Avatar billede drachmann Nybegynder
08. april 2003 - 15:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

php på unix server vs. php på windows server

Jeg har lavet et lille program som tilsyneladende virker på en windows server, men går ned på en unix server, hvad skal der ændres i koden for at det virker begge steder. Hvorfor er der denne forskel, og hvad skal jeg gøre for at tage hensyn til dennne. I mit program skriver jeg til en fil med fopen,fwrite.
Avatar billede sone Nybegynder
08. april 2003 - 15:34 #1
hvis du bruger relative stier (../sti/) osv. så er du godt på vej!
- Unix bruger ikke 'c:\...'
Avatar billede fangel Nybegynder
08. april 2003 - 16:07 #2
og du skal sikre dig at du har rettighedder til at skrive i den mappe... det har man normalt ik'... skal først laves...

Morten
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
08. april 2003 - 16:47 #3
ja først og fremmest skal du huske der er forskeld på filsystemet win bruger \ og "unix" bruger /
det var første led.
på win behøver du ikke gøre så meget ved den fil der skrives til. Det gør man også på Unix. den fil der skrives til skal have chmod på 777 så kan det også lade sig gøre
Avatar billede drachmann Nybegynder
08. april 2003 - 17:18 #4
Jeg har ikke stier i mine sætninger det hele ligger i een mappe!
Avatar billede drachmann Nybegynder
08. april 2003 - 17:19 #5
Hvad mener du med at den fil man skriver til skal have chmod på 777? Hvordan giver jeg den det?
Avatar billede drachmann Nybegynder
08. april 2003 - 17:25 #6
Undskyld bacce.dk, det var een trykfejl, det var ikke min mening at afvise dit svar! Du er velkommen til at uddybe dit chmod på 777
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
08. april 2003 - 17:56 #7
Hej igen.
for at give en fil i dit bibliotek chmod kan du bruge dit ftp program.
find filen og højreklik på den og derefter vælger du chmod og taster 777
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
08. april 2003 - 18:08 #8
Du kan naturligvis også skifte chmod på en fil med php. Det gøres sådan her:
chmod("fil.txt",0777);
Avatar billede fangel Nybegynder
08. april 2003 - 19:35 #9
bacce => hvis han sidder lokalt ved computeren kan det også laves via konsollen...

og i win kan man lige så godt bruge / istedet for \... prøv selv...

Morten
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
08. april 2003 - 19:41 #10
hmm ja du kan godt skifte chmod via console det gøres med
chmod /sti/til/fil 777<ENTER>
Avatar billede drachmann Nybegynder
08. april 2003 - 20:57 #11
Jeg forsøgte med chmod og fik denne fejlmeddelelse, nederst kan I se min php-kode...

Warning: chmod failed: Operation not permitted in /usr/www/ydoart_dk/public_html/edito/gemtxt.php on line 24

Warning: fopen("dan.txt", "w") - Permission denied in /usr/www/ydoart_dk/public_html/edito/gemtxt.php on line 25
Kunne ikke åbne filen dan.txt

____________________________________________$filnavn="dan.txt";
$datext="tekst=".$dantext;
chmod("dan.txt",0777);
if(!($fp=fopen($filnavn, "w"))) die ("Kunne ikke åbne filen $filnavn");
fwrite($fp,$datext);
fclose($fp);
Avatar billede drachmann Nybegynder
08. april 2003 - 20:59 #12
Jeg har ikke som Morten nævner gjort noget specielt for at få skriverettigheder til mappen, kan det være problemet, og hvordan gør man det?

Lars
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
08. april 2003 - 22:20 #13
hmmm det virker på mærkverdig vis som om at chmod ikke er tilladt via www på denne server ??
nå men kunne du ikke chmod filen via console ???
så prøv det og drop det i php og derefter kør scriptet igen UDEN chmod
Avatar billede drachmann Nybegynder
09. april 2003 - 00:28 #14
Hey bacce, jeg brugte chmod i mit ftp program, så nu virker det, fedest, tak for hjælpen, du kan evt. lige komme med et svar, så skal jeg godkende det!

Lars
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
09. april 2003 - 11:35 #15
svar :-)
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
09. april 2003 - 12:20 #16
skide godt mester ;-)
men ud over det, så skulle du måske overveje at lade være med at afvise folk efter de har svaret, også selvom det ikke hjalp dig der, men det kan være deres fremtidige kommentarer kan hjælpe, og mange kommer ikke igen når de blot modtager en email med "brugeren har afvist dig svar"
bare en lille hjælp :-)
men det var da gost at det virker som det skal nu :-)
Avatar billede drachmann Nybegynder
09. april 2003 - 13:17 #17
Det vil jeg helt klart undlade fremover! Jeg skal jo lige ind i systemet, men tak for tippet! også det andet!

Lars
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
09. april 2003 - 13:36 #18
heh ja det er rigtigt.
vi skal alle lige falde til :-)
men selv tak du..