jeg vel at mærke brænder 1X hastighed og bruger kvalitetsmedier)!

På en MAC får man slet ikke muligheden for at vælge imellem alle de filsystemer der er, der vælges UDF som standard, og den version af UDF der bruges er kompatibel.

På en PC er det p.t. et gedemarked.

Nok om det. Her kommer mit spørgsmål:

Jeg har på fornemmeren, at DATA-DVD (ISO 9660) ikke er den rigtige måde at brænde DVD video på, selvom jeg har haft succes med det! Hvad skal jeg vælge i Nero (eller et andet program (hvis Nero p.t. ikke er godt nok)) hvis jeg skal brænde en DVD der er så kompatibel som overhovedet muligt?

Nå jeg mener kompatibel, så mener jeg, at afspilleren godkender disc'en som en videodisc og spiller indholdet!

VH

Dolemite
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
09. april 2003 - 11:16 #1
<-- følger lige med
Avatar billede vian Nybegynder
29. april 2003 - 20:33 #2
Jeg bruger RecordNow, som fulgte med min DVD brænder. Her kan man ikke vælge 'DVD Video', som man kan i Nero. Her kan man kun vælge 'Data', og jeg har aldrig haft problemer med at afspille mine brændte videoklip eller DVD backup'er, så jeg tror ikke at Data er et "forkert" format at brænde i - heller ikke i Nero, som jeg også har benyttet en smule til DVD brænding, idet Nero fulgte med til min CD brænder i sin tid. Her benytter jeg også altid 'Data'.
Avatar billede dolemite Nybegynder
14. juli 2003 - 08:14 #3
Tak for indlæget, men der er dog problemer med brænding af dvd-video som data-dvd. Se mit nye indlæg!
Avatar billede lindskou31 Nybegynder
18. november 2003 - 10:53 #4
hej prøv MAGIX Movie to cd og DVD