Avatar billede tooleys Nybegynder
08. april 2003 - 02:50 Der er 4 kommentarer

jeg skal til at opgradere!

Hejsa

jeg har købt Windows XP Home Edition Dk (for øvrigt i tdc ebutik for kun 399 kr.) og skal til at opgradere fra 98SE.

Jeg har forstået, at man kan

1 køre det nye styresystem over det gamle, eller
2lave en clean installation, hvor man så sletter hele baduljen.

Spørgsmål a: hvad anbefaler I, 1 eller 2?

Spørgsmål b: skal jeg afinstallere 98 hvis jeg vælger løsning 2, eller hvad er fremgangsmåden? Skal harddisken formateres?

Spørgsmål c: hvilken filsystem skal jeg vælge? Maskinen er en bærbar med en PIII 700 Mhz og 10 GB harddisk.

Tak på forhånd, Tooleys
Avatar billede game_tracker Nybegynder
08. april 2003 - 03:32 #1
ved ikke om man kan opgrader fra 98 til xp (win2000 er i mellem) men vil klark anbefale nr2 skulle også give et bædre resultat en opgradering og så skal den formater men hvis du har win 98 og den kan opgrader vil det jo være det nemmeste så mister du heller ikke det du har på din computer

filsystem: kan ikke huske hvad der er recommed men det står der når du skal installere så tag den der er recommed
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. april 2003 - 06:16 #2
(a) Det er rigtigt at man godt kan opgradere, men det er ikke at anbefale. Det der kan opstå er f.eks. at alle dine programmer er installeret og tilpasset win98, og hvis du opgradere bliver de ikke tilpasset winxp, og det kan skabe problemer. Nogle gange kan man være heldige og andre ikke.
Så lav en ny installation!

(b) Du skal blot udføre nedenstående vejledning:

Installationen af Windows XP foregår ved at starte computeren med CD'en husk dog at sætte din bios til at boot op på din  cdrom
kan du så ikke af uforklarige årsager ikke boote op på din cdrom kan du evt hente boot/start disketter her 6 stk ialt hent
dem nu for en sikkerheds skyld det kunne jo være ik og så er det for sent.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og her efter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formater og opdele din HD
ganske som i den gamle fdisk (95/98/me) men bare meget nemmer her

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev XP skal installeres på. Det er muligt at installerer
Windows XP sammen med et andet Windows, hvis du ønsker det. Du får så en bootmenu i opstarten hvor du kan vælge system.

! Når du skal vælge drevet hvor xp skal ligge, vælger du det samme som det win98 ligger på, og den vil formatere drevet.

(c) Jeg vil anbefale FAT32, men det er bare min holdning!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. april 2003 - 06:32 #3
Begrundelse for punkt c:

Jeg har selv en asus pIII 800 mHz og 20 gb, og da jeg kørte med NTFS-filsystemet kunne jeg snart ikke start min computer uden den gik ned, og det problem har jeg slet ikke oplevet med FAt32. Men reelt burde det være omvendt, ifølge de kloge hoveder, men jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer.
Avatar billede hcma Novice
08. april 2003 - 10:47 #4
tooleys>>> Før du starter, bør du sikre dig at du har opdaterede drivere, så du undgår install-failures på p.g.a. "ikke kompatibel" hardware.
Hvis du bl.a. benytter trådløst Logistech Itouch tastatur og mus, skal du have downloaded nye drivere, da disse ikke er i XP's driverbase.
Har du iøvrigt været inde på Microsoft for at scanne om din konfiguration er ok i.f.m. installation af XP