Avatar billede alexbp Nybegynder
08. april 2003 - 20:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

'CopyFile' og 'CopyFileEx' - Error: 2 ved GetLastError ???

CopyFile vil ikke kopiere filer ??? - Se følgende, evt. hele proceduren i context nederst !

Denne kode er i en unit, uden TForm

<Snip>

FOR idx := 0 TO NumOfAttFiles-1 DO
      Begin
        SourceFile := OutAttFileNames[idx];  // => er en TStrings fra en TOpenDialog på en Form
        //TargetFile := OutAttachmentSavePath + '*.*';
        TargetFile := OutAttachmentSavePath + ExtractFileName(SourceFile);
----------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------->
>>>>>>
        //CopyFile(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),FALSE);
      IF not
Windows.CopyFileEx(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),dummyPointer,dummyPoi
nter,pCancel,dwCopyFlags) then
          Log('Copy file failed, error ' + IntToStr (GetLastError));

<snip>

Mvh

Alex

----------------------------------------------------->>>

Det er meningen, at nogle filer, som udpeges i anden unit, via TOpenDialog,
giver en "TStrings" som jeg itererer gennem, og vil så kopiere fra den
fil-navn, til en lokal temp folder under Prog-run-time.
Kompilerer og kører fint, men ingen filer kopieres ???

Procedure
TTeleEmail.PackReplyEmlAttachments(SubFolder,EmlFileNameAndExt:String;VAR
ChilkatEmailObj:ChilkatEmail;OutAttFileNames:TStrings;VAR
NumOfAttFiles:Byte);
VAR
  idx:Byte;

OutAttachmentSavePath,NewTempAttachmentDir,SourceFile,TargetFile:WideString;
  pCancel,dummyPointer:Pointer;
  dwCopyFlags:Word;
  debugDummy1:String;
  searchResult:TSearchRec;
  sRes:Integer;
  resCopyFile:LongBool;
Begin
  idx := 0;
  NewTempAttachmentDir := CurrentDir + '\' + TempFileFolder + '\' +
SubFolder + '\' + OutAttachmentsSubFolder;
  NumOfAttFiles := OutAttFileNames.Count;
  ChilkatEmailObj.Mailer := DefaultXMailerTag;
  try
    MkDir(NewTempAttachmentDir);
    if IOResult <> 0 then
      Log('Cannot create directory ... - '+NewTempAttachmentDir)
    else
      Log('New directory created ... - '+NewTempAttachmentDir);
  except
    Log('Cannot create directory ... - '+NewTempAttachmentDir);
  end;

  OutAttachmentSavePath := CurrentDir + '\' + TempFileFolder + '\' +
SubFolder + '\' + OutAttachmentsSubFolder + '\';
  //pCancel:=Addr(Cancel);
  dwCopyFlags := COPY_FILE_RESTARTABLE;

  IF (NumOfAttFiles > 0) THEN
  try
    // Copy file(s)
    //CopyFileEx(SourceFile,TargetFile,NULL,NULL,pCancel,dwCopyFlags);
    FOR idx := 0 TO NumOfAttFiles-1 DO
      Begin
        SourceFile := OutAttFileNames[idx];
        //TargetFile := OutAttachmentSavePath + '*.*';
        TargetFile := OutAttachmentSavePath + ExtractFileName(SourceFile);
----------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------->
>>>>>>
        //CopyFile(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),FALSE);
      IF not
Windows.CopyFileEx(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),dummyPointer,dummyPoi
nter,pCancel,dwCopyFlags) then
          Log('Copy file failed, error ' + IntToStr (GetLastError));
----------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------<<
<<<<<
        debugDummy1 := 'pause';
      end;
  except
    // Handles copy error(s)
    Log('TeleEmail01.PackReplyEmlAttachments-> Error: OutAttachmentFile
could was not copied correctly/not found');
  end; // try .. except

  sRes := FindFirst(OutAttachmentSavePath + '*.*',faAnyFile,searchResult);
  IF sRes = 0 THEN // = = Result was success, files found
    try // try (2)
      While sRes = 0 DO
        Begin
          //IF (searchResult.Attr and faDirectory) <> faDirectory THEN
            Begin
              if (searchResult.Name <> '') THEN
                ChilkatEmailObj.AddFileAttachment(OutAttachmentSavePath +
searchResult.Name);
            end;
        sRes := FindNext(searchResult);
        end;
    //except
      //Handle exception
    finally
      FindClose(searchResult);
    end; // end ... try (2)
    ChilkatEmailObj.SaveEml(CurrentDir + '\' + TempFileFolder + '\' +
SubFolder + '\' + ReplyEmailNameInZip);

end;

-------------------------->>>
Her kaldes proceduren med relevante parametre

function TTeleEmail.AddAttToReplyEmail(ContactRespID:String;VAR
OutAttachmentFileNames:TStrings):Integer;
VAR
  NumOfAttachments:Byte;
Begin
  NumOfAttachments := 0;

TeleEmail.PackReplyEmlAttachments(ContactRespID,ReplyEmailNameInZip,ChilkatE
mailOut,OutAttachmentFileNames,NumOfAttachments);

//TeleEmail.PackReplyEmlAttachments2(ContactRespID,ReplyEmailNameInZip,Chilk
atEmailOut,OutAttachmentFileNames,NumOfAttachments,ReplyAttShellListView);
  Log('NumOfOutBound attachments: ' + IntToStr(NumOfAttachments));
end;
Avatar billede martinlind Nybegynder
08. april 2003 - 22:03 #1
prøv at sætte dit dwCopyflag til noget fornuftigt !
Avatar billede borrisholt Novice
09. april 2003 - 08:31 #2
Error 2 betyder :

The system cannot find the file specified

brug

  SysErrorMessage(2)

Jens B
Avatar billede alexbp Nybegynder
10. april 2003 - 10:21 #3
<snip>
dwCopyFlags := COPY_FILE_RESTARTABLE;
<snip>

Hvad er der galt med det ? - Der er 2 muligheder, jeg har valgt en af dem !!!
Avatar billede alexbp Nybegynder
14. april 2003 - 16:29 #4
Helt simpelt test-prog med denne CopyFile virker heller ikke - Hvorfor ??

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  SourceFile := Form1.Edit1.Text;
  TargetFile := Form1.Edit2.Text;
    if FileExists(SourceFile) then
      Begin
        CopyFile(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),FALSE);
        ShowMessage('Filen er fundet ....., og forsøgt kopieret');
      end
    else
      ShowMessage('Filen er ikke fundet ..... en fejl opstod');
end;
Avatar billede alexbp Nybegynder
14. april 2003 - 17:30 #5
Løsning på CopyFile - fejl fundet: -> Lukker selv !

Det er ved en CAST'ing af WideString -> PChar, der åbenbart sker en fejl-ref.

Jeg skiftede WideString VAR'en ud med alm. String som et sidste desperat/tilfældigt forsøgt, og så virkede alt pludseligt.

Jeg må så nøjes p.t. med path + filnavn på max: 255 bytes + 1 byte til length.

Ny 'sovs', der kører:
-------------------------->>>
Procedure TTeleEmail.PackReplyEmlAttachments(SubFolder,EmlFileNameAndExt:String;VAR ChilkatEmailObj:ChilkatEmail;OutAttFileNames:TStrings;VAR NumOfAttFiles:Byte);
VAR
  idx:Byte;
  OutAttachmentSavePath,NewTempAttachmentDir,SourceFile,TargetFile:String;
  pCancel,dummyPointer:Pointer;
  dwCopyFlags:Word;
  debugDummy1:String;
  searchResult:TSearchRec;
  sRes:Integer;
  resCopyFile:LongBool;
Begin
//  Result := 0;
  idx := 0;
  NewTempAttachmentDir := CurrentDir + '\' + TempFileFolder + '\' + SubFolder + '\' + OutAttachmentsSubFolder;
  NumOfAttFiles := OutAttFileNames.Count;
  ChilkatEmailObj.Mailer := DefaultXMailerTag;
  try
    if not DirectoryExists(NewTempAttachmentDir) then
      MkDir(NewTempAttachmentDir);
    if IOResult <> 0 then
      Log('Cannot create directory ... - '+NewTempAttachmentDir)
    else
      Log('New directory created ... - '+NewTempAttachmentDir);
  except
    Log('Cannot create directory ... - '+NewTempAttachmentDir);
  end;

  OutAttachmentSavePath := CurrentDir + '\' + TempFileFolder + '\' + SubFolder + '\' + OutAttachmentsSubFolder + '\';
  //pCancel:=Addr(Cancel);
  dwCopyFlags := COPY_FILE_RESTARTABLE;

  IF (NumOfAttFiles > 0) THEN
  try
    // Copy file(s)
    //CopyFileEx(SourceFile,TargetFile,NULL,NULL,pCancel,dwCopyFlags);
    FOR idx := 0 TO NumOfAttFiles-1 DO
      Begin
        SourceFile := OutAttFileNames[idx];
        //TargetFile := OutAttachmentSavePath + '*.*';
        TargetFile := OutAttachmentSavePath + ExtractFileName(SourceFile); // Virker ikke sådan ...??
        //if FileExists(SourceFile) then
        //  CopyFile(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),FALSE);
        IF not Windows.CopyFileEx(PChar(SourceFile),PChar(TargetFile),dummyPointer,dummyPointer,pCancel,dwCopyFlags) then
          Log('Copy file failed, error ' + IntToStr (GetLastError));

        debugDummy1 := 'pause';
      end;
  except
    // Handles copy error(s)
    Log('TeleEmail01.PackReplyEmlAttachments-> Error: OutAttachmentFile could was not copied correctly/not found');
  end; // try .. except

  sRes := FindFirst(OutAttachmentSavePath + '*.*',faAnyFile,searchResult);
  IF sRes = 0 THEN // = = Result was success, files found
    try // try (2)
      While sRes = 0 DO
        Begin
          IF (searchResult.Attr and faDirectory) <> faDirectory THEN
            Begin
              if (searchResult.Name <> '') THEN
                ChilkatEmailObj.AddFileAttachment(OutAttachmentSavePath + searchResult.Name);
            end;
        sRes := FindNext(searchResult);
        end;
    //except
      //Handle exception
    finally
      FindClose(searchResult);
    end; // end ... try (2)
    ChilkatEmailObj.SaveEml(CurrentDir + '\' + TempFileFolder + '\' + SubFolder + '\' + ReplyEmailNameInZip);

    TeleEmail.DynamicOutAttachmentsRoot := OutAttachmentSavePath;
end;
------------------->>>

Mvh  -> Alex